Gå til innhold

Termostat? Vannpumpe?

Ranger emnet


Alekz

Anbefalte innlegg

Hey.

 

Litt problemer med bilen til fattern.

 

En Seat Cordoba.

 

Varme nåla går opp over, men ingen varme på radiator.

Ene slangen inn til radiator er veldig varm, mens den andre er helt kald.

 

Ved å starte bilen og sette varmeapparat på maks varme gikk nåla nedover om turtallet ble holdt på under 2k rmp.

 

Er elektrisk kjølevifte på denne, men i og med at radiator er helt kald, starter aldri vifta å blåse.

 

 

Kan det være termostaten i og med at hele radiatoren er helt kald?

Eller er det mest trolig vannpumpa??

 

Det er bra med veske på bilen mener jeg.

Skal kontrollere en gang til når den har blitt kald.

 

På bmw mener jeg radiatoren blir noe varm også før termostaten åpner.., men det blir den kanskje ikke her??

 

Noen som har noe tegninger?? Eller vet hvor jeg får tak i dette?

 

Vannpumpa sitter vel på registerreima på denne bilen??

 

1,4l motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bmw som jeg er vant til, pleier ofte øverste del av radiator å bli varm også før termostaten åpner.., men helt nederst skjer det ikke noe før etter termostaten har åpnet..

 

Men det er vel verdt å bytte termostat og prøve dette.

For vannpumpa sitter vel her på register reima??

 

Hvor er termostaten plassert? Mye jobb?

 

Skulle gjerne hatt noe tegninger over denne :-)

 

 

Takk! xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal jo ikke garantere noe selvfølgelig. Men det kommer vel an på om termostaten sitter på innløpet til radiatoren eller på utløpet. Sitter den på innløpet vil det ikke komme noe vann inn til radiatoren før termostat åpner, sitter den på utløpet vil det kanskje sive inn litt.

 

Tror vannpumpa sitter på registeret på denne ja, termostaten er jeg usikker på.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Hey.

 

Litt problemer med bilen til fattern.

 

En Seat Cordoba.

 

Varme nåla går opp over, men ingen varme på radiator.

Ene slangen inn til radiator er veldig varm, mens den andre er helt kald.

 

Ved å starte bilen og sette varmeapparat på maks varme gikk nåla nedover om turtallet ble holdt på under 2k rmp.

 

Er elektrisk kjølevifte på denne, men i og med at radiator er helt kald, starter aldri vifta å blåse.

 

 

Kan det være termostaten i og med at hele radiatoren er helt kald?

Eller er det mest trolig vannpumpa??

 

Det er bra med veske på bilen mener jeg.

Skal kontrollere en gang til når den har blitt kald.

 

På bmw mener jeg radiatoren blir noe varm også før termostaten åpner.., men det blir den kanskje ikke her??

 

Noen som har noe tegninger?? Eller vet hvor jeg får tak i dette?

 

Vannpumpa sitter vel på registerreima på denne bilen??

 

1,4l motor.

Heei!

Noen år senere med samme symptomer.

Men ny termostat utgjorde ingen endring, bilen koker med varmeapparatet av og temperaturen synker med varmeapparatet på.

Sjekket kjølevifta, og den funker, men ikke når bilen blir for varm. Øverste slange på radiator er glovarm mens nederste slange forblir kald...

Byttet termostat, kjølevifteføler i radiator og spylt gjennom radiator for og se om den var tett..

Det var den ikke...

 

Er det noe jeg har oversett?

Konebilen måååå fikses!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite tenkelig at din nye termostat også er defekt, står da igjen med defekt vannpumpe. Så, koker den også under kjøring eller er det kun når bil står i ro (på tomgang) at den koker? Prøvd å koke den gamle termostaten for å se om den åpner, bare for å eliminere?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite tenkelig at din nye termostat også er defekt, står da igjen med defekt vannpumpe. Så, koker den også under kjøring eller er det kun når bil står i ro (på tomgang) at den koker? Prøvd å koke den gamle termostaten for å se om den åpner, bare for å eliminere?

Takk for raskt svar!

Den gamle er forlengst kastet.

Glemte forsåvidt og skrive at bilen har kjørt rundt uten termostat i, uten problemer siden i sommer når den kokte første gang..

Dermed trodde jeg vannpumpa funka, men får kanskje skru den løs og sjekke det.

Den har ikke blitt brukt nå de siste to mnd. fordi den ikke ble varm nok.

Da jeg endelig fikk somla meg til og sette inn en ny termostat skjedde dette :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite tenkelig at din nye termostat også er defekt, står da igjen med defekt vannpumpe. Så, koker den også under kjøring eller er det kun når bil står i ro (på tomgang) at den koker? Prøvd å koke den gamle termostaten for å se om den åpner, bare for å eliminere?

Og den koker uansett om den står stille eller kjører..

Det er helt avhengig av om varmeapparatet står av(koker), på kald luft(koker) eller varm luft(temp synker til nesten normalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel neste steg å bytte vannpumpa.. Men, jeg tror jeg først hadde sjekket opp termostaten, at den åpner som den skal, siden problemet ikke er tilstede når du kjører uten termostat. Om termostaten er kjøpt på Biltema så hadde jeg byttet den med en original, har meget dårlig erfaring med de fra Biltema.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår