Gå til innhold

mistet lapp - politi og frister

Ranger emnet


Army_aa

Anbefalte innlegg

Hei! jeg dreit meg ut rett foran sivilen. Jeg blei tatt for 129 i 80 sone. Etter å ha blitt stoppet, dratt inn i sivilbilen, og litt prating samtykket jeg i siktelese for å ha overtredd fartsonen.

Så.. jeg har ingen problemt med å takle bot og inndragning av førekort, for jeg har uten begått en grov trafikkoverseelse. Jeg står for konsekvensene.

 

Ble fortalt at jeg ikke ville få kjøre på veiene igjen før om milige 5-8 mnd. Greit. Boten var de usikre på hva ville bli, så .. jeg venter i spenning her! Nå har det gått 6 uker, uten å ha hørt noe mer om hvordan saken ender.

 

Er kjedelig å vente på sånt, men vet politiet kan bruke lang tid på slike området, men HVOR lang tid har de lov til å bruke ? altså en frist ? er det slik at når de ikke har gjort noe med saken etter en hvis tid så skal den henlegges?

det hadde jo passet meg bra, selv om jeg fortjener en form for straff.

 

Er det noen hyggelige mennesker som kan besvare meg på dette:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det jeg har hørt i alle år, så er det hvis du ikke har hørt noe innen 3 uker , de ikke har tatt noe form for kontakt så kan du bare hente igjen lappen din :)

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det bare er om du ikke samtykker i beslaget.

Fint å se at noen skjønner hvorfor de mister lappen, og ikke skriver at de er 'uheldige'.

Skjønner det er kjipt å vente på bota, men du får se på den lyse siden. Lengre betalingsfrist ;)

 

sant det.

såg ikke at han hadde samtykket :P

da er det bare å vente på dommen :(

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man i slike tilfeller "ikke har hørt noe" innen tre uker har man uansett bare krav på å få tilbake lappen til saksbehandlingen er ferdig. Det virker som enkelte her har et litt romantisk forhold til denne treukersfristen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Okei. litt blannede svar her. Det enkleste er vel å kontakte en jurist, el ringe til politistajonen.

 

hvis det ikke er noen som har noe å tilføye spørsmålene mine:)?

 

Jeg kan med 100% sikkerhet si at hvis du IKKE samtykker i førerkortbeslag har de 3 uker på seg til å sende saken til jurist osv. hvis de ikke overholder den 3 ukersfristen og du sier du skal ha igjen lappen så får du det MIDLERTIDIG til saken er behandlet.

 

I alle tilfeller(som jeg har erfart 2 ganger), så lønner det seg og ikke godta førerkortbeslag. Gjør de ikke noe innen 3 uker(vinn situasjon). Gjør de faktisk noe(vinn situasjon). Forskjellen blir at hvis de gjør noe så sender de deg et brev ang.rettslig avhør. For å slippe å dra dit og eventuelt risikere høyere straff(ingen formildende omstendigheter), så ringer du til juristen å sier at du endrer til at du SAMTYKKER.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt en fax(det gjorde jeg), eller dratt ned til politihuset og trukket tilbake samtykket. enten så setter det fart i ræva dems, eller så har du lappen(midlertidig nok en gang) om 3 uker.

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med politiet, ikke for å trekke tilbake samtykket, men for å få navnet og telefonnummer til juristen som har saken din.

Etter å ha gått i to måneder etter at jeg ble tatt, ringte jeg henne, hun visste ikke engang at hun hadde saken, klokka var nå kvart over tre en fredags ettermiddag, hun svarer kjapt at dette skal hun ordne opp i før hun tok helg. Så lang tid tar det å behandle en slik sak, hun var vell ferdig på jobb om ett kvarter såvidt jeg kan forstå.

Fire dager senere fikk jeg brev om 9000, redusert fra 10 000 siden jeg samtykket, og at jeg fikk 5 måneders inndragning. Jeg ringte henne igjen, siden jeg er skoleelev, uten arbeid og derfor går inn under klassen "ikke betalingsdyktig". Så fikk jeg beskjed om å levere klage med dette til begrunnelse, så skulle hun se på saken på nytt, og ta en økonomisk vurdering av meg, hun hadde ikke noe problem med å gjøre dette, og ba meg skrive i brevet at dersom hun ikke fant noen god grunn, ville jeg godta dette for å slippe forenklet rettergang, som ofte kommer seg på 3-4 tusen i merutgifter for siktede.

Så er det bare å vente igjen, inndragningen går ut fredag, skal ta teorien i morgen:

Ifølge førerkortforskriften § 5-5 (2) har man adgang til å ta teoriprøve mens førerretten er tapt eller tilbakekalt, eller mens det foreligger sperrefrist.

 

Og så bestille meg oppkjøring.

 

Håper at min lille fortelling hjelper deg litt med tanke på hvordan du skal gå frem for å få fortgang i saken, og få tilbake lappen.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ligger i norsk kultur å ligge litt over fartsgrensa. har ikke sittet på med noen som faktisk ligger i 80km/t i en 80 sone. er som regel 10 km over det igjen. så ingen overraskelse at det er så mange i norge som mister lappen sin. ser jo stadig vekk politibiler ligge i godt over hva dem skal, noe som er like ulovelig for dem som noen andre, så lenge det ikke er utrykning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sånt er alt for kjipt!

 

Mista lappen i 90 sone i høstferien

Bilen foran meg kjørte greit mye under fartsgrensen, og lå vinglete i veien, så jeg la meg helt opp i ræva på han! Uheldigvis var det sivil snut bak meg!

Ble målt til 0,48 sekunder fra bilen foran, hadde jeg blitt målt til 0,5 hadde jeg fått beholde lappen! Men nå skal det sies at når jeg ble målt, lå jeg så langt som 14 km under fartsgrensen.

 

Som det er nevnt tidligere her, så skjønner jeg jo at jeg har gjort noe ulovlig, men uansett, det er kjipt ass!

- Stjålet Audi 80 Cab

- Audi A4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår