Gå til innhold

Den store LEKKASJE tråden

Ranger emnet


elwood84

Anbefalte innlegg

Lager en liten tråd som viser de vanligste stedene det oppstår vannlekasjer på Golf IV. Kom gjerne med flere forslag, bilder, løsninger osv.

 

nyttige tråder : http://uk-mkivs.net/forums/t/201437.aspx?PageIndex=3

http://uk-mkivs.net/forums/p/203840/1318879.aspx

 

For de med takluke: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2115848

 

 

1. Drenshullene i bunnen av dørene kan være tett.

 

2. Som følge av punkt 1 kan tettingen på følgende bilde lekke, både foran og bak. Rundt høyttaleren kan det lekke og. (drenshullene er under gummien nederst på døren) Iphonebilder169DWF.jpg

door_seal.gif

 

3. Ledninger og diverse gjennom torpedoveggen kan forårsake lekasje. for å komme til skikkelig må man fjerne vindusviskerene og plast dekselet under frontvinduet. Se bildet under for lokalisering av panser åpner wire'en.wire'en er til venstre på bildet(bildet er av en høyrerattet bil) Muligens kan det komme vann inn rundt den hvite boksen, men det er vanskelig å silikonere rundt den.(skal prøve neste gang jeg mekker) DSCI0066-1.jpg

 

Håper det er gjennom panser wire'en min lekasje er. Om det er slik, så bør man sjekke om det er vått under tepper foran med pedalene. Fjern dørlisten og løft opp teppet. Listen er bare festet med klipps. min var fuktig under der. Grunnen til at jeg ikke har merket en dam med pedalene er at vannet renner i kanaler og samler seg ved baksetet. Iphonebilder215-1.jpg

 

4. Baklyktene og ventilene bak kan lekke og det renner frem i bilen. se bildet under. 050.jpg

 

5. Om du har takluke kan drenshullene være tett.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1909676

bilder:

SunroofDrain1.jpg

 

LeftFrontDrain.jpg

 

LeftRearDrain.jpg

 

6. Leste et sted at løv og skitt kan samle seg et sted i hjulbuen og gjøre at drenshullet som er der panser wire'en blir satt ut av spill. Sikkert lurt å fjerne plast dekselet i hjulbuen og fjerne eventuelle blokkeringer.

 

Har no sjekket det aktuelle stedet, og GJETT om der var mye dritt.. Se bilder under

6.1 Fjern to torx skruer og brett "dekselet" til side for å komme til

004-3.jpg

 

6.2 DRITT

005-2.jpg

 

6.3 Etter drittfjerningen

006-2.jpg

Endret av elwood84

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knallbra!!!! har mistanke om en litn skvett lekkasje foran på sjåførsiden jeg og...

 

Ps: jeg tok ut innerskjermene jeg så der blir det ikke tett:P samler seg dritt der og gnager bort lakk og begynner bare å ruste etter noen år likevell:D pluss at dem sto iveien for hjula når bilen ble senka:P

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Takk for en kjempefin tråd, mange gode råd her!

 

Min datters 1,4 -00 var veldig fuktig inni i vinter, måtte skrape is av frontruta innvendig på kalde dager.

 

Tok av plast-dekselet ved vindusviskerne og gjorde rent. Her var det mye barnåler og lauv som hadde samlet seg.

Verst var det bak innerskjermene. Måtte hugge løs dritten med et gammelt skrujern! Etter dette, ingen is-skraping innvendig:cheers:

 

mvh dundee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 10 months later...

Tenkte jeg skulle oppdatere denne gamle fine tråden litt!

 

Har nå hatt to Golf iv, forholdsvis 98 og 01 modell. Fikk vannlekkasje i begge, så gikk grundig til verks for å finne ut hvor det kom inn vann i den siste bilen jeg hadde og fortsatt har.

 

Har ingen bilder liggende men skal prøve å forklare så godt jeg kan om hvor jeg selv har erfart at disse bilene tar inn vann etter noen år på veien. Noen av plassene er de samme som allerede er skrevet om i denne tråden, men tar de med likevel som en liten oppsummering.

 

1) - Pakningen rundt boksen til kupefilteret. Ligger på høyre side under plastdekselet som sitter i underkant av frontruta. Ta ut filteret og løsne to 8mm plastikkmuttre som fester filterboksen. Den ene er festet på utsiden av boksen, den andre på innsiden.

 

2) - Pakningen rundt sikringsboksen. Ligger på venstre side under plastdekselet som sitter i underkant av frontruta. Her må du ut med vindusviskermekanismen for å komme til. Veldig enkelt å fjerne. Når du allerede er igang med å sjekke disse plassene se også etter at dreneringene som går ut til hjulhus på hver side. Blad/løv og annet smuss legger seg fort der og tetter. Vannet renner herfra, på innsiden av lokariskjermen og ned til hvor Elwood84 har forklart i punkt 6 i sitt innlegg.

 

3) - Generelt kabelgjennomføringer i torpedovegg.

 

4) - Alle dørene har en tendens til å lekke. Her tenker jeg på det som elwood84 har forklart i første post. Den stempla plata er festet med 10mm bolter, løsne de lett og vipp ut plata. Tørk og har på godt med lim/baderomssilikon etc. Skru fast boltene igjen.

 

5) - Alle dørpakninger som ligger mot karosseriet. Hvis det kommer inn vann som forklart i nr.4 så legger det seg vann ved dørlista, går under pakningen, over flensen i karosseriet og ned i dørken. Dette kommer av at disse listene ikke er limt, men er fylt med ett tetningsstoff som tetter, men ikke limer.

Dra av listene, tørk vekk vann/fuktighet som ligger på flensen i karosseriet samt der lista legges mot karosseriet. Fyll deretter med et stoff som tetter men ikke limer. Her kan du feks bruke wurth rutelim som er avdragbart.

 

6) - Under gulvmatta så er det lagt inn gummitettninger i gulvet. Er ikke til å unngå å se om du løfter på eller tar ut hele gulvtrekket. Noen ligger plassert under støymatta/asfaltmatta som er limt til gulvet. Skjær i støymatta rundt der du ser det er tetninger. Blås rent med trykkluft eller tørk godt med en fille. Lim rundt tettningene.

 

7) - Har du takluke på din bil så sjekk dreneringene som også er forklart i tidligere poster i denne tråden. Bruk en feks trykkluft til å blåse drensrørene rene. Er du sikker på at det er fra takluka vannet kommet inn, sjekk også pakningen rundt takluken samt selve dreneringsrørene og koblingene på disse.

 

8) - Pakningene luftekanalene som ligger bak bakfangeren. En på hver side.

 

Dette er de plassene jeg VET Golf 4 tar inn vann. I de fleste tilfeller så er det punkt 1 til 5 som er problemet på disse bilene med mindre du har takluke.

 

Lykke til til de som har problemer med dette på sin Golf! :)

 

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

På vår golf 4 2002 kommer vannet inn ved pedal området. Har tømt grundig området der viskeroverføringa ligger, men det kommer vann inn lell. Er løsninga da å fjerne deksel ved bakre del av hjulbue? Det strømmer ut vann mange steder ved skvettlapp på fram hjulet, men er kanskje så mye møkk der at område fylles opp og så kommer vannet inn i bilen. Logisk? Vannet har og satt komfort modulen ut av spill og gjort den helt gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår