Gå til innhold

motoren dør nesten

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en Neon LE 95 som mister turtall ganske ofte nå.

Startet for noen måneder siden med bare litt nykking av og til. Ble gradvis værre. Og nå kan jeg gi full gass oppover en bakke i 3.gir uten at turtallet stiger. Det synker ganske raskt. Må slippe gassen for så å gi gass igjen flere ganger før han kommer seg. Hvis ikke det fungerer må jeg ned i et lavere gir og ruse motoren høyt før jeg "dumper" koblingen.

Virker som det går greit på høyt turtall.

Han tuller litt på flat mark også, men mest i oppoverbakkene.

Har en mistanke om at det kan være TPS sensoren som er dårlig.

Eller kan det være noe annet ? Lamda, bensinpumpe ?

Noen som har opplevd det samme ?

Noen som har peiling hva det kan være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være flere ting,greieste er å få avlest feilminne,kanskje det kan gi en idikasjon.

Bensinpumpe/filter er jo ikke helt ukjent.

Ellers kan det jo være TPS,oksygensensor,tett katalysator/eksosanlegg etc

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kode 21. Oxygen sensor

problem, upstream or down stream (there were two sensors). Altså må jeg bytte begge lambdasondene. Men tror katalysatoren begynner å bli litt sliten. Kan det være den som lager alle problemene ? At lambdaen ikke får rette verdier, som igjen fører til at ECUen ikke skjønner noen ting ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer med oksygensensorene kan føre til feilen du har ja.

 

Er feilkodene lest ut med universal tester?

 

Om du får den utlest med orginal tester hos forhandler vil den trolig gi en bedre indikasjon på hvor feilen kan være.

Med den orginale testeren kan du også lese ut sensorenes verdier,da kan det være lettere å se om bare den ene sliter med å regulere eller begge.

 

Noen Neon har bare 1 sensor mener jeg å huske.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har en før katalysator og en etter :)

Har ikke brukt en tester, men med å ved å vri tenningen "på-av-på-av-på" blinker Check Engine en kode som ved å telle hvor mange ganger det blinker gir deg svar på hvilken kode som er feil. Kanskje ikke kjempebra forklart, så legger ut en link http://forums.neons.org/viewtopic.php?f=1&t=256874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å oppsøke nærmeste Chryslerverksted og få de til å lese ut feilminne,da kan de trolig finne ut iht feilkoder,og direkte avlese sensorenes verdier.

 

Feilen kan ligge et helt annet sted også,men påvirke oksygensensorene.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår