Gå til innhold

Firma ønsker å heve handel

Ranger emnet


bidz

Anbefalte innlegg

Hei

 

For en måned siden så dro jeg ned til Oslo og byttet bil hos et bilfirma. De tok min gamle bil i innbytte mot den jeg kjøpte av dem. Selgeren som tok bilen i innbytte ble med ut og så kjapt på bilen og nevnte at den så i bra stand ut og at det ikke var noen synlige tegn etter skader på bilen. Så vi fullførte handelen, og jeg kjørte hjem til Trondheim med den nye bilen.

 

Etter en ukes tid begynner det å dukke opp e-poster fra firmaet som tok min gamle bil i innbytte, med bilder av karosseriskjøter og slikt. De hadde da demontert mye av interiøret i bilen i mistanke om at bilen tidligere hadde vært skadet. Jeg tok en telefon til en jurist som sitter med bilrelaterte saker og han sa at jeg bare skulle ignorere disse henvendelsene fullstendig. Men jeg måtte ta opp kontakt pga. reklamasjon på den nye bilen jeg kjøpte av dem.

 

Nå, 2-3 uker etter dette, så fikk jeg en e-post fra bilfirmaet om at de ønsker å heve handelen og levere bilen tilbake. Grunnen skal være at de har hatt bilen på kontroll hos et karosseriverksted som mener at bilen tidligere har vært alvorlig skadet, og at det ene fjærnbeinet (eller det som holder fast fjærbeinet) er noe skjevt. Bilfirmaet sier at det er en reperasjon til 100.000-150.000kr.

 

Jeg har hatt den tidligere bilen siden August i fjor selv, og har aldri hatt noen problemer med den. Jeg har sett på den utvendig og innvendig og har sjekket det vanlige en kjøper normalt sett gjør nemlig å se om dørskjøter, panserskjøter, bagasjeromsskjøter og slikt er rett. Og alt så bra ut. Jeg har til og med hatt flere kamerater som har sett på bilen som har sagt at det så ut som et fint eksemplar. Også en karosseriarbeider har sett på bilen (det var steinsprutskader/korrosjon ved hjulbrønnen forran, noe bilforhandleren visste om før jeg dro ned til Oslo) og han sa at bilen så ut som den ikke var skadet.

 

Det er ingenting å merke når man kjører bilen som skulle tilsi at bilen tidligere har vært skadet. Forrige eier av bilen er ikke kjent med dette heller, og jeg har ikke blitt opplyst om noenting. Bilen er importert fra tyskland i 2003 og det er en 98m modell, så dersom bilen har vært skadet så kan det være før den kom i Norge - for det eksisterer ingen dokumentasjon eller historikk på bilen som skulle tilsi det.

 

Det fulgte med et servicehefte på bilen, som har blitt fulgt forutom at siste service manglet. Denne servicen har jeg utført selv, og hadde dermed ingen stempel i serviceheftet. Dette ble også selgeren informert om.

 

Av andre feil som selgeren ble informert om før byttehandelen ble gjennomført var at klossene bak var slitne og at det manglet en skrue på bakpotten slik at man fikk en liten ulyd der ved tomgang. Samt at fjernkontroll til sentrallås ikke funket.

 

Jeg har handlet i fullstendig god tro, det har også forrige eier av bilen, og bilfirmaet har gått mye lengre til verks for å avdukke en feil enn det normale mennesker har kapasitet eller kunnskap til. Selgeren sa jo selv at han synes bilen så pen ut, og at den ikke så ut som den hadde vært skadet!

 

Så hva kan de kreve? Den nye bilen har blitt omregistrert på meg, og lånet er i orden og alt sånt... Har bilforhandleren mulighet til å kreve å heve kjøpet? I kontrakten så står det kun at de tar nevnte bil i innbytte og at resterende gjeld på den blir slettet. Det er alt. Det er vel bilfirmaet sin plikt å gå over bilen ordentlig før de tar den i innbytte?

 

Nå skal det sies at INGEN har sagt eller sett noe galt med den forrige bilen min tidligere. Alle som har sett på den har sagt at den så meget bra ut, et ordentlig pent eksemplar!

 

Hjelp!

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profesjonell bilforhandler det der.........

 

Ja, det er faktisk ansett som en større og seriøs bilforhandler, som spesialiserer seg på Mercedes-Benz, BMW og Porsche. De har en god del dyre biler på lager. Og de er Elcon autorisert forhandler, og i følge Elcon har de kun gode erfaringer med dem...

 

Men uansett så handler nok saken i fanget på en advokat som har god greie på slikt (har masse gratis bistand gjennom både Falck og Naf medlemskap). Bilen de leverte meg var upåklagelig strøken også, og de dekte fjærbytte da den ene fjæren knakk på vei hjemover...

 

Det jeg føler de gjør derimot, er å gå alt for nøye gjennom bilen, og gi meg skylden for feil og mangler som 90% av norges befolkning aldri hatt lagt merke til eller sjekket så nøye (ikke så mange som begynner å demontere interiøret i bilen vel?). Uansett burde de jo ha gjort dette før de skrev kontrakt. Samtidig så sa selgeren som tok bilen i innbytte at hans vurdering av bilen var at den så skadefri ut... Det er det også jeg synes når jeg så på bilen før jeg kjøpte den, og det er det også mange andre har sagt til meg når de har sett på den - altså at de synes den så ut som et meget pent eksemplar. Det var forøvrig en Porsche Boxster, og dette er biler folk stort sett er spesielt nøye med å sjekke når de kjøper. Det var jeg selv også. Men jeg var tydeligvis ikke så nøye at jeg fant spor etter en skade som ingen andre heller har sett... Og det skal Bengtson stille meg ansvarlig for?

 

Jeg får se hva advokaten jeg snakket med tidligere sier i morgen.

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke de på TV2 hjelper deg for en tid tilbake??

Uansett, så lenge du ikke har levert direkte løgner til dem så kommer de ingen vei. En bilforhandler er en profesjonell aktør, og har således lite å komme med overfor privatpersoner. De så bilen før kontrakten ble skrevet så da har de bare seg selv å skylde på.

 

(Tar forbehold om at jeg bare har hørt din versjon)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke de på TV2 hjelper deg for en tid tilbake??

Uansett, så lenge du ikke har levert direkte løgner til dem så kommer de ingen vei. En bilforhandler er en profesjonell aktør, og har således lite å komme med overfor privatpersoner. De så bilen før kontrakten ble skrevet så da har de bare seg selv å skylde på.

 

(Tar forbehold om at jeg bare har hørt din versjon)

 

Det vet jeg ikke noe om.

Jeg har selvsagt handlet i god tro, eneste grunnen til at jeg byttet bil var at jeg trengte en bil som var mer fornuftig da jeg bruker bilen en del i jobb, samt at jeg mest sannsynlig skal begynne å pendle i jobb framover. Jeg trengte derfor en mer passende bil til mitt bruk. Dette informerte jeg også forhandleren om.

 

Forhandleren mener jo at bilen har reparasjon til 100.000-140.000kr som er nødvendig. Dette skulle jo tilsi at bilen er utrolig skadet. Men det eksisterer ingen historikk eller dokumentasjon på at bilen er skadet i Norge. Så det måtte ha skjedd før 2003 når bilen ble bruktimportert fra Tyskland. Bilen er jo godkjent av biltilsynet både ved import og ved EU godkjenning. Det er vel ikke ofte man har sin egen bil hos en karosserispesialist for å sjekke sånne ting, når bilen ikke bærer noen preg av arbeidet som har blitt gjort, med mindre man begynner å demontere interiør/eksteriør og slikt...

 

Jeg har nå sendt saken, med utskrift av alle henvendelser fra forhandleren, samt kopi av kontrakt og alt til en jurist, så får jeg se hva de sier om saken.

 

Jeg stusser også over at kontrollen Bengtson gjorde hos Karosserspesialisten har ført opp 129509 som kilometerstand, mens det står 126900km i kontrakten vi skrev da de tok bilen i innbytte. Ikke har de levert inn salgsmeldingen på bilen enda heller, så jeg får ikke sagt opp forsikringen på den.

Endret av bidz

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ordner seg nok med litt advokathjelp skal du se, jeg ville også krevd betalt det du har måttet betale i forsikring på bilen etter salg/innbytte ettersom de ikke har levert inn salgsmelding.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har nå sendt saken med fullstendig dokumentasjon og e-post historikk til både en advokat som sitter med slike saker daglig og til forbrukerrådet. Så får jeg bare avvente og se hva de sier.

 

I mellomtiden så svarte jeg også bilforhandleren pr. e-post, der jeg skrev følgende:

 

Hei

 

Bilen ble levert inn i god tro, da jeg ikke har noen kjennskap til at bilen tidligere har vært skadet. Dette har ikke forrige eier av denne bilen heller.

Det er ingen utvendige feil på bilen som skulle tilsi at bilen har vært i en stor skade tidligere, og bilen har oppført seg eksemplarisk å kjøre.

Som du selv sa så framstår bilen som pen og uskadet. Du sa bokstavelig talt til meg når jeg var hos dere at bilen så ut som den ikke hadde vært i en skade.

 

Det er deres ansvar, som en seriøs bilforhandler, å faktisk finne ut av slikt på forhånd før dere tar en bil i innbytte.

 

Jeg har sendt saken, med full e-post historikk fra både deg og meg, samt kopi av kontrakt og tilstandsrapport til en advokat som sitter med slike saker, samt til forbrukerrådet. Jeg venter på svar fra dem, og jeg kommer til å kontakte deg når de har fått sett på saken og gitt meg et svar.

 

Samtidig så vil jeg minne deg på at dere ikke har levert inn salgsmeldingen på Boxster’en enda. Dette forhindrer meg i å si opp forsikringen på bilen. Som en seriøs aktør så er dere pliktig til å levere inn denne straks dere har solgt en bil eller tatt en bil i innbytte. Jeg har nevnt dette til forbrukerrådet og til advokaten også. Samtidig så stiller jeg spørsmål over at bilen hadde gått 126900km når dere tok den i innbytte den 9 mai, men at den hadde gått 129506km når dere tok tilstandsrapporten, knapt en måned etter dere tok bilen i innbytte.

 

Samtidig så gjorde jeg forhandleren oppmerksom på denne tråden.

 

Jeg fikk da svar med at de hadde sendt saken med full dokumentasjon til sin advokat, og at de skulle sende meg navn og telefonnummer til denne advokaten slik at all saksgang skulle gå gjennom han. Er jeg da nødt til å forholde meg kun til advokaten?

 

En ting som ble gjort oppmerksom for meg av en kollega var at så lenge de ikke har levert inn salgsmeldingen på Boxster'en, altså bilen jeg ga i innbytte, så kan jeg med retten på min side dra ned til bilforhandleren og ta Boxster'n i "arrest" fram til saken er avsluttet, eller til de har levert inn salgsmeldingen og fått bilen omregistrert på seg selv. Altså dette uten å gi fra meg bilen jeg kjøpte fra dem - da denne har blitt omregistrert på mitt navn. Stemmer dette?

Endret av bidz

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke har de levert inn salgsmeldingen på bilen enda heller, så jeg får ikke sagt opp forsikringen på den.

Det er, for å være ærlig, klønete av deg. Det står uttrykkelig i salgsmeldingen at det er selgers ansvar å levere den. Kjøper har alle fordeler av at bilen fortsatt er registrert på deg, så det er klart han ikke leverer inn salgsmeldingen før han må

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, for å være ærlig, klønete av deg. Det står uttrykkelig i salgsmeldingen at det er selgers ansvar å levere den. Kjøper har alle fordeler av at bilen fortsatt er registrert på deg, så det er klart han ikke leverer inn salgsmeldingen før han må

 

Det er er klar over, men selgeren ville bare ordne alt for meg enklest mulig... Så jaja, sånn gikk nå det.

 

Men uansett - det gjør at bilen faktisk er min, og at det er ingen hindring i veien for at jeg kan dra til forhandleren og kreve å få hentet bilen - eller salgsmeldingen - slik at jeg kan levere inn salgsmeldingen selv. Eller beholde bilen inntil de har gjort det selv. Ikke sant?

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Gi oss update, hvordan går saken din? har du hentet bilen? er spent for å høre.

 

Ble foresten veldig skeptisk til at en så seriøs bilforhandler roter så fælt, så i finanskrisen da de faktisk skal tjene penger i motgangen. alle bilselgerne der jeg jobber er MEGET serviceinstilte samt løsningsorienterte. Den servicen du har fått er motbydelig å at de ikke legger seg flate skjønner jeg ikke hvorfor. Du fortjener en real unnskyldning for slikt jeg ser på saken så har du alt på din side.

 

Det som jeg ble mest forundret over var at bilen hadde gått sykt langt fra du leverte den til den ble tatt tilstandsrapport på. meget SKEPTISK til det. De prøvekjører ikke bilen så forbanna lagt me mindre selgerne tar med seg bilen hjem å bruker det til privat bruk! =|

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er og blir rot fra forhandlerens side. Ordner seg nok med litt advokathjelp. Du har alt på ditt rene og da skal det gå din vei. Lykke til!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk en alvorlig ting hvis bilen har skade fra kollisjon, da har privatpersoner og selvfølgelig firma rett til å heve kjøpet. God tro hjelper lite "alle" kan jo handle i god tro. Man unngår ikke loven med "god tro".

 

Du ble lurt da du kjøpte bilen, det skal ikke den nye eieren lide av.

 

Så dessverre, hvis bilen har en tidligere kollisjonsskade så bør du ordne opp. Hvis de solgte deg en bil med skjult tidligere skade, så hadde nok du også villet heve kjøpet ikke sant?

 

Nå vet ikke jeg omfanget av skaden, men de tuller vel ikke med deg at bilen er skadet. Har du fått skikkelig dokumentasjon på hva som er ødelagt?

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår