Gå til innhold

Hvilket utstyr bruker dere?

Ranger emnet


Tombra

Anbefalte innlegg

Heisann. Lurer litt på hva dere der ute bruker av utstyr til bil/karosseriarbeid, i tilegg til det selvsagte som Mig og vinkelsliper.

 

Er forholdsvis fersk i faget selv, og merker jeg savner et egnet redskap til å pusse ned sveisefuger inne i hjørner feks, der vinkelsliperen ikke kommer til. Er en tynn båndsliper noe tess feks?

Mangler skikkelig kompressor selv ennå, men det blir vel etterhvert.

 

Så hva bruker dere? Hva kan du ikke klare deg uten når du sveiser?

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og slipe på trange plasser trenger du det vi på jobben vertfall kaller en "Hyler"(kommer ikke på det korrekte navnet og fikk derfor ikke søkt opp noen eksempler på google, men skal legge inn så fort eg kommer på det). Dette er et lite luftdrevet verktøy som går med høy hastighet(derav kallenavnet) som du enten har en liten kjegleforma metallspiss på eller små sandpapir-rundinger på størrelse med en stor ring. Veldig praktisk! Også trenger du jo også sparkel og diverse utstyr til og legge det på.

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

 

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Takk skal du ha! Og ville gått for den øverste eller lignende maskiner da du egentlig ikke trenger vinkel på de, kan ofte bli et irritasjonsmoment faktisk.

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

 

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tenker på luftdrevet rettsliper med slike hardmetall filer. Dette er veldig greit, og brukes veldig mye i industrien også blant sveisere. Må bare huske på at filene roterer med over 20 000 omdr. Når metallsponet flyr, flyr det fort og hardt. Det gjør vondt når sponene treffer huden. Med andre ord er det VELDIG viktig å beskytte øynene. Selv med vernebriller får du fort sponet i øynene. Har selv havnet hos legevakten pga dette, i tilegg til at jeg har fått arr på det ene øyet. Så skal du ha en slik må du bruke den med vett, dette er ikke som å borre med drillen :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips for å unngå å måtte file/slipe er å ikke bruke for mye varme/mating når du sveiser, for å unngå sprut. I tilegg skal man aldri sause på når man sveiser, man mater ikke mer enn nødvendig. Dette gjelder også når du punkter. En sveis tåler som regel mer enn du tror, så lenge arbeidet er gjort ordentlig.

 

En annen kjekk ting er luftmeisel, denne brukes først og fremst til å slå vekk sprut, og perler med. I tilegg er den grei for å se om sveisen er holdbar.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Har tenkt å kjøpe en slik sak ja, men mangler kompressor med sprut i ennå desverre.

 

 

Bruk gjerne denne tråden til tips og triks innen sveising!

Holder på med en Pajero selv nå, og skal igang med en Capri etterpå :pimp

 

Må også få skryte av Kemppi'en jeg har, utrolig godt apparat, og enkelt i bruk. Kemppi Minarc Mig 150 annbefales!

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids teste den ved å betale 400 kroner for 1 kg med flusstråd, men det er sånn sett liten vits i dette, med mindre du har et akutt behov for et apperat, men ikke har så mye penger.

 

Kemppi og Esab lager begge veldig gode apperater, og har holdt på med dette i mange år. De fleste av MIG apperatene deres, er mer eller mindre gamle apperater med nytt skall. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også få skryte av Kemppi'en jeg har, utrolig godt apparat, og enkelt i bruk. Kemppi Minarc Mig 150 annbefales!

 

Jepp har samma, kjempe apperat!:)

 

 

Men til http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1004&iItemId=125223

 

Åssen sliperuller passer/bruker ein på den?

 

Har nemlig et #¤£!$¤%!& problem med at eg har eit rust høl i venstre ramme vange på bilen, trangt som f, så kommer ikkje til med vinkelsliper.

Volvo 245 86'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

syns sliperen men vinkel er den beste jeg da.. kommer godt til de fleste plasser.. kjøpte en gang en "Holder" der du skrur en fiberrondell eller et pussepapir på.. helt genial til å slipe sveis som er lagt kant i kant.. tar akkurat passe..

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår