Gå til innhold

Omkobling av tåkelys (her: Ford Probe mk II)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Ok, tenkte eg skulle skrive ein liten tråd om det å koble om tåkelys, hovudsakeleg for Ford Probe som eg sjølv nyleg gjorde det på.

 

Min Ford Probe 1996 er importert frå USA og grunnet visse koblinger frå selskapet, kunne eg berre skru tåkelysa på når vippelyktene er oppe (kjørelys). Det eg ville var å kunne skru på tåkelysa også når berre parklysa står på. Med hjelp av Probe GT klarte eg det med denne framgangsmåten:

 

For å komme til lysreleet må du komme deg bakom middekselet rundt tåkelysbryteren(du skal bak i rommet bak bryteren til tåkelysa).

1. Begynn med å demontere dekslene frå håndbrekket og fram t.o.m. dekselet rundt bryteren for tåkelyset, bilstereoen og viftekontrollen.

OBS! Disse panelene er festet med klips, så vær forsiktig når du lirker det laus.

457328.jpeg

 

2. Når du har kommet til bak middekselet burde du kunne sjå noko slik som dette:

454964.jpeg

Den oransje kontakten er den tåkelysbryteren er koblet i. Målte opp og prøvde å finne ut kva for funksjonar dei forskjellige hadde:

- Oransj: parklys

- Grønn m/gul stripe: ukjent (ca 8.6V)

- Raud m/svart stripe: kjørelys

- Blå m/raud stripe: tåkelys

- Svart: ukjent

 

Om disse fargene/funksjone ikkje stemmer med deg, så prøv å finne ut kven som er kven med eit multimeter (burde vere ca 12V på oransj når parklysa står på). Det eg fann ut, var at alle lysa på bilen (utenom tåkelysa) fungerte sjølv om denne kontakten ikkje satt i, derfor fortsatte eg slik:

Eg antok at siden tåkelysa berre kunne skruast på når det var straum i raud m/svart stripe (når kjørelysa var på), så måtte brytaren forbinde den raude ledninga med den blå når den vart "skrudd på". Derfor:

 

3. Her kan du enten bruke strømtyv eller vanlig kabelsko. Eg valde kabelsko. Kutt både den raude m/svart stripe ledninga og den oransje. Deretter skjøter du sammen den oransje ledninga (frå bak i konsollen) sammen med den raude m/svart stripe stumpen som sitter igjen på tåkelysbryteren.

 

Då burde du kunne skru på tåkelysa også når kun parklysa står på.

 

4. Isoler avkuttede ledninger med straum i for å hindre kortslutning e.l. og fest på plass igjen dekslene som du løsna i trinn 1.

 

Ferdig!

 

Evt. spørsmål om framgangsmåten kan stilles under. Tar forbehold om at einkvar som bruker denne guiden er obs på i tilfelle det er visse forskjeller mellom oppkoblinga på lys i andre biler og denne.

Endret av Spikend
Gløymde eit bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers går det an å gjøre som i golf3-forumet, der de har opprettet en egen how to-tråd. Ulempen med det kan jo være at den blir lang og uoversiktlig men...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå ser det ikke ut som at det er noe problem med verken for mange stickyer eller antall tråder totalt i \probe spør du meg. ;) Men er jo bare å lage en "probe faq" det. Jeg har starta et par sånne på \golf1, \bilstereo, \veteran, \teknisk etc.

 

Hvis det oppsettet faller i smak er det bare å quote første innlegg og kopiere innholdet, deretter starter du en ny tråd her. Så kan du sitte i ro og mak og redigere vekk det opprinnelige og legge inn Probe tråder og linker.

 

PS! Ganske ryddig den golf3 faqen. Turte ikke se på de jeg har laga nå. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår