Gå til innhold

Når ble stabilitets-program som ESC, ESP og VSC introdusert?

Ranger emnet


hoppsann

Anbefalte innlegg

Jeg har ett spørsmål jeg gjerne skulle hatt hjelp fra noen "bil-kyndige" til å svare på: Når ble stabilitetsprogram introdusert i de forskjellige bilmerkene? .. og har de blitt vanlige på deres "standardbiler" enda?

 

Jeg må kjøpe "ny" bil, da den vår trofaste Toyota Corolla '96 (!!) ble vraka av en luring som kjørte den ihjel bakfra.

 

Jeg ville gjerne ha økt sikkerheten noen hakk når jeg først må til med ny bil. Jeg trodde i så måte at sånne stabilitetsprogram var superstandard allerede, men jeg har forstått det slik at Toyota relativt nettopp har introdusert dette, og at det enda ikke er standard på deres biler??

 

Så hvilket årskull må man opp i av Corolla og Yaris for å ha det? Og hvordan er det med andre bilmerker, gjerne spesielt for merker som bedriver Toyota-kvalitet når det kommer til å ikke generere verkstedsutgifter i hytt og vær.

 

Fra HowStuffWorks:

" Electronic stability control, often referred to as antiskid, goes by many names: GM calls it StabiliTrac, Ford dubs it AdvanceTrac, and Chrysler names it Electronic Stability Program (ESP). Other names include Vehicle Dynamics Control (Subaru), Dynamic Stability Control (Volvo), Vehicle Stability Assist (Honda), and Vehicle Stability Control (Toyota) "

 

Fra Wikipedia:

" Electronic stability control (ESC) is a computerized technology introduced in 1995 that improves the safety of a vehicle's stability by detecting and minimizing skids. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mellomklassebiler og oppover har dette pr idag.

 

Akkurat når hvilke biler fikk dette blir en alvorlig detektiv-jobb, men jeg vil tippe du må langt ut på 2000 tallet før du finner dette som annet enn tilvalg eller på premium-klassen.

 

Vår VW Sharan fra '02 men det er ikke vanlig på Sharan av de årgangene. (Fungerer forøvrig veldig bra på Sharanen. Kunne ikke tenke meg å kjøpe bil uten nå... og det finnes jo en av-knapp ;))

så jeg vil vel tippe du må opp på rundt 2004...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lagt merke til at det begynner å bli lite av første generasjons Avensis på veien om dagen?

 

Du ser dem ikke fordi de står i garasjen. Det er helt normalt at nye biler kjøres oftere og lengre enn gamle biler. Det gjelder alle merker og er ikke noe spesielt for Toyota.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford var iallefall først ute med ABS. (Offisiellt).

 

Det var vel rundt ca 86' i Ford Scorpio.

 

De fleste Forder idag har ABS/ESP/TCS, selv små og store biler.

 

Tror ikke de var først ute med ABS, men de var først ute med slikt sikkerhetsutstyr som standard, Mener MB leverte ABS på W123 som ekstrautsyr, produksjonen stoppet i `86 på dem.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår