Gå til innhold

Rygge i påkjøringsfelt. Mistet lappen

Ranger emnet


Ole-H

Anbefalte innlegg

Denne hendelsen skjedde på E6 for en bekjent.

Kom kjørende da telefonen ringte. Da han ikke hadde handsfree valgte han og kjøre inn på siden i et påkjøringsfelt. I speilet så han at politiet sto lenger oppe i påkjøringsfeltet for å fiske etter råkjørere. Han tenkte at det var bedre og komme seg lenger opp da det vil bli bedre for dem som skulle på E6. Han rygget dermed opp i trynet på politibilen, og tok telefonen fat for å ringe.

 

Dette resulterer i at politiet kommer og beslaglegger førerkortet. Kan nevnes at personen har enkeltmannsforetak innen transport (på jobb dette skjedde)og derfor er avhengig av førerkort. Fører godtok ikke beslag.

 

Noen som har erfaring innen dette, eller vet hvor lenge han kan bli uten førerkort. Str. på forelegg har ingen betydning.

 

Kan nevnes at fører er voksen og er ferdig med prøveperioden for mange tiår siden.

 

Og på hvilket grunnlag kan dem ha tatt førerkortet på?

Finner lite på http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20031219-1660-002.html

Endret av Ole-H

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaksjon på å rygge i påkjøringsfeltet burde han jo vente.

Stans, rygging er ulovlig på motorvei, og dette gjelder jo også påkjøringsfeltet, blir også kjøring mot kjøreretningen.

Om den telefonen var så viktig, burde han kjøre av på neste avkjøring, istedet for å gamble med lappen.

 

Det han må håpe på er jo det at det finnes noen vettuge politifolk som så det, og kan bevitne at det ikke var noen fare under stuntet, slik at han ikke kan straffes for uaktsom kjøring.

 

Om jeg hadde vært han hadde jeg tatt kontakt med politiet, lagt meg flat, og lagt vekt på at det ikke var noen potensiell farlig situasjon, og at faktisk politifolka som tok fra han lappen kan bekrefte dette og at han er villig til å ta konsekvenser med dette som bøter, men ikke førerkortbeslag.

Om det ikke var gjort på noen sikker måte har jeg ingen medfølelse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du i det minste regler ang. rygging og vending.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#11

 

At dette er grunnlag for beslag av førerkort kan nok diskuteres. Jeg var der ikke, så om føreren utsatte andre trafikanter for unødvendig fare e.l, vet jeg ikke.

 

Slik jeg ser det, er § 2-5. Trafikkfarlige forseelser

2. Vikeplikt, påkjørsel bakfra

Ved ileggelse av straff for overtredelse av reglene om vikeplikt eller reglene om stans foran hindring, jf. trafikkreglene § 7 og § 13 nr. 1, bør perioden for tap av førerett fastsettes fra 3 til 6 måneder, dersom overtredelsen har ført til trafikkuhell med mindre omfattende personskader og/eller omfattende materielle skader, eller til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått.

 

... er det nærmeste jeg kommer. Men, at det er grunnlag nok til beslag av førerkort, tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fører er godt klar over at han aldri burde gjort det, og er bare forbanna på seg selv. Meningen med innlegget var ikke og prøve å legge skylden over på politiet, men og høre om noen hadde noen formening om hvor lenge han må være uten lappen, og etter hvilke § han blir siktet for.

 

Litt ny info i saken var at det var snakk om en påkjøring til E6 lenger nord, så er ikke snakk om mye trafikk slik som f.eks. et felt i Oslo. Har også fått høre at det var rygging tilbake til en "nødlomme" i påkjøringsfeltet slik at han skulle komme seg helt ut av veien, men er vel samme hvor hen i landet det er og hvor mye trafikk det er. Motorvei er motorvei.

Endret av Ole-H

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår