Gå til innhold

Hvordan fungerer DSG kassa?

Ranger emnet


Chivas

Anbefalte innlegg

Har hatt -06 Passaten min litt over en uke nå, og jeg blir ikke helt vant til DSG kassa...og lurer litt på om den fungerer som den skal.

Jeg har forstått det slik at kassa ikke er vanlig automat, men heller en "automatisk manuell kasse". Det jeg synes er rart, er at den lugger litt ved lav hastighet. Det merker jeg særlig i revers. Særlig merker jeg det også når jeg skal ut av garasjeanlegget jeg parkerer i. Den har en bratt stigning før jeg er ute i gata, og opp den stopper pådraget litt opp, og jeg må gasse på for å få den igang igjen. Dette er veldig uvant i forhold til min forrige bil (Toyota Landcruiser) med automat. Der fløt alt mye bedre, og det var hele tiden "drag" fra motoren.

 

Er det slik DSG kassa skal oppføre seg, og dermed bare litt uvant for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har en Touran 06 modell, og opplever noe av det samme som deg i revers.

Jeg må opp på ca. 1500-1700 rpm før girkassen "tar tak".

Dette ba jeg Møller sjekke ved siste service, og de mente det var helt normalt at den var slik. Siden jeg fremdeles syntes det var rart fikk jeg med meg en tekniker i bilen, som også mente at dette var helt normal oppførsel i revers.

 

Så det kan se ut til at den skal være slik :)

 

Mvh:

 

Kenneth Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror kanskje også at dette er normalt. Det har vel med systemet å gjøre, at det er en "automatisk manuell" kasse, og ikke ren automat. Elektronikken clutcher for deg, slik jeg har forstått det. Og da vil det sikkert føles litt rykkete ved igangstart/lav hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opplever også dette. Og jeg syntes selv det virker litt rart. Jeg gasser lite når jeg rygger så bilen rygger fint for meg. Men jeg har opplevd en del nøkking når jeg kjører, bilen stor i drive, særlig om jeg har gitt litt gass. Har bilen stått å gått litt på tomgang og jeg kjører sakte igang så virker det ikke som at bilen nøkker lenger. Det kommer også litt ulyder når bilen står på tomgang. Kan det være svinghjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rufsete igangsetting ble nevnt som en av få ulemper med dette systemet da DSG-kassa kom for noen år siden.

 

På den annen side kan det være passende straff for å bytte ut en TLC...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

unnskyld avsporing, men jeg har en octavia 10 modell med tsi motor og 7 trinns DSG, og jeg lurer på om den er som den skal.

 

feks vis jeg kommer i 40 km/t og bremser ned for en fartsdump og det står på displayet at kassa har gått ned i andre gir etter dumpa og jeg skal gå på gassen så rykker det litt, er dette normalt?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår