Gå til innhold

Vurderer kjøp av 520i E34

Ranger emnet


Thewiz

Anbefalte innlegg

Morn!

 

Jeg står overfor valget å kjøpe en BMW 520i E34, som jeg har fått et tilbud på 13000 kroner. Litt om bilen:

 

- 1992 mod

- Rekkesekser med 150hk

- Rullet 256 000 km

- Ikke helt komplett servicehefte

- Sentrallås

- El. speil

- AC

 

Feil / mangler ved bilen:

 

- Sentrallåsen på venstre bakdør er gåen

- Venstre bremselys er gåen

- Et par småbulker på venstresiden av bilen

- Eier mener bilen har gått 256000 km, men på km teller i bilen står det 108000km. Grunnen til dette er at kjørekomputeren tok kvelden og den ble erstattet. Godkjente papirer på dette.

- En vaier til panseret på byttes.

- Defekt håndbrekk

- Slitt clutch

 

Ellers var jeg å prøvde bilen og den virket som et kupp. Ingen kast i skiver eller noe slikt. "Gode" bremser. Den skal på EU-kontroll i Januar. Usikker på om den vil gå igjennom?

 

Noen tanker om dette er et godt kjøp? Vil gjerne ha noen kommentarer på feil / mangler ved bilen. Lett å fikse dette?

 

Årsavgift er betalt.

 

Jeg har per i dag en Opel Vectra 92' 1.7 TD, 280000km. Jeg skal i militæret i oktober, og vet ikke om det er lurt å innvistere i en ny bil nå.

 

Noen tanker om dette?

 

 

På forhånd takk ;)

 

 

EDIT: Clutchen virker slitt, da den tok veldig sent. Noe som tyder på litt slittasje.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo selvfølgelig en typisk ungdomsbil, så at denne er herja med er ikke usannsynlig. Hvordan var giringa? Presis og bra? Var det noen knake/bankelyder når du kjørte i humper o.l? Ellers er rust en ting man må passe på. Kanaler spesielt.

 

Når det gjelder delene som må byttes får du mye av dette på huggeren. Clutch koster nok et par tusen, defekt handbrekk kan være slitte bremsesko, vaier som er defekt. Biltema har muligens bremsesko/vaier. Bremselys fikser du enten ved å bytte pære eller at det er en feil i det elektriske. Å sjekke pæra er nok det greieste å begynne med :)

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er ungdomskjørt det vet jeg nok ikke, han fyren som eier den er en fyr i 40årene. Men mest sannsynlig eid av en ungdom tidligere da den var senket og dette var karen skulle gjøre noe med hvis han ikke fikk solgt den og skulle ha den for seg selv.

 

Giringa var muligens litt slarkete, men virka ikke som den slura mye på gira, satt godt. Nå er jeg ikke akkurat så flink til å se etter disse tingene du spørr etter, men jeg svarer etter beste evne. Ingen knake / banke lyder såvidt jeg husker når jeg prøvde den. Hvordan kan jeg se etter rust i kanalene? Var lite rust på bilen generelt, litt selvfølgelig. På bakluka såvidt jeg husker.

 

Disse feil / manglene jeg listet opp er vel ikke akkurat så stort problem å fikse

 

Hva tror folk om prisen opp mot hva jeg har beskrevet så langt av bilen?

 

Takk for svar!

 

Dette er jo selvfølgelig en typisk ungdomsbil, så at denne er herja med er ikke usannsynlig. Hvordan var giringa? Presis og bra? Var det noen knake/bankelyder når du kjørte i humper o.l? Ellers er rust en ting man må passe på. Kanaler spesielt.

 

Når det gjelder delene som må byttes får du mye av dette på huggeren. Clutch koster nok et par tusen, defekt handbrekk kan være slitte bremsesko, vaier som er defekt. Biltema har muligens bremsesko/vaier. Bremselys fikser du enten ved å bytte pære eller at det er en feil i det elektriske. Å sjekke pæra er nok det greieste å begynne med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn at du ikke skal få deg en stor overraskelse etter kjøp så se under bilen etter rust. For å se etter rust i kanaler så ser du rett under døra under bilen, se også inni hjulbuene. Litt rust er det sikkert, sålenge det ikke er kjeks under så går det nok fint.

 

Etter som jeg ser på dinside.no sin kalkulator er bilen verdt 13 tusen. Men det er selvfølgelig ikke en fast pris. Prøv å prut litt om du ser ting som ikke er på topp. Se også etter oljesøl på motor, for det kan indikere oljeforbruk/lekkasje. Om eier oppbevarer oljekanne i bilen kan det også gi en indikasjon på oljeforbruk :p

 

Ellers er det lurt å høre på motoren på tomgang for å høre hvordan den oppfører seg. (Ulyder, ujevn gange etc)

 

Nå er bilen trossalt 17 år gammel, så feilfri er den ikke, men skulle jeg kjøpt bilen ville jeg pruta med tanke på de tingene som må byttes. Spesielt clutch siden det er den dyreste delen.

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte fyren igjen i dag for en ny titt på bilen. Fikk pruta bilen ned til 12000, men jeg må nok reparere / bytte ut eksosen, da den er frieksos. Den er også senket, uten godkjenning i vognkort. Ellers må brekkes strammes opp eller bytte sko / klosser. Clutchen holder vel en stund til, men bør byttes etterhvert.

 

Tror nok jeg lar denne bilen gå fra meg. Tenker det blir en pen 3-serie etter militæret. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår