Gå til innhold

Delepriser til Subaru

Ranger emnet


sjurfl

Anbefalte innlegg

Jeg må bare få ut frustrasjonen etter å ha fått gjentatt mitt inntrykk av Subaru nok en gang. Bilen er bra, men service og verksteder er så dyrt og dårlig at jeg anbefaler alle å styre unna Subaru. Jeg kjører nå min andre (og helt sikkert siste) Legacy, og har tilsammen hatt Subaru i 13 år, og kjørt dem tilsammen ca. 200000 km.

 

Etter en EU-kontroll hos NAF i forrige uke skulle jeg skifte foringer (lenk-armer) til stabilisatorstag til alle 4 hjul. Dette er 4 stk. ca. 10cm lange plastarmer, med to gummiforinger hver. Prisen for delene var hos Birger N. Haug over kr. 4800,-!!! Har tidligere hatt veldig dårlig erfaring med Birger N. Haug, så jeg kontrollerte flere steder, og fikk bekreftet omtrent samme pris. Delene finnes ikke uorginalt, hvilket selvfølgelig er hvorfor Subaru skrur opp prisen til himmels.

 

Begynte derfor å søke priser andre steder, og fant en nettbutikk på e-bay, som tilbyr samme delen (påstått originaldel) til $65 fritt levert i Norge. Etter 6 dager ble delene levert hjemme hos meg og regningen lød ganske riktig på kr. 420,-. Altså en innsparing på kr. 4400,- i forhold til Subaru i Norge!!! Det kan selvfølgelig være en piratdel, men i såfall har de gjort seg flid, for utforming, innstøpte delenumre osv. er 100% identisk med originaldelen.

 

Kan også nevne at Birger N. Haug for 4 år siden i forbindelse med service på min bil la frem et estimat på "nødvendige" reparasjoner: Bytte eksosanlegg komplett, bytte bremser (skiver og klosser) alle 4 hjul samt full motoroverhaling pga rådebank. Dette kunnne de utføre for kr. 54.000,-, noe jeg avslo. Har siden dengang kjørt bilen ca. 50000km, og kun byttet bremser foran (kost. ca. 2500,-, gjorde jobben selv). Ved EU-kontroll hos NAF i forige uke var det fortsatt ikke nødvendig å bytte bremser bak, eksosanlegg eller overhale motor (hverken NAF eller Oslo Sylinderservice kunne finne rådebank på min bil). Jeg skal selvfølgelig ikke påstå at Birger N. Haug prøvde å lure meg, men er rystet i sjelen over maken til udugelighet og kunnskapsmangel om "eget" bilmerke.

 

Jeg kunne gjerne fortsatt listen med havari på automatkasse (Subarupris kr. 74000,-, uavhengig verksted 25000,-), toppakninger kr. 27000,- på Billingstad som "aldri hadde sett" denne feilen på 2,5 liter Subarumotor (EJ25) tidligere (forøvrig en av de aller vanligste feilene på disse motorene).

 

For dem som ikke er svært kyndige og skrur selv, vil jeg absolutt anbefale å styre langt unna Subaru! For dem som kan skru selv er nok Subaru en bra bil, men deleprisene hos Subaru i Norge er desverre nok til å skremme de fleste.

 

Det var godt å få det ut...

Endret av sjurfl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobba med subaru, og kvaliteten er ypperlig,driftsikkerheten likedan, da subaru legger en del arbeid i at bilen skal være mulig å kjøre til verksted, noe tungvinne er de som følge av boxermotor f. eks.

 

Rådebank er ikke det vanligste på disse, men skjørtebank har det vært en del av, merkes som oftest med banking ved kaldstart, var værst på slutten av 90-tallet.

Toppakning er ikke vanlig, men heller ikke uvanlig, dog aldri vært borti det på 2.5.

en del hadde også trøbel med hjulager bak, men det hjalp seg med ny utforming på drivaksler.

 

Kan jo og nevne at faren min hadde en `90 Legacy 1.8 manuell, det var en god bil, med god framdrift, bra kvalitet og lite krøll, dyreste reparasjonen var ett clutchskifte ved 250 000.

bilen var også utrolig trekkvillig, og sterk, akselererte lett fra 50 km/t med henger etter.

Han kjøpte seg A4 etterpå, og alt har vært ett sorgens kapittel i forhold, og det er dyr bil å vedlikeholde/eie det.

 

Skal ærlig innrømme at deleprisene til subaru er på jordet, finnes ikke piratdeler utenom de vanligste slitedelene, så de kan ha høye delepriser, alle japser er slik, en subaru er ille, men den prisen du fikk på de bikkjebeina kan umulig stemme, har skftet noen slike, og så dyre har de faen ikke vært.

 

Ett spm, hvorfor har du fortsatt å bruke Birger Haug?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også for å slenge inn en komentar her. Har selv hatt Forester 2.0 -99 i tre-fire år + at jeg har en Impreza i dag. Og makan til kvalitet og løsningsorienterte biler finnes ikke! (spør du meg) Jeg har ikke vært annet enn fornøyd med bilene mine! Desverre er det en kjent sak at delene til Subaru (Scandinavia) er skrudd forferdelig opp! Og det helt unødvendig, men de er ett stort konsern og de trenger store penger... Det jeg fant fornuftig da jeg skulle handle deler var å handle i sentral Europa og Japan. Det er faktisk store prisforskjeller...

Men valget mitt er klart at jeg kommer til og fortsette å eie Subaru!

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt spørsmål, men jeg har egentelig ikke brukt Birger N Haug etter opplevelsen med "rådebanken". Jeg bare spurte dem om pris på delene fordi de ligger så nær der jeg jobber. Når det gjelder prisen på "bikkjebeina" har jeg sjekket både hos BNH, Subaru på Fåberg (eneste Subaru-verksted jeg har blitt ordentlig behandlet på) og i Karlstad. Prisen i Karlstad var faktist over SEK 5000, mens på Fåberg skulle de ha det samme som BNH.

 

Sjekket også med Mekonomen (og 3 andre) som leverer uorginale deler, og de bekreftet igrunnen at Subaru (og enkelte andre merker) tar syke priser der det ikke finnes uorginale alternativer.

 

Noen søk på internett viser vel at både toppakning og skjørtebanke er vanlig problemer med EJ25-motorene, og at Subaru andre steder enn i Norge har vært ganske greie med å ta disse reparasjonene på garanti. Dette er imidlertid som du sier problemer som nok var størst på de bilene som ble produsert på slutten av 90-tallet, og kanskje begynnelsen av 2000-tallet.

 

Jeg må imidlertid understreke at jeg ikke er misfornøyd med kvaliteten på bilene, det er kvaliteten på verkstedene som er så utrolig skuffende. Kombinasjonen automat og firehjulstrekk er helt suveren, og det kan Subaru levere til en grei pris. Kvaliteten på bilene er imidlertid langt fra nok til å dekke opp for de elendige verkstedene! Det finnes tross alt mange gode alternativer. Selv har jeg faktisk min andre bil (Volkswagen) på service hos Møller på Kaldbakken idag, og er storfornøyd med både service og priser. Har benyttet denne Møller-filialen mange ganger, og de svarer alltid til forventningene. Viktigst er kanskje at kundemottakerene faktisk kan noe om bil, og hører etter hva kunden sier.

 

Hos Subaru på Billingstad hadde jeg bilen min inne 3 ganger før de trodde på meg at toppakningen var gåen. Hver gang byttet de andre deler (vannpumpe, termostat og frostplugg), og påstod at disse var årsak til at det boblet i kjølevannstanken og at bilen gikk varm. Endte selvfølgelig med at bilen kokte skikkelig, og at den etter bytte av toppakninger hadde pådratt seg skjørtebank. Hadde den udugelige kundemottageren klart å fortelle verkstedet det jeg fortalte ham, ville verkstedet selvfølgelig ha skjønt at det var toppakning med en gang.

 

Kan selvfølgelig hende at jeg har vært uheldig med mine opplevelser, men det er etterhvert så mange at jeg mener at dette er systematisk. Har ikke opplevd lignende med andre bilmerker. Bytter nå bil til en US Ford for å få kombinasjonen automat og firehjulstrekk til en overkommelig pris. Firehjulstrekksystemet kan jo ikke måle seg med Subaru sitt, men det er jeg villig til å ofre for å slippe å ha noe mer med Subaru i Norge å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det er flere som er enige i at det er noe galt med Subaru Norge ihvertfall! For meg er det galt nok til at jeg bytter bilmerke.

 

Må understreke at også jeg mener kvaliteten på bilene er helt på høyde med andre biler i samme prisklasse. For den jevne bruker betyr imidlertid også service/pris på verksted og deler ganske mye i totalen, og med Subaru blir det regnestykket helt galt for meg.

 

Enig med Wold-Hansen i at det lønner seg å kjøpe delene utenfor Norge, men det er gjerne litt upraktisk å kjøpe deler til daglig-bilen i utlandet. På en hobby-bil som brukes mindre blir det jo litt anderledes. Om man bruker ikke-merkeverksted kan man jo heller ikke forvente at disse skal bestille deler fra Japan.

Endret av sjurfl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som om du har vært utrolig uheldig med dine valg av verksted! Subaruverkstedet jeg har brukt (Subaru Rygge) Har vært helt uovervinnelige på service, pris og kundebehandling! Og der inne jobber det bare folk som har stålkoll på det de driver med! :-D

Det med leting og import av deler er ikke noe for hvermandsen, helt klart ikke. Men jeg mener som eier av Subaru bør man være klar over bilkostnadene som følger eierskapet av bilmerket, eller jeg mener det bør enhver som virderer å kjøpe bil være klar over. Alle merker har sine "skavanker," hos Subaru er det uheldigvis (for forbrukerene) deleprisene og tilgangen på uorginale deler...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende Subaru Rygge er bedre enn de Subaru-verkstedene jeg har vært borti. Om jeg skulle fortsette å kjøre Subaru ville jeg kanskje ha forsøkt der, men jeg regner med å være ferdig med Subaru for godt ganske snart:)

 

Jeg er ellers helt enig med deg i at "...som eier av Subaru bør man være klar over bilkostnadene som følger eierskapet av bilmerket...". Min hensikt med å starte denne tråden var nettopp å forsøke å hjelpe andre til å bli klar over dette før de evt. kjøper seg en Subaru. Selv gikk jeg i fella og kjøpte Subaru uten å være klar over det...

 

Mitt råd er derfor fortsatt å styre langt unna Subaru dersom man ønsker seg et normalt bilhold. For dem med tid, lyst og evner til å kjøpe deler i andre land og skru selv stiller dette seg selvfølgelig anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd ut deler herfra? http://www.thepartsbin.com de har mye til Subaru til rundt 10 % av Subaru Norges priser på en del. (Se f.eks. drivaksling til Legacy 1 og 2.)

 

Jeg har veldig gode erfaringer med Grong Bilservice (Subaru og Fiat forhandler) men heller dårlig med Alta, Narvik og Rognan, Bodø kommer midt på treet.

Sendte i fm. med slitne luftfjærer på en 1991 Legacy et brev til Subaru Norge, hvor jeg sa nøyaktig hva jeg mente, i diplomatiske ordelag. De hevdet (etter 3 mnd.) at det var Subaru i Japan som bestemte prisene... jeg antar de er dårlige til å forhandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eksempler på delepriser fra Subaru Norge.

 

LMM 22680AA160

Pris SN 4990,-

Priser i utlandet: Har funnet dem ned til rundt 1000,-. Normalt rundt 2000,-

 

TPS V1-2 til GC8

 

Pris Krutå Mo i Rana: 4690kr

Pris Japanparts: 478kr

 

Rådelager SN ca 2800,-

Rådelager hos cylinder og motorservice ca 300,-

 

Stempelringsett SN ca 3500,-

Cylinder og motorservice ca 700,-

 

STI tåkelyscover bugeye. 1200,- pr stk +mva (ulakkert?!?) Subaru Trondheim. 10 dager leveringstid.

Ca 450,- for begge fra Japanparts.com levert på døra, ferdig lakkert! 10 dager leveringstid.

 

Subaru Moss

 

2286kr for et utløserlager til wrx

(850 kr hos BilXtra)

 

BNH Ensjø

 

72880FE000-Kupè filter-752,5kr

73533FE000-Transistor-3526kr

 

Hellestø Bilpaviljongen, Sola:

 

16546AA020 - Luftfilter GT - 251 kr

42072AA011 - Bensinfilter GT - 575 kr

 

Subaru Moss

Til 01 wrx:

Bremseskiver forran:

26300AE061 kr.895pr stk

 

Bremseskiver bak:

26700AE081 kr.835pr stk

 

Caliper forran:

26292FE091(81) kr7690pr stk

 

Caliper bak:

26692FA000(10) kr5707pr stk

------------------------------

 

De har et bra påslag ja!

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg er i feil tråd, men denne spratt opp i "new posts". :) Jeg har siklet litt på Subaru Baja i det siste. Disse har en 2,5L med og uten turbo. Ellers har jeg fått forståelse for at Baja er basert på Legacy/Outback. Stemmer dette?

 

De er laget fra 2003-2006, var det en stabil periode uten standardfeil eller er det årganger man bør være obs på? Fant en turboutgave til USD $20K. Iflg Jay her blir det bare 40K i avgifter HVIS den går som varebil. Det må jeg si blir mindre dyr bil i innkjøp.

 

Men spørs da, om det er noe sjakktrekk iogmed den ikke er solgt her. Har prøvd å få Toyota Norge til å skaffe slitedeler til JDM motor, det er ikke det aller enkleste. Men det går. Min erfaring er at alle 80-90(-00?) talls japser har dyre slitedeler vs euro/usa. Vet ikke om det bare er yen-kursen eller om de har mye strengere toleranser eller hva som gjør det? De fleste bilmerker har vel drøye kalkyler på orginaldeler.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går faktisk noen Baja utgaver i Norge, men hvordan de gjør det med service vet jeg ikke.Det fine med Subaru er at det meste går over hverandre.

Kjøper du deler etc fra f,eks http://www.japanparts.com og gjør jobben selv så går det nok greit, er jo lite feil på disse bilene.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan jo nevne at toppakningen på 2.5 literen ofte ryker. Ser ofte på subaru annonser på finn.no, og der kommer det ofte 2.5 litere som har fått pakningen byttet.

 

Er godt fornøyd med Subaru, men kjøper deler fra mekonomen e.l. eller ebay når jeg kan.

 

Styrer unna subaru forhandlere som ikke gir rabatt på deler, som f.eks. Subaru (Oddermarka Auto) i Kristiansand. Kjenner flere som boikotter dem pga. dårlig kundeservice og overpriset deler (dyrere enn andre subaru forhandlere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår