Gå til innhold

Hjelp til strøm til bilstereo på båt

Ranger emnet


Nakkeru

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg på vei med dette: Har koblet et bilstereo annlegg i en seilbåt og skal drive dette via 220v fra brygga. Annlegget består av en cadence fx500 forsterker på 1600w max. SUB er en cadence 12" 700W peak og 350W RMS + 2x 6`9 på 300W max, 100W RMS. Dette er koblet til et bilbatteri på 60Ah. Hvor mye ampere vil et sånt anlegg bruke, holder det med en vedlikeholdslader, isåfall hvor mye Ampere må den levere? Eller må jeg ha en omformer? isåfall hvor får jeg kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du skal drive anlegget med 230v ifra brygga.

Stemmer dette, eller skal 230v lade batteriet og du skal høyre på musikk når du er på tur?

Du kan ikkje lade batteriet med 230v so du må ha ein batterilader.

Kor mykje anlegget trekker er avhengigt av volumkontrollen.

Skal du høyre på lyd når du er på tur, vil eg ha droppa forsterkeren og subben. Med spiller som driver 6x9 kan du høyre på musikk ganske lenge

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal kun bruke annlegget når jeg ligger til brygga

Hvorfor ikke bruke en boomblaster eller noe sånt når du ligger til kai da, så kan du gjøre som todleif sier og kutte ut sub og ha musikk når du er utpå også…

 

Vedlikeholdslader er ikke kraftige (vanligvis). Vanlige omformere er ikke så kraftige, eller så snakker vi høye summer. uansett en dårlig løsning høres det ut som.

 

Tror ikke du blir populær på noen kai annet enn en privat da...

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel kjøpe en skikkelig lader da. Slike som man har for å ladde biler med som har flere ladetrinn samt boosting. Disse er ganske kraftige. De er noe større men du får værtfall nok ladestrøm så du får drevet anlegget på normalt lydnivå værtfall du må også ha flere batterier. Kan lønne seg med typiske bilstereobatterier da disse er beregnet for dypere utlading en vanlige bilbatterier. Finnes en del gelebatterier til en ok penge så det er bare å høre rundt.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke helt gjennomtenkt nei, men hadde annlegget liggende og skal på et 1ukes aransjement i sverige hvor det hadde vært gøy å ha skikkelig trøkk. Men har noen vært borti PC omformere? de leverer jo ut fra 300-600W på vanlige pcer, og den effekten vil holde. Vet ikke hvordan det er med ampere og sånt på de? vil de kanskje bli overbelastet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger selvsagt av volumet, men om du finner ut hvor mye strøm anlegget trekker ved normalt lyttevolum så har du ett utgangspunkt til å finne en passende lader, lad batteriet fullt opp, lån ett tangampèremeter og mål strømmen ut av plusspolen når du spiller på det volumet du regner med å spille på, så kjøper du en lader utifra det.

Mesteparten trekker i pulser, men da trekker det mye strøm også,tror jeg ville finni meg en lader som greier å forsyne 30-40A ved 14-15Volt, og med automatsikring.

Regn på det så jeg ikke lurer deg.

Ville også hatt en del større batteri til dette bruket.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje kor mykje penger du skal bruke, men Biltema har ein lader som heiter SMART 1115 til 899,- (eg klarer ikkje å linke til biltema sine deler, so du får søke)

Den skal holde viss du ikkje har tenkt å skru opp til maks heile tiden.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mere ot: Høyreklikk, velg kopier snarvei før du går inn på produktet, så ligger linken på ctrl+v.

 

Pass på at du får en lader med automatsikring eller veldig treg sikring, pulsene anlegget trekker kan fort få sikring i lader til å ryke.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje kor mykje penger du skal bruke, men Biltema har ein lader som heiter SMART 1115 til 899,- (eg klarer ikkje å linke til biltema sine deler, so du får søke)

Den skal holde viss du ikkje har tenkt å skru opp til maks heile tiden.

 

Den lader kun 15A, men du mener det bør holde til normalt bruk?

 

Har sett litt på den her:

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=3285

Får rabatter på den, men likevel i dyreste laget. den leverer 25A, og kan brukes som strømkilde uten å ha et batteri også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår