Gå til innhold

Problemer med Biltema "Proffsprøyte"

Ranger emnet


Sven

Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen dager siden en Biltema "proffsprøyte" for å lakkere et glassfiberpanser til en løpsbil. Jeg grunnet først panseret og det gikk helt greit. Etter grunningen var jeg nøye med å rense sprøyten med tynner slik det stod i bruksanvisningen. Når jeg skulle lakkere det med farge noen dager senere gav ikke sprøyten jevn lakkmengde. Sprøyten sprøytet lakk på en ok måte for deretter å bare sprøyte luft og slik gikk sånn omtrent vekselvis. Jeg demonterte hele sprøyten og så noe som antakeligvis var pakningsmateriale som var gått i oppløsning (det kunne se ut som om det var rester fra grunningen, men jeg tror det var rester fra pakningsmateriale). Jeg tok uansett å renset dette, uten at sprøyten ble bedre. I dag fikk jeg byttet den til en ny. Da begynte sprøyten å bli slik jeg beskrevet omtrent midtveis i lakkeringen. Det kan virke som om sprøyten ikke tåler lakk :confused: Jeg har en mistanke at det er lekkasje av luft til fargekanalen Noen som har synspunkter på hva som kan være problemet? Noen som har samme erfaringer?

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du sil til lakken?

Nei, men det er en sil rett under fargekoppen. Den var etter det jeg så ikke spesielt forurenset.

 

Er reguleringsventilen på kompressoren god nok?

Den første reguleringsventilen jeg hadde var ikke helt god så jeg fikk da muligens for høyt trykk. Den jeg har nå er helt ny. Den står montert rett etter uttaket på kompressoren

 

Har du vannutskiller, en ved kompressoren og en ved sprøyten?

Har kun en rett ved kompressoren, før trykkreguleringen

 

Jeg har brukt tynneren som jeg bruker til grunningen og skal tynne ut klarlakken med. Skal det brukes en spesiell tynner til vasking?

 

Har hatt samme problemet når jeg har vasket sprøyten min.. Vasketynneren ødelagte pakningen.. Dritt.. Men jeg er vel på 5 sprøyten nå Bare bytter den når den begynner å kødde seg

Men det er jo litt kjedelig når jeg ikke får lakkert et panser engang... dessuten blir jo resultatet dårlig når sprøyten jukser :(

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som om problemet ble løst. Jeg la på noen runder med gjengeteip på dyseforbindelsen, nr. 18 på tegningen i manualen. Så nå har jeg fått lakkert 2 lag med klarlakk. Da er det bare forsiden av panseret igjen :) Jeg har ikke skrudd opp dyseforbindelsen etter jeg var ferdig, men skal gjøre det før jeg går igang med resten av panseret for å se om gjengeteipen fortsatt er like bra. Originalt satt det et slags gjengetettemiddel (omtrent som Locktite). Kan virke som om dette middelet ikke tålte løsemidler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte for noen dager siden en Biltema "proffsprøyte" for å lakkere et glassfiberpanser til en løpsbil. Jeg grunnet først panseret og det gikk helt greit. Etter grunningen var jeg nøye med å rense sprøyten med tynner slik det stod i bruksanvisningen. Når jeg skulle lakkere det med farge noen dager senere gav ikke sprøyten jevn lakkmengde. Sprøyten sprøytet lakk på en ok måte for deretter å bare sprøyte luft og slik gikk sånn omtrent vekselvis. Jeg demonterte hele sprøyten og så noe som antakeligvis var pakningsmateriale som var gått i oppløsning (det kunne se ut som om det var rester fra grunningen, men jeg tror det var rester fra pakningsmateriale). Jeg tok uansett å renset dette, uten at sprøyten ble bedre. I dag fikk jeg byttet den til en ny. Da begynte sprøyten å bli slik jeg beskrevet omtrent midtveis i lakkeringen. Det kan virke som om sprøyten ikke tåler lakk :confused: Jeg har en mistanke at det er lekkasje av luft til fargekanalen Noen som har synspunkter på hva som kan være problemet? Noen som har samme erfaringer?

 

 

 

 

Har et, enkelt svar til deg... Det er en DRIT sprøyte, grunnen til at den er billig er for at den kan brukes engang. Hallo? Sila i pistolen? Skal man rengjøre den vær gang? blir jo skittent og tett, pakningene er fra krigen å gummien er noe skvip. heheehe

 

Hvordan tynner vasket du sprøyta di i foresten? du vet du kan demontere sprøyta, legge den i tynner over natta om du ikke har pistolvasker. http://www.holgers.no :) Lykke til med sprøyta. neste gang, kjøp SATA ;)

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja helt enig biltema skal få höre det i morgen :rocketsdem kan selge den og skrive at den ikke kan brukes til bra billakk med tynner:chairshot. virket helt bra på fyller renset den. skulle lakke i dag dette var i går. spöttet som en gammel gris. fikk jo lakka men ble en del sig:ex_machin så ut som det kom luft til lakke:tannløs:n

Endret av 244 volvo v8

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et, enkelt svar til deg... Det er en DRIT sprøyte, grunnen til at den er billig er for at den kan brukes engang. Hallo? Sila i pistolen? Skal man rengjøre den vær gang? blir jo skittent og tett, pakningene er fra krigen å gummien er noe skvip. heheehe
At det ikke er en spesielt bra sprøyte kan nok være sant, men i forhold til prisen er den sikkert helt ok. Jeg brukte forøvrig samme tynner som til grunningen og klarlakk for å rense den, MaxMeyer.

 

Jeg tror nok man fint kan finne en gjengetetting som tåler løsemidler, da tror jeg problemet blir løst. Eller man kan bytte den inn i en ny og kanskje få samme problem. Evt. kjøpe en mye dyrere sprøyte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke er en spesielt bra sprøyte kan nok være sant, men i forhold til prisen er den sikkert helt ok. Jeg brukte forøvrig samme tynner som til grunningen og klarlakk for å rense den, MaxMeyer.

 

Jeg tror nok man fint kan finne en gjengetetting som tåler løsemidler, da tror jeg problemet blir løst. Eller man kan bytte den inn i en ny og kanskje få samme problem. Evt. kjøpe en mye dyrere sprøyte...

 

bruker max meyer du oxo ja. billig og bra lakk. men jeg brukte cellulosetynner og gjöre rent med. tok tilogmed lakken som er på spröyta:tannløs:

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke er en spesielt bra sprøyte kan nok være sant, men i forhold til prisen er den sikkert helt ok. Jeg brukte forøvrig samme tynner som til grunningen og klarlakk for å rense den, MaxMeyer.

 

Jeg tror nok man fint kan finne en gjengetetting som tåler løsemidler, da tror jeg problemet blir løst. Eller man kan bytte den inn i en ny og kanskje få samme problem. Evt. kjøpe en mye dyrere sprøyte...

 

 

kjøp en billig sata sprøyte med overkopp, husk å demontere hele sprøyta før du vasker den så den blir helt ren.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker max meyer du oxo ja. billig og bra lakk. men jeg brukte cellulosetynner og gjöre rent med. tok tilogmed lakken som er på spröyta:tannløs:

 

Hva tror du hovedoppgaven til tynnern er ?....... er ikke til å drikkes, pustes inn eller være i kontakt ved hud kan jeg si...

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du hovedoppgaven til tynnern er ?....... er ikke til å drikkes, pustes inn eller være i kontakt ved hud kan jeg si...

 

dette var snakk om lakken som spröyta er lakket med fra biltema da.

clas olson spröta er mye bedre har lakket 3 biler motorrommet 2 ganger pluss nå traktor virker like bra..:vampire:

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
dette var snakk om lakken som spröyta er lakket med fra biltema da.

clas olson spröta er mye bedre har lakket 3 biler motorrommet 2 ganger pluss nå traktor virker like bra..:vampire:

 

 

 

hehehe, det var no godt å høre. men så leng det fungerer så er det vell inget problem? så lenge man ikke er nøye med resultat =)

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår