Gå til innhold

Kjøpe bil over 300 000km stand?

Ranger emnet


zibiri

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Skal kjøpe bil nå hadde jeg tenkt og har finni en som jeg er ganske keen på men så ser jeg den har gått nesten 340 000km :/

 

Dette er en BMW 525i 91mod.

Er dette noe og legge penga i? Og hvis det i tilfelle ender med at jeg kjøper den og har den i et par år vil jeg da ha store vanskeligheter med og få solgt den igjen i og at den da sikkert er ganske mye høyere oppe?

 

Og ikke minst med tanke på motor og slitasje, vet ikke om det er rett før hele dritten rakner sammen jeg med så stor km stand? :P

 

 

 

 

Er foresten mitt første inlegg her på forumet så ikke slå meg fordi jeg har gjort noe feil elns xD

 

 

 

-Peace Out ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet :thumb

 

Alt kommer an på hvordan bilen har blitt behandlet, kjørt og vedlikeholdt gjennom årene. Det kommer også an på om alle kilometerne er langkjøring eller korte turer, sistnevnte sliter mye mer på alt.

 

Hvis bilen er passet godt på, er ikke 300kkm noe problem :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser deg blind på kilometerstand går du glipp av mange bra biler...

 

Du må jo såklart gå over bilen og sjekke alt som sjekkes kan og bedømme ut fra det. På så "gamle" biler som de fra starten av 90tallet er ikke kmstand noe man bryr seg så mye om. Jeg har kjørt biler som har passert 4-500000km som har vært i bedre stand og bedre å kjøre enn biler som har vært nyere og såvidt passert 170k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, sier ikke noe jeg, er førstegangs bilen min i tilfelle jeg kjøper den :P

Burner jo fort av noen lapper og så hadde jeg helt glemt alt som heter forsikring som gjør at jeg nå er oppe i 10k ekstra ca plutselig så om jeg i værste tilfelle må selge bilen om det finnes folk der ute som gir meg den verdige prisen eller 20k mindre fordi den har gått 380 000km :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg langt unna, med mindre du er en jævel til å skru eller har masse tid.

 

Hver eneste lille del på bilen er slitt og oppbrukt. Rusten er vel ikke langt unna heller.

 

Ikke kjøp deg problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, det er også noe å si...

 

Har da hatt bil som knapt har gått over 120k og som har vært ihjelrusta. Min nåværende bruksbil runder snart 305k og har veldig lite rust alder tatt i betraktning (1982-modell). Har en bil som i dag vil runde 60k, den er ikke noe spesielt tightere å kjøre, setene ser ikke noe bedre ut enn i bruksbilen og taket har rusta i stykker.

 

Som JChE var inne på, hvordan bilen er blitt kjørt har mye å si, om den blir varmet opp når den blir kjørt eller bare får en kort tur uten oppvarming. Noe som også er viktig, si du kjører en time hver dag og du kjører på motorvei, da har du f.eks kjørt 110 km. Samtidig kan du kjøre rundt på heiene og inne i landsbyer rundt her på Kypros i en time og ha en gjennomsnittsfart på 20 km/t.. Bilen brukes mye mer på de 20 kilometerne, hvis dere ser poenget :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er tight å fin og ting som clutch, endeledd, styreledd, foringer osv ikke er totalt utslitt så tror jeg det kan være greit:) F eks min volvo har rulla 300.000 og den er helt grei(kun rust som må taes) også har vi en audi A4(pappa) , den har rulla 203.000 og den begynner å bli veldig sliten... men det er pga dårlig vedlikehold på audien og godt vedlikhold på volvoen:)

 

så det kommer litt ann på vedlikehold av bilen og du bør få se litt kvitteringer på ting som er byttet ut i løpet av tiden den har vært i drift:)

 

Eventuelt så er det jo fort gjort å sjekke ting som styreledd, endeledd, clutch osv:) Hvis det er ingen ulyder i motor eller drivverk når du kjører og bilen kjennes tight og fin... så ser jeg ikke problemet med å kjøpe den:) Må ikke bli skremt av km stand! kjøper heller en tight og fin bil som har rulla 450.000 enn en shabby dritt bil som har rulla 150.000;)

 

Men rust bør du se litt nøye etter! bøy deg ned å se under bilen og i hjulbuer og på kanaler osv:) sjekk at forrige eier ikke har lekt seg med glassfiber sparkel sånn at DU får problemer på neste eu-kontroll pga rust..:)

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg langt unna, med mindre du er en jævel til å skru eller har masse tid.

 

Hver eneste lille del på bilen er slitt og oppbrukt. Rusten er vel ikke langt unna heller.

 

Ikke kjøp deg problemer.

 

Helt enig, du kjøper deg bare problemer. Dessuten tviler jeg på at den har service hefte helt fram til 300 000km :tannløs:

 

Greit nok man kan kjøpe seg en bil som kun har gått 110 000km og er i like dårlig stand, Men det varierer fra bil til bil og hvordan den har blitt tatt vare på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig, du kjøper deg bare problemer. Dessuten tviler jeg på at den har service hefte helt fram til 300 000km :tannløs:

 

Greit nok man kan kjøpe seg en bil som kun har gått 110 000km og er i like dårlig stand, men det varierer fra bil til bil og hvordan den har blitt tatt vare på

 

+1

- RX7 FC3S EUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten er også betraktelig større for at en bil som har gått 170k, er i mye bedre tilstand enn en som har gått dobbelt så langt. 525 24V er i mitt syn også oppskrytt, i allefall i forhold til effekt når det gjelder de eldre bilene. Prøvde en 325, og den gikk helt greit. Eneste som var litt dårlig var at bunndraget ikke var så veldig bra. Den begynte vel å trekke på 3500-4000 omdr.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, er jo store biler som faen bmw 5s'ene men fortsatt så går det bedre en mange andre biler jeg kunne valgt mellom. 192hk - 2,5l.

 

Men vet at det er en bil med jevlig mye fiksing og bytting og dritt og lort, kan si med en gang at jeg er null mekaniker så om noe går fucked så veit jeg ikke at det er fucked så sant hele bilen holder på og rulle av veien eller stopper :P Kan sikkert lese meg opp til hvordan jeg selv kan fikse ting bare jeg vet hva som er galt. Men har folk jeg kjenner osm fikser alt selv på 5's ene sine og fortsatt kommer opp i 20-30 tusen ved hver fiksings...

 

Bilen skal foresten ikke ha noe med rust og den ser fin ut på bildene. Men vet ikke om det har noe med farlig ihjelrust eu kontroll dead-meat og gjøre så trengs den hvertfall og bli sveisa i venstre kanal mens den akuratt har blitt sveisa i høyre.

Endret av zibiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår