Gå til innhold

My HIIP killer Starion ;)


Roberto

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bla opp om hovedprosjektet mitt.

 

Bilen er en 86 mod Starion turbo 2.0 SOHC som yter 180hk -214lbft (292nm). Originalt. Bilen har en vekt på oppunder 1400kg slik den står i dag, og er oppgitt til 6.9 0-100.

 

Etter jeg overtok,så kan man vel si den har blitt lettere modifisert. Det hele begynte med modifisering av luftfilterboxen. Det hjalp på, videre kom litt mer ladetrykk, før det helt store, effektanlegget, laget av mr eksos himselfe ;)

 

Det er hele 4" ut fra turboen, og skråner ned til 2.5" i slutten med en dynomax potte type syk og digert enderør som kan brukes til bla brødbaking.

 

Da røk clutchen for første gang. Og turboen..

så da ble det T3. Et helvetes prosjekt med tilpasninger av flenser og drit, men det gikk ganske bra til slutt. bilen gikk like godt på 10 psi (0.6-0.7bar, som den tidligere gjorde på 15PSI (1 bar) før!! sier sitt om virkningsgraden..

 

Byttet så fjærer og dempere til Tocico supersport. Jeg er ikke helt fornøyd, høyden på bilen er helt genial, men den er litt for myk.. :\

 

Så røk clutchen. Igjen. kunne ikke ha mer enn 10PSI før den sluret. Og røret mellom luftfilterbox og turbo tålte det heller dårlig, så hvis jeg kjører på f.eks 18 psi, så går trykket opp i 18psi, så synker det ned på ca 10... dette fordi røret faktisk suger seg sammen!

 

Dette er vel ca der jeg står i dag. 0.2 i trykk for clutchens skyld..

 

 

 

 

Fremtidsplanene er mange. lager en kjapp liste:

 

Nye skiver fremme.

Carbon klosser fremme og bak

Nye større stab stag, fra 21 og 19 mm, til 25 og 21 mm stag.

Poly-et eller annet foringer.

Store hjul, trolig 225 framme og 245 bak, 16 el 17".

Ny ombygd front, til amerikansk front (bilder kommer av dette)

 

Motor og gir skal og gjennomgå:

Sinter clutch (gidd ikke bytte mer nå)

Motoren overhaler jeg nå, tok den nettopp ut! Er jeg "heldig" må den bores, da har jeg perfekt unskyldning for å kjøpe smidde stempler. Men lommeboken sier "hon og bruk gamle"...:(

Alt skal gjøres perfekt oppi der, så skal den smokkes sammen igjen, og etter en inkjøring på 6000rpm mest mulig med .2 i trykk, satser jeg på 1.2-1.5 med vannsprut!

 

Skulle bli fart på det da. Insugingsrøret skal og byttes såklart. Luftfilterboxen skal modifiseres ytterligere for minst mulig motstand..

 

Jeg har ikke så mange bilder helt enda, men det kommer snart!!

 

 

show_image_stream.php?bid=500660&dx=527&dy=361

 

 

http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bid=1476279&dx=527&dy=395[/img]

 

Ex endestussen.... nye er..litt bedre :D

 

show_image_stream.php?bid=1476289&dx=527&dy=395

 

 

show_image_stream.php?bid=1476259&dx=527&dy=395

 

show_image_stream.php?bid=500660&dx=527&dy=361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm HiiP killer ? skal du ta meg? Makan!

 

Nå er motoren min ute også, gikk fint å gjøre det alene :)

 

Min skal nå bli rust fri til å starte med så greit du skal få kjøre rundt meg i sommer, men vi får se til neste da ;)

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HiiP

Hmm HiiP killer ? skal du ta meg? Makan!

 

Nå er motoren min ute også, gikk fint å gjøre det alene :)

 

Min skal nå bli rust fri til å starte med så greit du skal få kjøre rundt meg i sommer, men vi får se til neste da ;)

 

blir vel til at jeg må forsvare familie æra da! ;)

(med 200n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegud: greit det ;)

 

 

 

 

Oppdatering på motorbygging:

 

Til tross for moste veivlagre (som takket være en tydeligvis kanongod oljepumpe ikke banket), så var veiven fin! Verre var det med sylindrene.. jeg målte en go tier i slitasje på eneren, så den blir borret til største overdim stempler, 1mm. Toppen er nå ferdig, men ikke sammensatt da jeg gikk tom for tid i dag:\

 

Stemplene komer om en ukes tid, gleder meg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

robert..jeg har sagt det før og jeg sier det igjen.. om du så tenker tanken på å IKKE komme hit te sommern.. da blirre grie banking på deg nest time jeg besøker min favoritt by i norge..

 

for den bilen..den ska jeg sitte på i.. tviler på at jeg får kjøre så jeg nøyer meg med pas.setet..hehe ;)

 

men etter pnaner å dømme..faen.. detta blir gromm bygge azza!! gleder meg vilt jeg oxo.. glad på dine vegne!! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår