Gå til innhold

Hvordan bli kvitt riper i lakken, og hvor?

Ranger emnet


kml85

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Steike! Der kan man se :-D

 

Utrolig vittig at det var du som tok den, det ante jeg ikke! Hvordan syntes du standen på karosseriet var ellers, noe jeg bør gripe fatt i?

 

Takk og bukker igjen for et virkelig, virkelig flott stykke jobb! Var det du som stod og jobbet på Carismaen da jeg hentet den idag?

 

Noen gode råd for å holde den så pen som mulig? Bruker mikrofiber all the way når jeg pleier den. Er vel å foretrekke foran svamper etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk microfiber til alt du kan. Svamp er fy fy :) Skaff deg en såpe som du kan ha oppi vaskebøtta. Her er det greit å ha en såpe som er skånsom mot voks / beskyttelsen på bilen. Såpen burde gi god gli på vaskehansken.

 

Bruk 2bøtte metoden. En bøtte med såpevann, en med rent vann. Dypp vaskehansken i såpebøtta, vask ett panel, skyll i bøtta med rent vann, dypp i såpevann og vask videre.

 

Kan være greit å skaffe seg Foam Lance / Foam Gun og sprøyte inn bilen med såpeskum før du begynner med den skikkelige vaskingen. Hensikten med å skumlegge bilen er for å dra møkk ut og bort fra lakken sånn at du ikke drar smuss bortover lakkflaten når du begynner å vaske med vaskehansken.

 

Jeg vasker biler på denne måten,

 

1. Sprayer på felgrens på felgene og jobber på en og en felg for å fjerne så mye møkk som mulig. Felgbørste er å anbefalle. Les bruksanvisningen på felgrensen. Er mange som inneholder syrer som ikke skal ligge på felgen for lenge. Jobb derfor med en og en felg. Spray på felgrens, la virke litt, jobb med felgbørste, spyl grundig av.

2. Skumlegger hele bilen, oppi hjulbuer, felger, under kanalen osv.

3. Lar skummet virke på bilen mens jeg henter 2 bøtter, microfiber vaskehanske, såpe. Fyller bøtte nr.1 med lunkent vann og tar oppi såpe, bøtte nr.2 med rent lunket vann.

4. Spyler av bilen grundig med høytrykkspyler. Hvis det ikke er rent oppi hjulbuene etter dette spayer jeg på såpe og jobber med børste for å fjerne møkk.

5. Skumlegger halve bilen, og begynner med vaskingen.

6. Ferdig med halve bilen, sprayer av med høytrykkspyler og gjentar prosessen på andre siden (resten av bilen)

7. Spyler så av hele bilen. Her holder det med hageslangen da du allerede har spylt av hver side med høytrykk.

8. Lar det fosse vann fra taket, nedover sidene, panser osv. Hvis du har voks på bilen din forstår du hvorfor. Da renner 90% av vannet av lakkflaten. Mao, mindre vann å tørke vekk.

9. Tørker bilen med microfiberhånkle laget for å tørke biler.

 

 

Kan være greit å ha på hurtigvoks og dekkfornyer etterhvert. Hurtigvoks er det som regel bare å spraye på, tørke av. Da booster du voksen som allerede er på bilen som gir bedre holdbarhet både på glans og beskyttelse.

 

Dekkfornyer fordi "nye" dekk ser bedre ut enn brune dekk ;)

 

1. Er jeg nøye med bilvask? JA

2. Er jeg glad og interessert i bil? JA

3. Er jeg glad i bilpleie? JA

 

Lykke til :D

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan det gå...hehe!

Jepp...jeg som sto der med den carismaen...skikkelig drittbil...helt matt før eg begynte på den.men ble blank og fin igjen;)

 

En voks du kan prøve som er veldig god er 3M sin ROSA VOKS.Den heter faktisk det;)Den kan du smøre ut for hånd eller med maskin.Tørker ikke opp og lett å tørke over.

 

Så ikke noe spesiellt på bilen din som kunne vært gjort noe med bortsett fra noen småbonker.Men det koster jo litt mer å fikse.Bilen din var fin den;)Har du tatt innvendig rens på den selv eller et firma som har gjort det?Var ihvertfall fin innvendig.

 

En shampo som du kan prøve er en camelonshampo fra Meguiars...den er litt rå;)

 

Aldri brukt microfiberklut...svamp er tingen;)

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding vvento!

 

Hehe, ikke fornøyd med den jobben nei ;) Samtidig er det jo utrolig moro med slike eksemplarer, man ser jo forbedringen desto bedre!

 

Takker for det, vet om bonkene desverre, men som du sier så blir det igjen en god del dyrere å reparere i tillegg til at man risikerer toneforskjell i fargen på lakken ved slikt arbeid. Du la kanskje merke til at jeg hadde det på bakfangeren... :well:

 

Fikk Handz On til å gjøre en innvendig rens, men dette anbefales ikke desverre. De fikk setene relativt greit til, men det andre ble bare griseri, bokstavelig talt. Så det endte med at jeg igjen vasket hele bilen på nytt, innvendig og utvendig, da jeg hadde hentet den. Var litt skitten da jeg leverte den inn til dere, men skal snart gi den en skikkelig tørk innvendig sammen med en god støvsuging. :)

 

Hvordan står 3M sin voks seg i forhold til Meguiars sin NXT osv? Like god holdbarhet/glans som Meguiars?

 

Hvor får man fatt i Cameleon shampooen? Har ikke hørt om den før.

 

Hvorfor anbefaler du ikke mikrofiber (mikrofiberhanske fra Meg. til vask, egen avtørkingsklut og egen poleringsduk)? :oohh

 

http://www.meguiars.no/index.php?_room=2&_subRoom=4&sub_category_id=10&_action=detail&_page=1

 

http://www.meguiars.no/index.php?_room=2&_subRoom=4&sub_category_id=9&_action=detail&_page=1

 

http://www.meguiars.no/index.php?_room=2&_subRoom=4&sub_category_id=7&_action=detail&_page=1

Endret av kml85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt microfiberklut...svamp er tingen;)

 

Det kan du ikke mene! Det er greit å vaske biler med svamp FØR de skal korrigeres, poleres osv. For da fjerner du jo alle defekter uansett. Men for å bevare en best mulig finish så er svamp fy-fy. Microfibervaskehanske, ullmitt o.l. er å anbefalle. Disse hanskene varer i "evig tid" også. Noe en svamp ikke gjør. HVIS jeg bruker svamp så er det til å vaske felger, dekksider og hjulbuer. Og da er det bruk & kast som gjelder.

 

Tørking:

Det er mer skånsomt å bruke microfiber tørkehånkle enn f.eks pusseskinn :polish:

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toneforskjell får du ikke hvis fargen er grei,og hvis den ikke er grei tar man med tilstøtende flater for å flikke fargen ut.Fangere pleier som regel å ha en litt annen tone enn skjermene.Dette fordi plast reagerer annerledes enn metall.Det kan man se på nybiler også.Fangerene er enten lysere eller mørkere enn resten av bilen.

 

Så Handz On er ikke å anbefale...hmmm!Tror jeg tar innvendig rens selv då;)Mye lettere også kan jeg kun klage på meg selv hvis det er noe...hehe;)

 

Mikrofiberklut eller svamp spiller ingen rolle for min del...Så lenge man holder bilen ved like med polering og voksing,så tror ikke jeg det gjør noen skade å bruke svamp.Men som sagt...bruker ikke samme svamp på felgene og hjulbuer som på resten av bilen;)Og i vannet bruker jeg en god shampo med voks.

 

3M sine produkter er vel så gode som Meguiars,men det er litt hver sin smak.Jobbet med Meguiars sine produkter før,men gikk over til 3M sine....fornøyd med de;)

 

Poleringsprodukter kan du få kjøpt på jobben hos oss...Men skal du ha den rosa voksen tror eg vi må bestille den inn.Fikk en prøve på den og den er knallgod.En slags lakkforsegling!

Hvor man får kjøpt Meguiars sine produkter i Bergen er jeg litt usikker på,men kan prøve å finne det ut til i morgen.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sen respons vvento, tiden har flydd her!

 

Hehe, den er god ;) Nei synes ikke Handz On var noe særlig å skryte av, er langt bedre å ta den selv. Eneste er jo seterensen, men er vel mulig å få lånt seg en SKIKKELIG rensesmaskin selv også - og vips så er den biten i boks.

 

Heller du bilvoks oppi shampooen når du vasker bilen, eller bruker du en ferdig shampoo m/voks?

 

Polerer (polish) du bilen hver gang du vokser den? Etter en komplett behandling av bilen pleier jeg stort sett bare å vaske regelmessig og evt. bruke quick detailer (evt. også leire) fram til neste vokseøkt.

 

Tviler ikke på 3M som merke, men vet ikke hvor godt f.eks. voksen deres holder på bilen etc. Men at dem er vel så gode tviler jeg overhodet ikke på!

 

Vet man får forbrukerproduktene til Meguiars hos BilXtra, men hvor man får proffproduktene aner jeg desverre ikke. Er lakkforsegling noe bra for lakken da? HAr fått vite at det er tricky å lakkere steder om igjen ved slik behandling, samt at man kan få sprekker i lakk/lakkforseglingen over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt "handy" kan du godt fikse sånne småriper selv.

Kjøp en god rubbing og gå over hele bilen med maskin.

PASS på at du bruker ULL pads, fordi de sliper noen "mju" nedover klarlakken hvor de fleste ripene sitter.

Bergen Bilskadesenter bruker en polish fra Innotec som både rubber og glanser.

Det er bare kvalitet som funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disse stedene får du kjøpt Meguiars produkter i Bergen:

-Dekk og Felgspesialisten

-Bilextra Åsane

-Bilextra Lagunen

-J.E Aasebø Maskin

-Dekkmann Minde

-Vest Bilutstyr

-Bilextra Vestkanten

-Tess Mongstad

 

Her har du noen produkter fra Meguiars med varenr som er knallgode.

Disse kan du sikkert få bestilt til deg gjennom en butikk hvis du bruker varenr.Hvis ikke har jeg en selger jeg kan kontakte fra Meguiars og høre hvordan man kan få de produktene...Han var innom jobben i dag!

 

-NXT Generation Car Wash Varenr:911058 1.9l Pris kr 196

-Gold Class Car Wash (Shampoo og conditioner) Varenr:911026 473ml kr 154

-Super Thick Microfiber Wash Mitt Varenr:911096 kr 194

-Gold Class Bug and Tar Remover Varenr:911038 kr 123

-NXT Generation Tech Wax 2.0 Varenr:911054 532ml kr 349

-Gold Class Wax Varenr:911006 473ml kr 299

-Quik Interior Detailer Varenr:911031 473ml kr 137

-Carpet og Interior Cleaner Varenr:911022 473ml kr 105

-Car Odor Eliminator Varenr:911028 296ml kr 102

-Hot Rims All Wheel Cleaner Varenr:911012 710ml kr 158

 

Der har du noen produkter som burde holde bilen din fin i noen år fremover;)

Bare ta kontakt hvis det skulle være noe mer...

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg syns det er noen helt utrolige svar og kommentarer i tråden her, som hører hjemme på sånne steder som "Handz on" osv..

 

Man kan ikke "rubbe" og "glanse" samtidig.. Rubbe= Trenger varme, bryte ned produkt= Ikke noe beskyttelse igjen etterpå;)

 

Svamp er heller ikke greit, hvis man har litt yrkestolthet.. Ingen ønsker og lage mer riper enn nødvendig vel?

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår