Gå til innhold

Jørgen.: SAAB 99GL - Strøken og lav lav lav

Ranger emnet


Jørgen.

Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Da ble det til at jeg kjøpte meg en 1983mod SAAB 99GL. Bilen er eid av en gammel som døde i 2006, og ble da stående i 3 år fram til jeg kjøpte den nå. Den har gått 280k, men er i overraskende bra stand, og har fulgt alle servicer! Syns ikke det er så ille :)

 

I starten så hadde jeg bare tenkt å polere den og ta en liten sjau, også bruke den og ta motorbytte på den andre SAAB'en min, men når jeg først begynte på denna så, ja. Det bare ble sånn :)

 

Sålangt så har jeg ribba hele bilen innvendig. Det er ingen rust i dører, kanaler og gulv, og ingenting i forstillinga. Kun rust i en framskjerm der den tidligere har vært bulket. I hjulbuene bak så er det litt rust, men det har jeg brukt helga på å få tatt. Fått skjært ut og sveiset inn nytt.

 

Har ingen bilder fra den prosessen, fordi jeg orka ikke bruke Iphonen mens jeg drev på. Men har et digitalt kamera som jeg skal bruke framover.

 

Har ikke fått tatt så mange bilder enda, men ble litt etter jeg trilla den ut, og fikk avfetta og spylt skikkelig inni før jeg begynte med rusta.

 

Er et blått interiør til den. Selve interiøret er ganske pent til fargen på bilen, men setene er litt missfarget. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Flyter ikke akkurat over av SAAB deler rundt om i verden. En del i Sverige da :)

 

Motoren i bilen er en 8v gasser motor med 100 hester :respect

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med den delen. Men noe blir det ihvertfall, bare å komme med innspill :) Har tenkt på T16, men jeg er ikke helt trygg på den elektriske delen.

 

Jeg har planer om noen slike felger : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290350636186&viewitem=&_trkparms=algo%3DLVI%26its%3DI%26otn%3D1&category=43956

 

Skulle gjerne hatt 15" og lite gummi, men i og med at det er 4 trinnskasse på den, så orker jeg ikke kjøre rundt i 3500rpm i 4.gir i 70km/t. Så blir 16" med lite gummi og mye senk.

 

En liten hump i løypa, er at det ikke er mulig å få tak i mer enn 40mm senk, og bilen er veldig høy orginalt. Må ha det lavere. Noen innspill?

 

Planer framover:

- Ta all rust

- Senk

- Felger

- Motor

- Hellakkering ( Foreløpig i orginal farge )

- Understell ( Powerflex rundt om )

 

Kommer noen bilder nå :) også blir det mer etterhvert. Bare å komme med forslag, er åpen for innspill :)

 

Ved siden av bruksøsa:

IMG_0287.jpg

 

IMG_0295.jpg

 

IMG_0292.jpg

 

IMG_0296.jpg

 

IMG_0294.jpg

 

Fikk tak i noen 15" som kunne erstatte de stusselige stålfelgene jeg fikk med.

IMG_0298.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har kanskje fått fingra i USA fronten til den også :) 2 runde lykter på hver side av grillen istedenfor firkanta. Så det kan bli bra!

 

9000 motor kan bli litt vanskelig, men 900motor skal gå bra :) Men det er dette med ledningsnettet. Er ikke så fryktelig elektriskanlagt av meg, og jævli kjett om det bare blir tull.

 

Blir mulig bredding på bilen også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

 

Har vært dårlig med update her sia forrige, men det skjer ting! Har fått sveisa kanalen og starta på støtdemper festet! Rust i støtdemperfestet pleier å være typisk på disse bilene, men det var slettes ikke ille på bilen min :) Må sveise en bitteliten plate bare. Og det er bare på ene siden, på den andre siden er det zero :D

 

Glemte det jævla kameraet forrige helg, men nå til helga skal jeg ta masse bilder. Hvis det er interessant selvfølgelig :P

 

Driver å leser litt rundt om motorbytte ja, men først blir det ihvertfall å få den i god stand, så får vi ta motor ettehvert.

 

Fått innkalling til militæret idag og, skal ut 19. Januar :P Så må jobbe på spreng fram til da. Må ha den ferdig til da :)

 

Litt artig at motoren er rettstilt selvom det er FWD ja. Er jo tverrstilt på NG900 og OG9-3 bl.a. På NG9-3 er den jo tverrstilt andre veien med turboen og inn mot torpedoveggen.

 

Og SAAB har ikke bare FWD. De har kommet med Haldex 4WD nå ;) Foreløpig bare på den nyeste 9-3'en. Men det kommer på 9-5'en som spås å komme i starten av 2010 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår