Gå til innhold

Muligens motorhavari

Ranger emnet


Munawar

Anbefalte innlegg

Bilen min kjørte 9000 km over service intervallet og da røk både topplokk og vakumpumpe etc. De må åpne topplokket for å se omfanget av skaden, jeg har foreløpig ikke tillat det. Fordi jeg mener at bilen skal holde OGSÅ om jeg kjører så mye over service intervallet.

 

Dette er den nye modellen (faceliften) kjøpt i mai 2007. bilen har nå kjørt 250 000km, som drosje. Alle service på merke verksted og uten unntak på tide, +/- 1000 km, kanskje noe mer.

 

Bilia sier at dette skyldes oljen som har koksa (?) og at den derfor er veldig tjukk og smører dårlig. Oljen må da tåle å bli kjørt 9000 km mer enn det serviceintervallet sier. Hvor dårlig er oljen? Eller så har Volvo gikk gitt noe slingringsmonn her.

 

Ringte litt rundt, og hørte at topp lokk problemtaikken er velkjetn blant verkstedene.

 

Har noen hørt om slikt før?

Hva kan jeg gjøre?

 

 

Takk for alle forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din egen feil. Idiotisk å kjøre med lengre oljeskiftintervaller enn anbefalt av de fremste ekspertene (produsenten).

 

Det er ikke uten grunn at de fleste drosjeeiere velger Mercedes Benz. I tillegg til å gi passasjerene den ypperste komfort, gir Mercedes Benz eieren lave driftkostnader og høy reliability (hva blir det på norsk?).

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og høy reliability (hva blir det på norsk?).

 

Høy driftsikkerhet blir vel rette ordet her(stolbarhet)).

 

Hvor mange tråder skal du lage om temaet, det er greit å si ifra at volvo her har laga en motor som tåler lite over serviceintervall, som Nissans YD25ddti, og mercedes 2.4 liter sekser, mercedes har iallefall gjort en ting som funker, de krever at kun en bestemt olje brukes, og da funker det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dieselmotorene har en svakhet i toppen pga for små oljekanaler og koksing av oljen som gjør at toppen skjerer seg. Dette er normalt sett ikke noe problem dersom en overholder serviceinternvallene og kjører på anbefalt oljekvalitet. Men med mye tomgangskjøring og overskriding av intervallene blir oljen rett og slett for mye kokset og det skjerer seg. Dette er også grunnen til at TAXI 05-08 modellene har 20000 intervall og ikke 30000 som på resten av 5syl dieselene..

Koksing er ganske vanlig på alle dieselmotorer, i større eller mindre grad.

Endret av Mad-Ass

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår