Gå til innhold

Resultat av hjulstillingskontroll idag

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Hvordan er denne å kjøre da? hehe!

La oss bare si det sånn at kjørekomforten har blitt noe redusert etter byttet over til coilovers. Har gått fra OEM-fjører på cirka ~2,5 kg/mm foran og ~1,5 kg/mm bak til Eibachs 8,0 kg/mm foran og 6,0 kg/mm bak, og Konidemperne demper en hel del mere i både bump og rebound sammenliknet med OEM. Idéen er å ha sleden stivest mulig, innenfor rimelighetens grenser (8/6 er ikke super-ekstremt sammenliknet mot gjennomsnittet på f. eks. Honda-Tech), for å unngå å slå nedi de duvende dumper man f. eks. finner på E6 nord for Skibotn-området.

 

Per nå har jeg mindre enn en snusboks på høykant med klaring mellom bærebrua under motoren og asfalten, så nå må jeg nesten lære meg å kjøre forsiktig fra scratch igjen. Har liggende noen nye 16" dekk, så når de blir strekt over noen nye felger vil jeg få 10, kanskje 15 millimeter ekstra klaring under bilen, noe som sikkert blir å komme godt med. Det blir iallefall hyggelig å gå fra 1-finger-gap mellom dekk og skjermkant rundtom til 0-finger-gap.

 

Ellers ser kjøreopplevelsen ut til å være god. Bilen virker mere responsiv og stabil, men før hjulstillingskontrollen, da jeg hadde rundt 25 millimeter total toe out foran, var den ikke noe særlig. Jeg spekulerer i at én av årsakene til at bilen virker mere stabil nå kan være at vinkelen mellom karrosseriet og veien gikk fra å være som kjeften til Pac-Man til en mere kileform, så nå flyter ikke bilen lengre på en luftpute under seg så snart speedometeret begynner å tangere 70-80. Stuk er gøy, men i følge skjermkantklaringen er bilen bare stuka forover knappe 5 millimeter, hvis dét.

 

Bilder av etter justering da?

Må nok vente til jeg har fått montert bakfangeren på et skikkelig vis. Forrige eier har byttet bakskjermene på bilen til et eller annet uoriginalt grunnet rust, og det skal normalt være to firkantige festehull i de for å feste en festebrankett i plast som fangeren igjen skrus inni. På disse skjermene var det ingen slike hull, og forrige eieren hadde altså limt fangeren på bakskjermen med Sikaflex og brukt noen treskruer hist og her for å være sikker. Jeg var av med fangeren for å pusse rust og lakkere skjermkantene nå nylig (siden de hadde begynt å ruste etter bare én eneste vinter etter at den forrige eieren hadde "reparert" de), og jeg skal ikke påstå at det fristet meg å måtte pusse mere rust om et års tid. Det ble slipt, fosforsyrebehandlet, syregrunnet og lakket, så får jeg se om jeg klarer å bli kvitt det hersens rustspøkelset. Jeg skal også ha på en runde med 3M klar beskyttelsestape på selve skjermkanten for å prøve å hindre rustdannelse på grunn av steinsprutskader, så vi får se hvordan dét blir å gå.

 

Så til nå har jeg bare akkurat nådd å få bestilt inn alt jeg trenger av OEM-deler for å gjøre bakfangerinnfestingen god som ny igjen; diverse branketter, plasklips og skruer. Men med fanger (og vasking!) kommer bilder; vær du sikker. Jeg har allerede dårlig samvittighet for å ikke bruke den fancy' Olympus E-3'en mere enn det jeg gjør...

Endret av Øyvind Ryeng
Lagt inn et avsnitt til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ånden over meg på lørdagen og reparerte og lakkerte innfestingspunktene til støtfangeren, så her er noen parkeringsplass-bilder:

 

6.jpg

7.jpg

5.jpg

 

Annet av interresse; jeg har også ordnet meg med Nardi Classic treratt med nesten samme diameter som originalt, Innovate LC-1 bredbåndslambdasensorkontroller + Moates O-meter, samt målere for oljetrykk, oljetemperatur (sensor ennå ikke installert) og kjølevannstemperatur fra SPA Design i England. Har også i bestilling nye baklykter som ser ut akkurat som de originale, bare med hvitt blinkelysglass. 16" hjuloppsett er, som nevnt, også på gang.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Endret av Øyvind Ryeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Treratt funker i denne bilen også, i likhet med den EG`n i honda bilde tråden. :)

You know it! :)

 

Mene, er dette bilen du var sør i landet og henta? hmm

Denne kommer fra Ålesund, hvor jeg var og hentet den våren 2007. Det kan tyde på at bilen hadde blitt semi-bygget opp; det meste av f. eks. innfestingsdetaljer i bakre del av bilen var enten manglende eller ghetto-rigget (som nevnte støtfangerinnfesting). Kvaliteten på det arbeidet som er gjort ser ut til å være på nivå med det en ape diagnosert med ADHD+Downs+KreützfeltsJacobs+Parkinsons kunne klart å få til etter å ha blitt pumpet opp med en amfetamin&crack-coctail, men nå begynner jeg endelig å komme såpass langt at jeg nesten er oppe på OEM-nivå igjen. Det var ikke så skrekkelig galt, egentlig, (og jeg overdriver bra) men når selgeren gir seg et flyvende Helvete i å informermere meg om at bilen er skrudd (tilogmed av han personlig), da blir jeg litt skeptisk til hele bilen. "Hvis bilen er så rasskjørt og ødelagt her, hvordan ser den ut der, der eller der da?"

 

For å øke forvirringen noe hadde jeg en akkurat lik 1990-modell i noen få måneder før jeg hentet denne 2.2i'en. Den var oppgitt i annonsen som en 2.0i 136-hester, men etter at jeg hadde landet på Gardermoen og busset meg opp i Gudbrandsdalen kom det for en dag at bilen altså var en 2.0 forgasser; mongolidet visste visst ikke att-eller-frem (men det er mulig det safa' med tanke på hvor rasende forbannet jeg var). 2.0'en ble kjøpt billig der og da, kjørt til Tromsø og solgt en knapp måned etter hentinga og aldri hørt fra siden. Gjett hvem som lærte seg å sjekke bilinfo-siden på Mekonomen etter den gangen?

 

Det at man som bruktbilkjøper blir voldtatt i øret og utnyttet på det groveste gang på gang er selvfølgelig ikke noen sjokkerende nyhet for noen av dere, men jeg må bare nevne at det er en konstant irritasjon, siden man hver eneste gang blåøyd eter opp hvert et ord selgeren frøser ut. Sunn skepsis under bilhandling? Skjer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente skjønner du, at du hadde noe dårlig erfaring med noe folk som ikke hadde peiling :P

 

Bank i bordet, selv har jeg tilgode og gå på en slik smell. Den siste kjørte jeg fra Hedmark og opp til midt i mellom mo i rana og mosjøen for og hente. Bilen jeg skulle ha kom da fra Tromsø. Du har sikkert sett den, SSM farget EP3 R som gikk i tromsø for inntil et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente skjønner du, at du hadde noe dårlig erfaring med noe folk som ikke hadde peiling :P

 

Bank i bordet, selv har jeg tilgode og gå på en slik smell. Den siste kjørte jeg fra Hedmark og opp til midt i mellom mo i rana og mosjøen for og hente. Bilen jeg skulle ha kom da fra Tromsø. Du har sikkert sett den, SSM farget EP3 R som gikk i tromsø for inntil et år siden.

Synes jeg husker etter noen slik bil, ja. Men jeg er litt ukjent med rånestripa om dagen; har vært mye jobbing (8-4, ingen unnskyldning), skyting og sløving med PC'en. Kan det virkelig hende, *gisp* at jeg er utrånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrånet faktisk:D Bilen min har levd et rolig liv de første 30.000km hvor frua til en som jobbet på honda i Tromsø hadde den sånn jeg har forstått det. Så hadde 2 personer den 10000km hver seg før jeg kjøpte den. Og nå har den gått 72000km og funker helt utmerket som bruks bil. må skifte støtdempere nå men:idea: har lyst på oppgradering, med hjulopphenget på EP3/DC5 er et kapittel for seg selv.. Blir stort sett bare en lita råne runde på fredag/lørdag fom min egendel, aller helst kombinert med besøk av kjentfolk så jeg har en unnskylding.. hehe. Og det finnes da morsommre ting og kjøre på en brosteinsbelagte gangfelt..

 

 

 

For og holde Det litt on-topic..

Noen felger i sikte?

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Og det finnes da morsommre ting og kjøre på en brosteinsbelagte gangfelt..

Word. Accorden går bare ikke i Grønnegata/rundt Skarven; klin umulig. Så hvis jeg skal råne må jeg kjøre uoffisielle ruter.

 

For og holde Det litt on-topic..

Noen felger i sikte?

Ikke si det til noen, men jeg har et øye på 3-delte Schmidt Revolution Modern Line i 8- eller 8,5*16. Liker ikke å komme med planer (eller idéer som kan bli tolket som planer). Plutselig dukker det opp nye forutsetninger/andre planer, opprinnelige planer frafalles og man blir stemplet som drømmer, skrytpave og spekulant. Så derfor sier jeg at jeg har et øye på de karene, men jeg er åpen for andre felger også. Såfremst de strekker ut 205'ene; dét er tross alt det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår