Gå til innhold

turbo. td04-09

Ranger emnet


udyre

Anbefalte innlegg

Skal du seriøst sette deg inn i emnet turbolading så bør du kjøpe deg en bok om emnet samt lese hvordan en turbo fungerer. F.eks alexander graham bell har gode slike bøker (engelsk).

 

Det innebærer også at du kan lese, regne og forstå hvorfor man velger en spesifik turbo. Garret har gode informasjonssider.

 

Videre bør du lese om folk som har hatt lignende prosjekt, hvilke deler de har valgt og som passer godt sammen.

 

Men en liten advarsel. Nettet er fullt av hk-turbo-runkere. Dvs, om å gjøre å få ut maks hk ut av en motor, skryter av det og blåser motoren etter noen mnd (da blir det plutselig "stille" med prosjekte dems). At motoren er ubrukelig til noe annet enn drag rett fram på motorveien ties det om. Av erfaring, hive en enorm turbo på en liten 2 liter = slitsomt å kjøre med. Du må opp på turtall konstant for å hente krefter.

 

Det som betyr noe er hvordan kreftene kommer (dreiemomentkurven). Den bør være tilpasset slik DU ønsker at motoren skal oppføre seg. Det er bedre å ha en motor som leverer krefter på et tidligere turtall og heller ofre litt toppkrefter, enn en symaskin som kun drar på over 6000rpm til turtallsperren kommer på 7200rpm. Men det er MIN mening, kan godt være at en annen synes det er helt super-dupert, hvis du forstår. Alle har sin mening, og det er jo greit nok.

 

Bygge om en normalaspirert til turbobruk er også ganske kostbart hvis man skal gjøre det skikkelig, dvs velge gromdeler OG FÅ DET TIL Å VARE. Men for all del, jeg vet om folk som har turboladet stock motor og fått det til å fungere greit i åresvis for noen skarve tusenlapper i brukte deler. Her gjelder det å ikke bli for grådig, dvs skru opp mer og mer ladetrykk for å hente ut litt mer hele tiden... da blir det ofte motorras.

 

Edit: en liten ting til.........sansynligheten for å få godkjent et stort turbobygg er relativt liten. Bilprodusentene vil IKKE ta på seg noe som helst unødvendig ansvar (selvfølgelig) og du har sikkert hørt mye rart om satans vegvesen, vel det stemmer alt du har hørt om dem. Folk har problemer med å få godkjent uorginale eksospotter som ikke bråker mer enn orginalt (dette hører man jo ærlig talt lett). Men du skjønner sikkert hvor jeg vil hen...

 

Men med litt diplomati og en person som kan tale for sin sak kan det gå greit..

 

Er endel folk som har gått i byggefalla og ender opp med ikke-godkjent eu kontroll, henvisning til BT, bøter osv.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår