Gå til innhold

Njåls Volvo 750 prosjekt - oppdatering 12.09.09

Ranger emnet


flyfaen

Anbefalte innlegg

Tja

 

Har holdt på med et prosjekt i noen år nå som har hatt veldig lite framgang, delvis fordi det er et ganske ambisiøst og omfattende prosjekt, men også fordi tid og økonomi ikke har strukket til. Har hatt en tråd om prosjektet på et annet forum en stund, men først nå har det blitt såpass seriøst og kommet på en slik "kurs" at jeg føler jeg kan tørre å legge det ut her også.

 

Bare så det er sagt så er dette et langtidsprosjekt som GARANTERT ikke blir ferdig over natta, så folk må bare smøre seg med tålmodighet. Jeg tar også ting rolig og begynner nokså uortodoks med at jeg bygger motor først og bil rundt etterpå, dette fordi motoren er kjernen i prosjektet og den avgjør også hvordan ting kommer til å bli. Men har selvsagt også en plan for det hele. Er også flymotortekniker-lærling, og er "litt" petimeter av meg. Visse ting har jeg tenkt å holde litt for meg selv intil det blir lagt ut i form av oppdatering og håper folk ikke blir skuffet av den grunn ;)

 

Som kanskje noen skjønner ut fra tittel, så dreier det seg om 5 sylindre i en Volvo 740. Ikke noe uvanlig i grunn, men med min egen vri ;)

 

For å holde introen på en behagelig lengde avslutter jeg med noen stikkord som burde gi en passelig oversikt om hva det dreier seg om:

 

Breit register.

Tvangsforing.

Lett, lav og brei.

Kjøreegenskaper.

 

Føl dere velkomne til å gi kritikk, men vær grei og hold det saklig.

 

Kommer også til å legge ut bilder av det som blir gjort, men skal prøve å ikke dunge ned tråden med en "fantasillion" bilder som de som ikke har så kjapp linje kommer til å irritere seg over.

 

#1 (04/09/09)

 

Vel siden dette er så langt som jeg har kommet, så får dette regnes som starten, da det ikke er så mye mere som er gjort enn at motoren er demontert og vasket fra før av.

 

Vel det som er status nå er; at de orginale sylinderforingene er borret ut til fordel for å få plass til nye som er tykkere og av et litt mere spennstig materiale. Har også sand/pulverblåst blokka, da den skal lakkes.

 

Er på Luftforsvarets Skolesenter Kjevik og tar fellesfag for tiden og har derfor begrensede muligheter til å få gjort så veldig mye, men har allikevel klart å dra med meg blokka ned hit fra helt nord i Nordland :P

 

Bilder:

 

21082009108.jpg

 

21082009109.jpg

 

25082009111.jpg

 

MVH

 

#2 (06/09/09)

 

Vel da har jeg fått grunnet blokka mi og den skal lakeres i sølv-metallic om ikke lenge.

 

Det jeg har grunnet blokka med er en "flygrunning" altså grunning som er sertifisert til å brukes på luftfartøy. Det er en tokomponent epoxygrunning som er spesiallaget for bruk på alu.legeringer. Skikkelige kraftige saker er den og, så åndedretsvern er på sin plass!

 

Noen bilder av resultatet!

 

06092009116.jpg

 

06092009117.jpg

 

Mvh

 

#3 (09/09/09)

 

Har fått på første lag med sølvfarge, jeg og blokka har også hatt en heisatur ned i smøregrava, men det gikk bra med begge, blokka fikk seg en kakk (kan ses på bilde nr. 2) men det lar seg reparere.

 

09092009119.jpg

 

09092009121.jpg

 

Mvh

 

#4 (12/09/09)

 

Nå har blokka fått sitt siste lag med lakk, og skal sendes nordover til uka... Dere kan også se skaden på bilde nr. 2 helt til venstre i bildet/på blokka.

 

12092009123.jpg

 

12092009124.jpg

Endret av flyfaen
Oppdatering

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra ut:)

få noen bilder av selve bilen og:)

 

+får fin Ryddig tråd!

 

Hehe... hvis du absolutt må se bilder av en mørkblå sliten 7førr så kan jeg alltids slenge opp et bilde eller to, men er jo ikke den jeg kjører rundt i nå som motoren skal inn i da :P

 

Takk skal du ha. Har selv irritert meg over ganske knotete tåder, så tenkte jeg skulle spare andre for det samme;)

 

Har ingen bilder av den i vasket utgave, men de funker vel fordetom?

 

16112008022.jpg

 

16112008025.jpg

 

Porta og planet topp med KG004 kam og 11:1 i komp.

 

27022009058.jpg

 

Heimsnekkra eksos i 4-2-1 utgave...

 

08032009066.jpg

Endret av flyfaen
Legge inn bilder

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

din bil var jo kliss lik min :)

går det noe godt med porta toppen og grenrøret?

 

Merkbart bedre! Men tar ikke av akkurat xD

 

Men så har jeg hevet kompresjonen, og puttet i en KG004 kam (tilsvarer Volvos K profil) i tilleg til portinga og grenrøret.

 

Når 215 på speedo med mitt oppsett. Dog med stempelringer som praktisk talt ikke eksisterer!

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Oi! lenge siden jegvar her sist :p Vel har fåregått mye siden sist innlegg her gitt (dog ikke så veldig mye på turbokompressorn) har begynt å bygge meg ny bruksbil. Er ikke så mye her inne lengre, så for de som evt. vil kan de stikke innom vccn.no.

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår