Gå til innhold

Gjennfylle Aircondition, allerede retrofittet med mer gass?

Ranger emnet


Da9eI

Anbefalte innlegg

I våres så fikk jeg fikset A/C-en med et såkalt retrofit-kit, med ny gass, olje og nipler (bilen er eldre en 94, brukte såkalt R12-gass), MEN så lurer jeg på; den gassen som de har på, er det en helt vanlig R134a gass? (står på en klisterlapp i motor-rommet) Eller er det noe spesielt med den? Mener ganske sikkert på at hele "poenget" med retrofittingen er oljen, at den er litt spesiell.

 

Så tenkte jeg om det går an å kjøpe en hvilken som helst "dunk" med R134a-gass UTEN olje, siden det allerede er olje på systemet (+ noe gjennstående gass), og bruke denne for å gjennfylle anlegget selv?

 

Det har seg slik at nå nylig lekket gassen plutselig ut, A/C-en var ikke engang i bruk, og hadde ikke vært i bruk på flere dager, likevel lekket mesteparten ut mens jeg sto med huet nede i motorrommet for og se om jeg fant ut hva den suselyden var.

 

Greit, bilen er gammel, enten så fungerer ac-en eller så fungerer det ikke, det blir alikevel ikke lagt i flere tusen kroner (igjen) for og få det fikset. Skal alikevel på verksted og se om de finner hvor det lekker v.h.a det der UV-greia, men for at det skal vises må anlegget være i "drift", noe det ikke var.

 

Får håpe det ikke blir for mye å lese...

87 Nissan Laurel 2.4E SLX, AUT

01 Saab 9-3 2.2TiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at r134a kommer på dunk med tilsatt olje.. Det er forskjellig type olje på R12 og R134a, Men trykkene de to mediene går i, er så godt som identiske. Trykk=temp.. Hvorfor måtte du i utgangspunktet bygge om? pga lekasje antar jeg? er da lekasjen tettet? Er det gjort på verksted, ville jeg klaget. skal du se etter lekasjen vil jeg anbefale deg å ta ei spruteflaske å fylle med zalo-vann.. Sprut det på rundt der du syntes lekasjen kommer fra. Men sjekk først at du har overtrykk på anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår