Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Atlen 245

Jaguar XJ eller MB S-klasse?

Rate this topic

Recommended Posts

Hei.

 

Har i det siste tenkt at det hadde vore fint med en komfortabel luksusbil som i tillegg var billig å eige dvs veteran.

Bilen kjem til å bli brukt litt til og frå jobb i tillegg til div. koseturar, ikkje ein bil som skal stå inne og kun få lufte seg nokre få gongar i året mao.

Etter å ha kika litt rundt på finn kom eg over desse to som eg syns virkar interessante.

 

http://www.finn.no/finn/car/compare/result?sid=xz10jebhkq1O987883&finnkode_list=18532350%3B18604853

 

Likar veldig godt britisk eleganse, men trur at MB er ein meir driftsikker og robust bil.

 

Kva er synspunkta dykkar? Gode/negative sider? Ting som ein bør vere oppmerksom på?

Korleis er bensinforbruket?

 

Håpar på gode tips :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer jo litt an på hva du vil ha, en bil som skiller seg ut eller en som ikke gjør det. Jaguaren ser ut som et greit eksemplar, til en grei pris. Series 2 XJ er den minst populære varianten, men et pent eksemplar er utvilsomt en fin bil. Delepriser er heller ikke ille og det er et ganske aktivt klubbmiljø, samt at det er flere små uavhengige verksteder som spesialiserer seg nå. Driftsikkerhet er igrunnen opp til deg selv, ting må tas vare på. Og bensinforbruk er i stor grad avhengig av høyrefoten din.

 

Personlig ville jeg ikke vurdere de to bilene mot hverandre i det hele tatt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får du den under literen på mila på langkøyring?

Jaguaren er vel litt meir sportslig i oppsettet?

Har veldig lyst på Jaguaren, men den er veldig stor og har stor motor so eg fryktar at beninforbruket på den er so stort at eg ikkje kjem til å bruke den so mykje som eg har lyst til...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En serie 2 har forgassermotor med 2 forgassere og 3-trinns automat. Roling langkjøring så vil du nok ligger ned mot literen. Det hjelper veldig mye med manuell girkasse (det er av og til en serie 1, 68-72, til salgs som har dette). Tror nok Jaguaren er litt mer sporty, dog heller ingen sportsbil som så.

 

Det er en vanlig misforståelse at stor motor=stort forbruk. Så lenge det er snakk om samme masse som skal forflyttes så er det samme energi som skal til. Om man da har en stor motor som kan jobbe bedagelig eller en liten motor som sliter hardt, så vil forbruket være likt (med forbehold om effektiviteten til de to motorene). Og gitt hvor tunge selv små biler er i dag så er ikke Jaguaren så tung lenger, og det at den er stor er for det meste en illusjon (den har lav taklinje, noe som får den til å se lengre og breiere ut).

 

Jeg kjører en 1970 XJ hele sommersesongen, som hverdagsbil. Min er betydelig modifisert, bla med 3 store forgassere, og selv da bruker jeg ikke mer bensin enn jeg klarer med. Intill for 2-3 år siden brukte jeg også en 1986 XJ6 som familiebil, hele året. Fikk greit det også. Bensin er ikke den største utgifta med å ha bil, og når man får billig forsikring og nominell vegavgift, så har man jo i utgangspunktet litt mer å kjøpe bensin for, eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veie de litt opp mot hverandre...

Merca har en 2.8 E, som visstnok er ett hyggelig bekjentskap, sprek og villig motor, men den har manuell, som verken har noe å gjøre i en MB eller en luksusbil etter min mening.

Jaguaren har jo en del mere krefter, og 1,4 liter større motor, forgasser og automat, og klart mere luksuriøs, fargekomboen er litt bedre også synes jeg.

Og det er jo den peneste av dem etter min mening, og mest spesiell.

Vet ikke hvordan det er med deler til Jaguaren.

Men til merca kan du få kjøpt så å si alt nytt, deler selges flere plasser her til lands og utenlands, teknikken er velkjent, både motor, drivverk og understell er jo tilnærmet likt på både W123 og W126.

Merca hadde og en anne fordel, det var ikke vinterdekk til den, men til jaguaren var det helårsdekk, noe som kan tyde på at den er litt vinterkjørt, samt at helårsdekk er ubrukelig å kjøre med, iallefall emd en slik tung bil.

 

Jeg har ikke noen klar favoritt, fordeler og ulemper med begge to, men kanskje du kan bruke noie av ressoneringa mi til noe fornuftig selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helårsdekkene er antakeligvis grunnet at det kan være vanskelig å finne vanlige sommerdekk i den rette dimensjonen. Lokale leverandører i Tromsø har ikke kunnet hjelpe meg på lange tider med å levere skikkelige dekk i rett dimensjon. Nettbutikker har hjulpet mye her, samt at diverse SUV'er nå bruker dimensjoner som er kompatible.

 

Men gitt at denne tråden nå er blitt litt harsk, hvordan gikk det med kjøpet? Ble det den ene, den andre eller ikke noe i det hele tatt?

 

Veie de litt opp mot hverandre...

Merca har en 2.8 E, som visstnok er ett hyggelig bekjentskap, sprek og villig motor, men den har manuell, som verken har noe å gjøre i en MB eller en luksusbil etter min mening.

Jaguaren har jo en del mere krefter, og 1,4 liter større motor, forgasser og automat, og klart mere luksuriøs, fargekomboen er litt bedre også synes jeg.

Og det er jo den peneste av dem etter min mening, og mest spesiell.

Vet ikke hvordan det er med deler til Jaguaren.

Men til merca kan du få kjøpt så å si alt nytt, deler selges flere plasser her til lands og utenlands, teknikken er velkjent, både motor, drivverk og understell er jo tilnærmet likt på både W123 og W126.

Merca hadde og en anne fordel, det var ikke vinterdekk til den, men til jaguaren var det helårsdekk, noe som kan tyde på at den er litt vinterkjørt, samt at helårsdekk er ubrukelig å kjøre med, iallefall emd en slik tung bil.

 

Jeg har ikke noen klar favoritt, fordeler og ulemper med begge to, men kanskje du kan bruke noie av ressoneringa mi til noe fornuftig selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var stilig veteran bil! Tenker selvsagt på Jaguaren, som etter min mening danker Mercedesen på alle punkter. Bortsett fra ett ganske vesentlig punkt. Kvalitet.

Men dette skal vel neppe være noen bruksbil. Og en gammel Jaguar skal stelles med kjærlighet og omtanke. Så valget er etter min mening enkelt.

Ser jo ut som et nydelig eksemplar til en svært fornuftig pris også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.