Gå til innhold

Noen med 90hk tdi

Ranger emnet


Hurricane

Anbefalte innlegg

Har nesten begynt å gi opp tid'n,

men vagcom melder ingen feil..

 

Har byttet filter, ingen luftbobler, etter 30 minutter,, N75 klikker.. konstant..ingen feil på turbo,, viser 1.2 bar i vagcom, og eksternt.

LMM viser 410, istede for 370? hvor mye har det å si?

 

Noen i trondheim med tdi som vil utveksle erfaringer, og prøvebytte deler?

----------------------------------------------------------------

Etter ett år med en TDI, så er jeg fremdeles mest glad i NA bilen min :P *av en eller grunn så trenger den ikke boost for å fungere fra bunn :D "

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hehe :doh

Hadde glemt jeg hadde skrevet denne tråden, (sen kveld og uante mengder øl, og mekkefrustrasjon innabords)

Bilen går jo fremdeles, men fremdeles masse trøbbel, men lys i tunnellen er at delebil, med motor er på plass, så delebytte, uten å ruinere seg er mulig.

Bilen det gjelder er en GT TDI 1.9ltr. Motorkode 1Z

 

Bilen er tunet med chip og større dyser, og dette vet jeg, for da den ble kjøpt, så var den en virkelig villbass, men på meget kort tid så mistet den futten, og ville sjeldent dra noe særlig, foruten da turboen koblet inn rundt 1900rpm og dør bort på rundt 3500rpm (tidligere så dro den til rødt uten problem)

 

Som sagt, turboen spoler opp, og lader 1.1,(testet med vagcom og måler) og ramler ned til litt over 0.9bar ved fullt pådrag.

Har sjekket MAF, og den "målte" noenlunde bra fra 1500-3000 rpm på vagcom i 3dje gir.

 

Noe som har forandret seg siden jeg startet dette tråden er at den har begynt å lugge rundt 2000rpm, ordentlig kenguru i 3 4 0g 5 gir, i 1 og 2 er den nogenlunde bra, men tror ikke det har noen betydning, da den virkelige utvekslinga på girkassa ikke skjer før 3,4 5 på en diesel.

 

Å starte kjærre har også vært tidkrevende, 3-7 sek før den har startet, varm som kald. Ingen forskjell.

 

 

Har byttet vakumslanger,og disse har blitt sjekket, t.o.m den jXvel'n nede ved turbo'n, og litjmann inne i ECU'n, og vasket IC.

Byttet Kamreim idag (rettere sagt de siste 72 timene, *ting tar tid*)

 

TIL KIMBEER.

Timingen på pumpa er advanced, midt imellom miderste og øvre strek (har prøvd både advaced og retard)

 

Så det som gjenstår da er:

 

*N75 magnetventilen

*MAF

*Tett Katalysator (kan visstnok skape nykking og lat motor bensin/diesel)

*Tempfølere (feil verdi)(noen som vet hvor mange det er?)

*ECU (har blitt undersøkt nøye, og ingen tegn til irr e.l)

*Pumpe den med slug, og bruke noen tusen på den rustfrie delebilen *variant*

 

Rart om ingen andre har hatt lignende problemer.

 

 

Og til de som har tdi med 1z, eller tilsvarende motor i nærheten av Trondheim, ta gjerne kontakt via pm.

 

 

Håper ikke jeg glemte noe, men jeg skal følge tråden etter dette innlegget :thumb

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekka vakuumslangen som går til ECU (den inni ECU også).

Har forresten en ekstra ECU, men da må delenummeret stemme over ens.

 

Er sjekket, og byttet, prøvde ny ECU igår, men da slo startsperra seg vrang, skal prøve og bytte over chippene, og se om det har blitt noe krøll med mappinga på de som står i.

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

Har nå byttet MAF, N75, N109 rele,

Byttet slange (igjen) fra N75 til Wastegate (var noe olje i den???)

 

Vært opp med N109 shut off valve'n på pumpa, og sjekket den, og o-ringen rengjordt for smuss fra magneten.

 

Byttet dieselfilter, (skal bytte luftfilter over helga)

 

Gått over alle kontakter med elektrorens, og sjekket for morkne ledninger.

 

Sjekket timinga igjen (ligger rundt 50, altså rett over blåstreken)

 

Sjekket 3 tempfølere, kjølevanntemp, innluft, og temp etter intercoolern, alle viste +/- 15 grader.

 

Ohm-Målt nåleløfter sensoren, og var i orden.

 

Sjekket gasspedal sensoren, og den er i orden.

 

Sjekket injection quantity, og både requsted og actual ligger likt på forskjellige turtall.

 

Injection quantity på tomgang ligger på ca 5 mGr, men har justert både opp og ned fra 3 mGr til over 6 mGr, uten at det har gitt noe forskjell, foruten at jeg merker bedre respons når turbo'n slår inn.

 

Sjekket for unormal eksos, men nei, kun normal hvit/grå "poff" når man klemmer til med full gass under belastning.

 

Kuttet bort morken ende på returlangene på begge sider av dyse 3, men fikk ikke løs de som satt på de andre dysene, sitter de skrudd i klem eller, noen tips der?

 

Da tror jeg ikke jeg har glemt noe, så da gjenstår å:

 

Ta noen brutale håndgrep på katalysatoren.

 

Fjerne blokkeringa på EGR'n og koble denne tilbake (lite trolig feil)

 

Skru opp "pressure relief valve" og sjekke om den ligger i småbiter, men problemet er at jeg ikke har hatt sjangs i havet å fått den opp med en 10mm fastnøkkel, og finner heller ikke noe verktøy som får godt nok tak (den ser ut som en rund bolt med 2 avkappet sider)

 

Og noen mindre artige delebytter som, jeg ikke har lyst til å gjøre før jeg er 110% sikker på hva som er feil.

 

Dieselpumpa

Dysene

Turbo

 

For øyeblikket holder jeg en knapp på at det kommer luft inn i diesel'n en eller annen plass, for lugginga på jevnt turtall, minner veldig om den lugginga man får etter ett dieselfilterbytte, men det eksisterer ikke luftbobler av noe slag i røret fra filteret og inn på pumpa, heller ikke på returslangen, så om noen har noen seriøse tips om hvor det kan komme inn luft på enten pumpa, eller på dysene så hadde jeg blitt en happy man :D

 

God helg :cheers:

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at startsperra slår inn.

Skulle visst hvordan man fikser dette selv.

 

Du må kode om via vagcom, står noe om det på nett, men så vidt jeg husker så er du avhengig av å ha nøkkelkoden/startsperrekoden for å gjøre dette, står enten i serviceheftet ditt, eller så var det med en plastbit med en kode da bilen var ny. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Immobilizer_I_ECU_Swapping

 

 

 

Evt. om du har ECU'n til startsperra, motoren har sin egen ECU, og startsperra har sin ECU, så bytter du begge disse, men da er du avhengig av å bytte tenningslås også,med nøkkel som matcher de 2 ECU'ne, altså en god del arbeid, da jeg minns å huske at ECU'n til startsperra sitter midt inne i dashbordet en plass ;)

 

En mulighet er kanskje å "disable" startsperra, men der er jeg noe usikker på fremgangsmåten, men vet at biler som ble levert til f.eks til USA ble levert uten startsperre. Men uansett er du avhengig av startsperrekoden,

Endret av Hurricane

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har tenkt litt...

Åpne "mannlokket" til tanken, (under baksetet) og sjekk og evt. rens filteret der. Er nesten sikker på at du har fått dårlig diesel en gang, og fått dieseldyr. Det ser da ut som om du har hamp eller ullgarn på tanken. Opplevd dette selv en gang, men på en Suburban med full tank (105L) tok litt tid å tømme den kan man si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt...

Åpne "mannlokket" til tanken, (under baksetet) og sjekk og evt. rens filteret der. Er nesten sikker på at du har fått dårlig diesel en gang, og fått dieseldyr. Det ser da ut som om du har hamp eller ullgarn på tanken. Opplevd dette selv en gang, men på en Suburban med full tank (105L) tok litt tid å tømme den kan man si...

 

Har vært der ;)

Fant noen tips om at det var en stoppventil i tanken som i noen tilfeller tettet seg, spesielt vinterstid, eller om man hadde fått noe grums, men akk nei, det grønne dyret av en tdi hadde ikke noe slikt, absolutt ingen form for ventil eller filter, senere modeller av tdi har dette filteret og en "flapp" som lukker tilførselen av diesel ved evt. rundvelt :)

 

Men takk for tipset, det er garantert noen andre som finner det nyttig.

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en 3-er, 1Z motor. Har litt diverse problemer sånn som du også ser ut til å ha. Hør av deg hvis du er interessert å ha noen å skru med, virker som du har mer peiling på disse motorene enn det jeg har.

 

Jepp, har ingen motsetninger mot å bli kjent med andre Tdi folk i nærheten, for disse motorene er ikke enkle når det begynner å bli feil på de, men det har vært utrolig lærerikt, selv om det har blitt endel grublende våkennetter.

 

Send meg en PM, så snakkes vi :)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår