Gå til innhold

Sært Air Condition-problem

Ranger emnet


qwerty

Anbefalte innlegg

Jeg har et merkelig problem med air condition-anlegget i min 2002 Volvo V40. Anlegget blåser kun enten ekstremt kald eller ekstremt varm luft. Jeg kan selv ikke kontrollere om det er varm eller kald. Det eneste er at det kan hjelpe å slukke motoren - skru bryteren på det kalde/varme - og starte igjen. Da er det økt sannsynlighet for kald/varm luft.

 

Er det noen som har vært borti tilsvarende problem eller har noen gode tips til en fortvilet førstebil-eier som enten sitter og svetter eller sitter og skjelver bak rattet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blåser ekstremt kald luft ut, har du ikke lite gass i systemet iallfall.

 

Har du automatisk regulering av temperaturen eller manuell?

 

Hvis du har automatisk regulering vil jeg gjette defekt sensor eller reguleringsspjeld.

 

Hvis du har manuell, så er det du som styrer temperaturen ved å regulere spjeldåpning fra tilluft fra varmeregisteret.

 

AC blir regulert fra ECU, som legger inn/ut AC kompressor via en elektromagnetisk kobling. AC blir også regulert ved å slå av/på strupeventilen slik at temp. ikke blir under x grader. Ut-luft skal ligge på rundt 4 grader på det kaldeste.

 

AC blir regulert av ECU for å kunne kontrollere belastning på motor ved kickdown, temperatur i luft osv.

 

Konklusjon, sjekk om spjeld og sensorer er inntakt. Sikkert en helvettes jobb bak dashbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vag kan feilkoder i forbindelse med klima/ac leses ut med diagnoseverktøy, regner med det samme går på din volvo. Stikk innom et volvo-verksted å få de til å koble til pcen sin, det er gjort på null komma svisj, og koster ikke stort heller. Da blir det ofte lettere å finne feilen.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår