Gå til innhold

Min Isuzu Piazza Turbo(JR120) - Handling by Lotus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Kjempekult.

I 1984 monterte min far (Kongsberg Turboservice den gang) turbo på 5-6 Isuzu Piazza for Bergheim Autosalg.

Var en 2 liter på ca 90HK hvis jeg ikke husker feil, og vi endte på 170HK.

Var vannvittig morro for en 17åring (meg) å være med på dette.

 

Morro å se en slik bil igjen. Ha mye morro med den!!!

 

Takk for kjekk komentar roy! Er alltid stilig å høre historier om disse. Sku ønske jeg var deg når dette skjedde, hehe. Sikkert dritkult å få være med på å montere turbo på 5-6 slike sjeldenheter!! Da har jo du faktisk sett halvparten av alle som er i landet du da. Mange av disse er nok delebiler eller avskiltede prosjekter nå, da disse ruster en del. Det er kun 2 slike på skilter her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Såpass, ja.

Problemet med disse (1982 modeller tror jeg) var lav motoreffekt.

Så Bergheim fikk ikke solgt noen av dem.

Faderen hadde gjort noen oppdrag for Bergheim før, og var kjent for å klare å turbolade "håpløst" trange prosjekter.

Mener å huske at han sveiset ny ekshaustmanifold til dem også.

Disse hadde jo bensininnsprøytning, og vi hadde jo ingen kunnskap om å programmere ECU, så vi fant en enkel men effektiv løsning på problemet med tenningsbank som oppsto ved 0,4Bar:

Vi satte inn en ekstra bensininnsprøytningsdyse på trykkrøret mellom turbo og inntaket. Så satte vi på en trykkbryter som ga strøm til dysa ved 0,4Bar.

Den dysa ga 40 hester ekstra.

Siden har jeg sett at flere har adoptert denne metoden på bensinbiler. Du kan beholde kompresjonen og øke effekten samtidig.

jaja, også ble jo katalysatoren fjernet, og 2,5" eksos montert da.

Den neste bilen vi "tok", var en -82 Honda Prelude. Ble vel 160 hester i den.

Men den morsomste, var en Abart 130TC som endte opp med 230HK.

to fete Dellorto 40mm gassere, stor intercooler og eksos omtrent som Suburban min har. Spant på de tre første girs da jeg fikk prøve den.

Da jeg la inn fjerde kom det tørt fr min far: "Du har vel prøvd den nå".

Et uutslettelig inntrykk på en 18-19 åring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skjer lite her, på grunn av dårlig plass og et annet prosjekt så skjer det ikke noe stort... Når den tid kommer skal bilen til verkstedet der det er løftebukk og sanblåse-apparat.

 

Fått litt deler:

 

1 x Isuzu JR Workshop Manual

1 x Isuzu Timing Belt

1 x Front Caliper Repair Kit (seals for two calipers) Handling by Lotus

1 x Rear Caliper Repair Kit (seals for two calipers)

1 x Turbo Thermo Sensor

1 x Service Kit (Oil Filter, Air Filter, Fuel Filter, 4 x spark plug)

1 x Oil Filter

1 x Rotor Arm

1 x Distributor Cap

2 x Inner Tie Rod

1 x Greddy Airnix Air Filter(Large, yellow, 80mm)

1 x Isuzu HBL Rear Brake pads

1 x Isuzu rear caliper Repair kit HBL

1 x Universalpotte. Usikker om jeg bruker den.

 

bilde017.jpg

bilde018.jpg

bilde027.jpg

piazza496.jpg

bilde037.jpg

 

Har fjernet lakken på manifoilen, ser verre ut på bildene enn det det er... Er bedre nå enn før iallefall, skal etter planen lakke opp igjen slik det var orginalt.

bilde106.jpg

bilde056.jpg

 

IMG_2417.jpg

Brosjyrene må man jo ha på plass

IMG_2457.jpg

Ikke overaskende, har jeg funnet rust her og der. Vet det er rust rundtom, da disse ruster en del.

IMG_2448.jpg

Har også bestillt Pedaller, som ser sånn ut. Har ikke bestemt meg om det er kult, eller om jeg går for org.

240-mt-BU1.jpg

Endret av Jan Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra og se du tar vare på en så sjelden perle :) ALLTID morro med orginal saker. Som manualer og reklameartikler.

 

Good going :)

 

Man må jo ta vare på tinga sine;) Er utrolig kjekt å ha drømmebilen stående nede i garasjen:) Takker!

 

Forresten så har jeg også retta opp i en liten feil som har irritert meg en stund nå. Jeg har retta vippelykta som var skjev. Er en sånn liten ting som man ser bedre i virkeligheten enn på bilder.

Bildet er fra når jeg kom hjem med den.

piazza179.jpg

Og nå.

bilde114.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå prøvd meg på en liten felgoverhaling;) Har pussa bort all korrosjon, våtslipt, autosol'et, og polert. Kjekt å ha liggende orginalfelger som er ok.

piazza143.jpg

piazza632.jpg

Piazza495.jpg

En ferdig, og en urørt.

piazza637.jpg

Begge ferdige.

piazza677.jpg

Autosol med maskin.

piazza672.jpg

piazza676.jpg

piazza679.jpg

piazza687.jpg

 

Har byttet Fordeler og rotor.

Gammel VS ny

bilde074.jpg

Montert

bilde084.jpg

 

Fjerna den stygge endepotta. Ble bedre uten den.

piazza047041.jpg

Endret av Jan Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har fått Greddy luftfilteret. Edit: blitt litt usikker på om jeg vil ha det, etter som tida går endrer smaken seg også, hvertfall for min del. Går kanskje bare for det orginale.

Prøvemontert:

piazza725.jpg

 

Holder på med dører også. Her skal jeg lydisolere, lakkere speil og bytte høytalere. Ser for meg pioneer eller noe liknende. Har allerede kommet litt på vei. Passsasjerdøra er ferdig lydisolert. Får ta neste senere, da det er for dårlig plass nå.

piazza734.jpg

 

Har også begynt å sandblåse litt småting nå til å begynne med, Bremseskjold og liknende. Bremser framme er demontert. Disse skal jo overhales. Har overhalingssett med pakninger osv. Har også byttet alle væsker på bilen. Lufta clutsh og bremser.

Endret av Jan Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Skal det bygges om en Ascona B? ;)

 

Blir nok orginalt for det meste.

 

den siste der var nok mytet på meg Jan Einar.

 

Ascona B og Izuzu Piazza deler nemlig bakaksel,

og Izuzu'n er så heldig å ha skiver bak, noe vi ascona eierer gjerne ettermonterer :D

 

Men din så ut til å ha en annen aksel etter bildene jeg fikk på pm å dømme.

Går kanskje et skille på årsmodellene et sted.

 

Uansett, takk for bildene!

Endret av classic

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den siste der var nok mytet på meg Jan Einar.

 

Ascona B og Izuzu Piazza deler nemlig bakaksel,

og Izuzu'n er så heldig å ha skiver bak, noe vi ascona eierer gjerne ettermonterer :D

 

Men din så ut til å ha en annen aksel etter bildene jeg fikk på pm å dømme.

Går kanskje et skille på årsmodellene et sted.

 

Uansett, takk for bildene!

 

Ok, Vet at en hel del understell fra Kadett C passer, men visste ikke at ascona B deler passet og...

Er mye lettere å finne saker til bilen når ting til Kad C passer rett over;)

 

 

Kan stemme at det er et skille. Turbo-utgaven har en annen bakaksel enn non-turbo. Vet det er noe forskjell på understell på turbo og non-turbo.

Endret av Jan Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår