Gå til innhold

Bytte Xenonpære Passat 3C

Ranger emnet


Thunder

Anbefalte innlegg

Jeg hadde min på verksted for 2 dager siden, og byttet begge pærene (dette syntes jeg var greit, siden den andre sikkert kunne gått når som helst). Det stemmer at man av med fangeren for å kommer til lyktene. Hvordan dette gjøres er jeg ikke sikker på dog...

Prisen din var interessant, for da jeg undersøkte med Møller, skulle de ha 4500,- for 1 pære, og 6500,- for 2 stk. Jeg endte med å gjøre dette på snapdrive for 4500,- for begge pærene (3200,- for 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min på verksted for 2 dager siden, og byttet begge pærene (dette syntes jeg var greit, siden den andre sikkert kunne gått når som helst). Det stemmer at man av med fangeren for å kommer til lyktene. Hvordan dette gjøres er jeg ikke sikker på dog...

Prisen din var interessant, for da jeg undersøkte med Møller, skulle de ha 4500,- for 1 pære, og 6500,- for 2 stk. Jeg endte med å gjøre dette på snapdrive for 4500,- for begge pærene (3200,- for 1)

 

Var i kontakt med Møller igjen i går i forbindelse med en aksjon som skal utføres på lyktene. Noen klips som skal monteres. Da skal de samtidig se på dette med xenonpærene og om dette vil dekkes av garantien. Noe jeg selv mener det skal da det påstås at xenonpærer skal vare "evig".

Jeg skal og bytte begge pærene da jeg vet at neste pære snart vil ryke og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Da skal de samtidig se på dette med xenonpærene og om dette vil dekkes av garantien. Noe jeg selv mener det skal da det påstås at xenonpærer skal vare "evig".

Hvis bilen ikke er 3 år enda, vil det dekkes av nybilgarantien. Min var 3 år nå i vår, og de fortalte meg da at dette ikke var garantijobb :(

De nevnte også at jeg burde skru av coming home/leaving home systemet da dette har noe å si på pærens levealder. På snapdrive anbefalte de meg ikke å bruke xenon til kjørelys, men dette lar seg ikke slå av på min, så jeg har gått over til å bruke park-/grøftelys på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen ikke er 3 år enda, vil det dekkes av nybilgarantien. Min var 3 år nå i vår, og de fortalte meg da at dette ikke var garantijobb :(

De nevnte også at jeg burde skru av coming home/leaving home systemet da dette har noe å si på pærens levealder. På snapdrive anbefalte de meg ikke å bruke xenon til kjørelys, men dette lar seg ikke slå av på min, så jeg har gått over til å bruke park-/grøftelys på dagtid.

 

Jeg kommer til å benytte meg av reklamasjonsretten i så fall.

Det er jaggu mange dårlige råd å samle rundt om, hehe... La være å bruke xenonlys som kjørelys... Ja det er jo lett når man har xenonlys. Noen ser jo på dette med xenonlys med forakt, hehe...

Har selv jobbet på verksted som garantibehandler så jeg vet hva de tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut på egenhånd hvordan jeg fikk av frontfangeren og demonterte lykten. Jeg oppdaget at et lokk bak på xenonlampen var ødelagt og at det var kommet vann i lykten. Fikk tørket lykten, demonterte modul osv og rengjorde alt elektrisk. Nå virker lykten igjen og jeg har fått byttet ut det defekte lokket med en nytt lokk.

Snart kommer de nye xenonpærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thunder: Hva heter pærene (nomenklatur)? Jeg tenker å bestille fra megalys.no, men vet ikke hvilke jeg skal ha. Evt. hvor kjøpte du dine, og hva kostet dem? (xenon kjørelys)

 

Jeg tenker også å skifte selv, men er litt noob på passat, så jeg har bestilt en repairs manual (på dvd). Etter det jeg har lest, så er det litt arbeid med å skifte dem. Hvor lang tid må man regne med?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thunder: Hva heter pærene (nomenklatur)? Jeg tenker å bestille fra megalys.no, men vet ikke hvilke jeg skal ha. Evt. hvor kjøpte du dine, og hva kostet dem? (xenon kjørelys)

 

Jeg tenker også å skifte selv, men er litt noob på passat, så jeg har bestilt en repairs manual (på dvd). Etter det jeg har lest, så er det litt arbeid med å skifte dem. Hvor lang tid må man regne med?

 

Takker for svar!

Jeg bestilte mine fra en kar i Australia via eBay.

Kom på 552 kr inkl. frakt. Har ikke fått de enda men de er nok rett rundt hjørnet snart.

Siden jeg nå har hatt av frontfangeren 2 ganger og kjenner prosedyren så bruker jeg max 30 min på demonteringen. Men første gangen var jeg veldig usikkert og brukte nok nærmere 2 timer på å få av fangeren.

Det første du må gjøre er å demontere grillen.

Så må du av med forhjulene

så må du av med innerskjermene

så må du av med alle torxskruene på toppen av lykten

så må du av med torxskrue på innsiden av fangeren som går opp i skjermen ligger liksom i hjulbuen på plastfangeren

så må du av med 2 mutre som går fra innsiden av skjermen og inn i frontfangeren

Da har du fått av selve fangeren

så må du av med en del torx skruer som er på undersiden av selve lykten

så må du løsne kontakten i lampen og lirke den forsiktig ut.

resten skjønner du selv.

Det kan være greit å være et par stykker på jobben så du ikke riper opp bilen eller fangeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Det er altså ganske omfattende. Men regner med å gjøre det selv. Du må altså ha bilen opp på bukk pga at begge forhjulene må av. Dette var jeg ikke klar over.

 

Et litt dumt spørsmål: Jeg kjøpte bilen brukt, og er faktisk litt usikker på om det er xenon kjørelys. Er det noen sikker måte å avgjøre det på? (Er 95% sikker, for lysene justerer seg litt i styrke når jeg starter opp--> sikkert tegn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis ikke bilen din har gått veldig langt, går det på garanti. Jeg måtte bytte nylig på ene siden på min -07 mod. Passat (reg. juli -06). Gått ca 40.000 km.

- Jeg fikk byttet BEGGE xenonpærene på min forrige Passat på garanti også. Det var en -02 modell som da var 4 år gammel og gått 80' - 90'. Gikk uten problemer og krangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår