Gå til innhold

Statens Vegvesen Trondheim har tatt i bruk dynobenk

Ranger emnet


vidder

Anbefalte innlegg

Og hva skjer hvis du har kjøpt en chiptrimmet bil uten at du visste om dette? Skal du da straffes for noe du ikke har gjort eller visste om? Vanskelig å bevise for den som har bilen.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

husker ikk helt, men mener det sto i en av avis sakene at om man kjøper en bil og ikke blir informert om at den er f.eks chippet så blir det sett på som svindel fra selgers side.. bilen er jo ikke lengre typegodkjent så man har da i følge loven kjøpt 1 stk verdiløs bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Mustang BOSS 429, var vel oppgitt til 375 hk, og de fleste med peil som har kjørt en regner med det er minst 100 til...

 

Er vel dette som blir problemet ja.

 

Blir ingen problemer av dette, siden dette gjelder biler fra 69-71/72, og det var bare noen få år dei oppga at motoren hadde mindre HK en den hadde i virkeligheten, og selv om en skulle måle en slik original motor, så må en nok ta motoren ut av bilen, for å kjøre den i en motor dyno for å få vite om den er mere enn det fabrikken oppga, pga at den tiden, så ble hk opplyst på veiv, dvs uten gearkasse, aggregater og slikt, ellers så har en ingenting å frykte om en skulle ha noen HK mere enn oppgitt fra fabrikken

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så må en nok ta motoren ut av bilen, for å kjøre den i en motor dyno for å få vite om den er mere enn det fabrikken oppga, pga at den tiden, så ble hk opplyst på veiv, dvs uten gearkasse, aggregater og slikt, ellers så har en ingenting å frykte om en skulle ha noen HK mere enn oppgitt fra fabrikken
Blir ikke effekt fortsatt målt slik fra bilfabrikanten da, dog med aggregater? Er vel derfor automatgear-biler som regel har dårligere aks og toppfart selvom motoreffekt er lik som på en manuell bil, da drivhjulene får mindre effekt tilført fra gearkassa, jfr. X-trailsaken.

Det er dette jeg mener med at det nå blir innført to forskjellige målemetoder for beregning av effektavgift, en med effekt målt på drivhjul og en annen målt på motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er den amerikanske standarden der de bremser motoren med kun det motoren trenger for å starte. så har du den tyske industri standarden som de fleste andre produsenter utenfor amerika bruker. da bremses motoren med alt av aggregater, pumper, dynamo og clutch. det er jo helt tydelig at du får to helt forskjellige resultater ved disse to måle metodene. men ingen av dem er "feil".

uansett så syns jeg at det er litt teit at BT kan kreve å få bremse bilen min, men jeg får ikke lov til å bremse bilen min for å vise at f.eks V8 motoren jeg vil slippe oppi volvoen min har for mye Nm. det er ikke god nok dokumentasjon i følge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke effekt fortsatt målt slik fra bilfabrikanten da, dog med aggregater? Er vel derfor automatgear-biler som regel har dårligere aks og toppfart selvom motoreffekt er lik som på en manuell bil, da drivhjulene får mindre effekt tilført fra gearkassa, jfr. X-trailsaken.

Det er dette jeg mener med at det nå blir innført to forskjellige målemetoder for beregning av effektavgift, en med effekt målt på drivhjul og en annen målt på motor...

 

 

Nesten, før 1971/72 eller deromkring, så ble HK på amerikanske biler målt SAE gross, dvs uten aggregater, rein veivhjuls hester, etter 1971/72 så ble det målt som SAE net, dvs med aggregater og utstyr på motoren.

Og det jeg refererte til, var BOSS 429 motoren, som var fra 1969-1971/72, og om en skal ha nøyaktig måling av den motoren for å se om den er slik fabrikanten oppga, så må den motoren ut og testes på en motordyno

Og selv om en bil har automat, så trenger den ikke ha noe dårligere aks eller topfart kontra en med manuell kasse

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være for bastant. Men jeg tror at hvis bilen får oppgradert bremsene tilsvarende effektøkingen på motoren, så vil bilen ikke utgjøre noen trafikkmessig sikkerhetsrisiko.

 

Vil nok tro at hovedanliggende til Biltilsynet (staten) er å sope inn noen ekstra avgiftskroner. Som de da mener å ikke ha fått ved "ulovlig trimming". Akkurat som om de ikke gjør det nok fra før.

 

Slik de sinnssyke avgiftene er her på berget så er det ikke noe rart at folk kjøper seg en bil med en svakere motor og trimmer motoren. Hva får folk igjen for alle avgiftene de betaler? Ingen ting. I stedet blir det lagt avgifter oppå de allerede skyhøye avgiftene. Får si som Hans Rotmo (Vømmøl Spellemannslag) sier i fjøsvisa: "Staten syg sæ feit og dryg. Regjeringen lyg mens dæm blunke så blyg......".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på en ting.

 

hk antall i vognkort er i motor sant?

 

og hk antall de bremser er på hjulene?

hvordan klarer de da å finne ut AKKURAT hvor mye som er i motor?

om de bommer med 10 hk, så kan jo dette fort utgjøre 5000kr i avgifter?

O 87 Bmw 320i

x 90 Opel Calibra 16v 4x4

x 90 Opel Calibra 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mer en bremser som må oppgraderes. f.eks hjuloppheng må dimensjoneres for større belastninger. chassi må forsterkes for den nå sterkere motoren osv. og med de teite reglene her på berget som gjør at du kan nesten ikke sveise rust engang på bilen din om den ikke har ramme så er dette nesten umulig å gjøre på en forskriftsmessig måte som BT sier. hvorfor de mener de har grunnlag for å straffe folk når de heller ikke har åpnet for å gi meg muligheten til å godkjenne syns jeg er litt teit. har de åpnet opp som i sverige med en egen kjøretøyklasse for ombygde kjøretøy hadde jo alt vært så greit! det er jo ikke noe som kommer til å kjøres med hver dag uansett. da har de jo fått de forbanna avgiftene sine uten alt styret rundt det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på en ting.

 

hk antall i vognkort er i motor sant?

 

og hk antall de bremser er på hjulene?

hvordan klarer de da å finne ut AKKURAT hvor mye som er i motor?

om de bommer med 10 hk, så kan jo dette fort utgjøre 5000kr i avgifter?

 

På en dyno så får man ut begge deler.

 

De har en sikkerhetsmargin som eliminerer krangling

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en dyno så får man ut begge deler.

 

De har en sikkerhetsmargin som eliminerer krangling

 

Mvh

 

hva slags pisspreik er dette? du svarer jo ikke på spørsmålet hans engang:confused: de får ikke nøyaktig ut effekten i bilen i FORHOLD til svinghjulseffekt. Men på hjula så stemmer det..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en dyno så får man ut begge deler.

 

De har en sikkerhetsmargin som eliminerer krangling

 

Mvh

 

Nei, på en chassis dyno som statens vegvesen har, så får en ut hk på drivhjul, da kan en regne seg ut med et prosentvis tap for å finne ca svinghjuls hester, men det blir ikke nøyaktige svinghjulshester, du får ikke ut data på både drivhjuls hester og svinghjuls hester på en chassisdyno, kun drivhjuls hester, så skal du ha ekte måling på svinghjulshester, så må motoren taes ut av bilen og testes i en motordyno, og du kan da regne deg motsatt vei for å få ca hk på drivhjul

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår