Gå til innhold

STORT oljeforbruk, samt mye tikking golv 4.

Ranger emnet


88lollipop

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjører en liten golf 4 2000 model. Kjørt 181000km. Desverre bare 1,4liters, menmen.

Den har tikket en del på ventilene stortsett hele tiden jeg har hatt den (snart 2 år), men siden den er litt lav på ventilløfterne regner jeg med å få bort det meste dersom jeg bytter disse.

 

Den har brukt en del olje, ca 3 liter på litt over 5k, noe jeg synes er alt for mye.

Fikk et problem med den nå i vinter, da den en skikkelig kald dag plutselig skøyt all oljen ut i motorrommet, undersøkte og kom etter mye om og men fram til at det var toppakningen som var røket (bl.a siden mye hvit røyk fra eksosen).

Skiftet toppakninga, noe som tok litt lang tid, så bilen ble da stående i ro en stund.

Etter dette så fungerte den fint en stund, før oljeforbruket gikk kraftig opp.

Nå kan bilen bruke opp til 3 liter olje på 14 dagen, og da med normal kjøring, og ikke så veldig unormalt mye kjøring.

Det er ingenting lekkasje å se utenpå motoren, men den ryker noe hvitt/grått spesielt ved gasspådrag.

I tillegg høres bilen ut som om det er en ordentlig storbil med disel, selv om det bare er en liten bensiner jeg har.

Den dreger i tillegg dårligere enn normalt nå etter at oljeforbruket har gått sånn opp.

 

Så jeg lurer jo på om det kan være stempelringene som har hengt seg opp, slik at olja kommer inn i sylinderne.

 

Noen som har opplevd lignende?

Tips til hva jeg kan gjøre?

Må jo si det frister lite å rive ut motoren for å overhale den (bytte veivlager, stempelringer, pakninger, og evt ventilløftere siden man først har demontert...)

Synes jeg er mye plaget med tanke på at 180k ikke er SÅ mye for en bil, nå tildags.

Mazda 323 1.6i stv med fulltime 4x4. første bil. (kondolerer, fjellveggen var hard)

golf 4, 2000mod, gobiln. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det ikke ryker veeeldig mye så vil jeg kanskje tippe ventiltetningene som er dårlige.. ble ikke dem byttet i forbindelse med toppakningsbytte? jeg og hadde ett problem med litt oljeforbruk og blårøyk men det forsvann ved ventiltetningsbytte og totaloverhaling på toppen... ble glassblåst hele toppen og ventilene ble også glassblåst. alle pakninger i toppen ble bytta å den gikk kjempefint og bruker ikke olje samt ryker ikke så mye som før...

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen av disse som kan få problemer med en ventil i veivhusventilasjonen?

 

Ellers, siden den virket bra med en gang og så brukte enda mer tenker jeg at du kansklje ikke har gjort så bra jobb, kanskje dårlig reingjøring, feil moment f. eks.

 

Hvor kjøpte du pakningsett, kan du ha montert ventiltetninger for dårlig, og så videre...

 

Du må finne ut hvor olja forsvinner, finner du ikke noen lekkasje elelr mistenker at det går inn i forbrenninga, få tatt en sylinderlekkasjetest(ikke komptest, den sier fint lite).

 

Har motoren noen gang vært varmkjørt når dette har begynt, en motor som er skikkelig varmkjørt kan få trøbbel med stempelringer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det ikke ryker veeeldig mye så vil jeg kanskje tippe ventiltetningene som er dårlige.. ble ikke dem byttet i forbindelse med toppakningsbytte?

 

kjøpte slipesett med nye bolter, toppakning, ventiltetninger, osv.

Byttet alle pakninger, også ventiltetningene.

Overholdt alt av tiltrekningsmomenter, og var nøye med rengjøring.

var en gang bilen varslet om lite oljenivå, og da hadde jeg kjørt ett godt stykke før den varslet.

Ja, må vel få tatt sylinderlekkasjetest snart.

Men lurer jo på om det er et kjent problem med golf 1.4, dette med ekstremt stort oljeforbruk, ser jo på nett flere som har kommentert at de har måtte bytte motor på under kjørte 100k, men står ikke noe mer om hvorfor motorbytte.

kan jo nevne at det er ikke trykk når jeg letter på oljepeilepinnen, og bilen bruker ikke kjølevann (det ser helt rent ut).

Mazda 323 1.6i stv med fulltime 4x4. første bil. (kondolerer, fjellveggen var hard)

golf 4, 2000mod, gobiln. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til motorbytte var stort sett pga skjørtebank. Det er den samme lyden du mest sannsynlig har, kan høres ut som ventiltikk. Dette var garantiarbeid som til dels var bortkastet og som Møller sluttet med når de fant ut at motorene ikke ble skadet av denne lyden. Denne skjørtebanken vil mest trolig ikke utgjøre noen fare. Kjøpte selv min Golf med denne lyden, vel vitende om problemet. Den hadde da gått 140000, nå har den gått 187000 og lyden er lik. Ingen forandringer her.

 

Vedrørende oljeforbruk/dårlig trekkraft er det vanskelig å si. Du må i hvertfall sjekke om oljeutluftingen er bygd om. Du finner ut dette ved å se etter en el.kontakt på utluftingen i bakkant av motoren, mot torpedoveggen. Har den ikke fått tilkobling her, kan utluftingen være tett og skape overtrykk i motoren. Da må du handle inn ombygningssettet, rengjøre alt og håpe på det beste. (Normalt vil denne feilen spytte ut olja rundt der det er tett men ingen bil er lik) Dette er synsing uten å ha sett bilen, det kan selvfølgelig være andre årsaker til dine feil:-) Den lille tannreimen mellom kammene kan være ufyselig å få riktig, selv om det ser bra ut. Du har overhalt toppen så da er det fort gjort å gjøre dette feil ved sammenmontering. Litt avvik her så har du dårlig trekkraft. Sjekk opp dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har elektrisk tilkopling på veivhusventilasjonen... sjekket også at det er gjennomgang i denne.

 

så det kan være sjørtebank som gjør at bilen hørtes ut som om den holder på å fordøye noe hard kost. alle spør jo hvor mye disel billørva mi bruker... la merke til at ventilløfterne var noe lav når jeg byttet toppakning. men da var jo d viktigste å få den tett og kjørbar. tikkinga var jo ikke det verste. men dersom jeg nå river motoren, for å bytte masse ting, vurderer jeg jo å bytte ventilløfterne også, dersom det kan gjøre tikkingen mildere.

Mazda 323 1.6i stv med fulltime 4x4. første bil. (kondolerer, fjellveggen var hard)

golf 4, 2000mod, gobiln. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår