Gå til innhold

bmw 1979 motor bytte

Ranger emnet


skaug1

Anbefalte innlegg

tenkte på å sette inn en nissan sr20det(90 mod) motor ca 210 hk 2L fra s13 eller s14 nissan eller en bmw s14(80 mod "m3 motor") motor ca 200 hk 2,3L fra bmw m3 e30

 

den 200sx-motoren kan du bare glemme, fordi de er for trøtte, men selv den er en killer i forhold til m3 e30-motoren, da ville jeg heller tatt bussen hvis jeg først skulle ha litt fart i bilen.

 

Jeg vil anbefale m20b25 med turbo er kanskje det beste, eller 323i-motor, da kan det hende du faktisk kan få godkjent driten også, litt tøft med skilter!;)

 

om du ikke skal ha skilter så er valget enkelt, s38 med turbo og 0.8 i ladetrykk= ca 650hk.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ga 10000 for den synes den må være hvert litt mer som orginal hvis jeg ikke skal gjøre noe annet enn å fjerne rust og gi den et nytt lakk strøk. noen som vet hva de går for orginale ?

har funnet ut at hvis jeg skal bytte motor blir det nok en m20b25 da denne går rett på girkassa og festene på den m20b20'en som sitter i orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Å få noe sånn godkjent er ikke enkelt, biltrangsynet friker strax de hører navnet BMW!!

Det du bør gjøre for å ha en sjans er å skaffe dokumentasjon på at karosseriet på denne er det samme som på foreksempel Alpina B6 2.8,prøv å kontakt Alpina, kan ikke garantere at de svarer, men verdt et forsøk.

Så må du nok ha dokumentasjon på bremser, oppheng og slik.

Vektøkninga skal ikke være noe problem da det er samme motor.

Ta deg en tur på bimmers.no om du ønsker mer info fra folk som kjenner disse bilene :)

 

http://www.alpina-automobiles.com/en/models-alpina/model-history/bmw-3-series/e21.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som ser forskjell på B20 og B25. Eneste er at du kanskje burde pusset av der det står 2.5 på innsuget. E21 323i har K-jetronic, men skulle du bli stoppet i teknisk så er det bare å nevne at Motronic er mye mer pålitelig enn K-jet om det er en kjenner som skulle poengtere det.

 

Jeg har snakket med biltilsynet, de driter langt i hvilke papirer du får fra Alpina om ikke bilen din er en original Alpina. Alpina og BMW er selvstendige bilprodusenter sier de, så skulle de tillate papirer derfra måtte de tillate papirer fra Ford Sierra på Opel Ascona osv.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

ja, snakket med biltisynet og de sa at jeg måtte få papirer fra bmw, men problemet er at bmw norge sa at de ikke kunne hjelpe med biler som er eldere enn 1980... =/ så blir nok til at jeg trimmer den orginale B20'en.

 

Å bygge den om til b25 er nok ikke et alternativ.. da jeg må bytte veiv, bore +4mm !! nye 135 mm råder , 885 topp, stempler og sikkert endel mer hvis jeg ser nermere på det, så får heller se på hvor mye jeg kan få ut av b20'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte til B25 er billigere hk enn å trimme en B20 uansett.

Meen, skaff deg kvassere kam, port toppen og få på 3 Weber DCOE 45mm. Eneste problemet da er at bremsekraftforsterkeren står iveien for den bakerste gasseren.

 

Etter det har du kanskje... 140hk?... Pris på kammen er vel rundt 3-4000, gasserene er noen lapper per stk, innsuget koster, porting av toppen koster...

 

Eller kjøp en M20B25 til 5000, legg ledningsnett og skift bensintank, voila 170hk.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
tenkte på å sette inn en nissan sr20det(90 mod) motor ca 210 hk 2L fra s13 eller s14 nissan eller en bmw s14(80 mod "m3 motor") motor ca 200 hk 2,3L fra bmw m3 e30

 

 

 

ca18det 1.8l turbo nissan 200sx s13

sr20det 2.0l turbo nissan 200sx s14

 

pirkeper :P

Opel Manta SR 1971 m/ 5.0 L V12 Twin Turbo

Opel Olympia coupe m/Yamaha R1 motor

 

"det er viktig at det ryker og bråker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår