Gå til innhold

Stille inn mitt nye anlegg:)

Ranger emnet


Mazda 626

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har koblet opp mitt nye anlegg nå, men sliter litt med å stille det inn. Har kjøpt disse høytalere og spiller: http://brl.se/xlimage.aspx?img=135BILPKT54.jpg

 

I tillegg en GAS ALPHA forsterker og GAS basskasse. Det ene jeg sliter litt med er at den endrer volum når jeg kjører. Sånn plutselig kan den bare gå opp i volum...

 

I tillegg lurer jeg på hvordan jeg skal stille på High Pass, Low Pass, Off, etc. etc. Noen som kan hjelpe meg litt her? :)

 

Står i en Toyota Corolla 94-modell!

 

Hilsen meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gas er står ikke helt i tråd med resten av stereoen din:P

 

Med sub i ryggen kan du gjerne avlaste høytalerene litt noe som gir de litt større spillerom på de andre frekvensene, med et moderat høypassfilter ordner du dette. Er ikke kjent med den spilleren men Pioneer pleier og ha justerbare høypassfilter.

SO LONG 520i

RIP Fiesta

Vectra A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gas er står ikke helt i tråd med resten av stereoen din:P

 

Med sub i ryggen kan du gjerne avlaste høytalerene litt noe som gir de litt større spillerom på de andre frekvensene, med et moderat høypassfilter ordner du dette. Er ikke kjent med den spilleren men Pioneer pleier og ha justerbare høypassfilter.

På spilleren kan jeg stille HPF, og dette er vel High Pass Filter. Men hva skal denne stilles på? Og hvordan?

 

Og hvordan skal jeg stille bak forsterkeren?

 

Mazda 626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPF stiller du opp (mer av verdien på tallet på skjerm) den stiller du mens du har suben koblet ut. Hør etter når lyden går fra "dårlig bass" til å "mangle lyd" sett den så den har fult lydspekter men minimalt med bass.

 

Hvilken forsterker trenger du stille på? Sub forsterkeren eller høytaler forsterkeren?

SO LONG 520i

RIP Fiesta

Vectra A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du en 2 kanals til å drive subber OG høytalere? Paralell koblet de:P? Det høres veldig feil ut ja. Du burde skaffe en mono blokk/ egen forsterker til subben da denne skal ha helt annen filtrering en høytalerene skal ha.

Okei:)

 

Burde jeg da kjøre høytalere foran og høytalere bak til spilleren? Jeg har kun en forsterker bak, og denne skal da drive subben alene? Slik å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke koble begge delene på den...

 

Har du 5 kanals så kobler du alt på forsterkeren.

 

Har du 2 kanaler så ville jeg broklobet og brukt basskassen på den(står nok en forklaring i manualen på hvordan du kobler dette)Så kjøper du deg en monoblokk(1-kanals) til å bruke på basseren slik at du kan bruke 2-kanalen til å drive høyttalerene dine. Jeg ville nok ha drevet 6x9 med den..

 

Grunnen til at du skal koble slik er: Høyttalerene dine skal spille hele frekvensområdet i musikken. (ikke de dypeste tonene da dette er jobben for basskassa di) Basskassa di skal spille kun de lave da elementet ikke er lagd for å spille av lyse toner og stemmer. Det man da gjør er å koble alle lave signalene i 1 kanal(subwoofer) og høyttalerene i 2. (høyre og venstre)

 

Håper dette klarna opp sakene litt:)

 

 

 

Edit: Så nå at jeg var jævlig dårlig til å lese tråden hehe:)

Endret av glx-rider

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke koble begge delene på den...

 

Har du 5 kanals så kobler du alt på forsterkeren.

 

Har du 2 kanaler så ville jeg broklobet og brukt basskassen på den(står nok en forklaring i manualen på hvordan du kobler dette)Så kjøper du deg en monoblokk(1-kanals) til å bruke på basseren slik at du kan bruke 2-kanalen til å drive høyttalerene dine. Jeg ville nok ha drevet 6x9 med den..

 

Grunnen til at du skal koble slik er: Høyttalerene dine skal spille hele frekvensområdet i musikken. (ikke de dypeste tonene da dette er jobben for basskassa di) Basskassa di skal spille kun de lave da elementet ikke er lagd for å spille av lyse toner og stemmer. Det man da gjør er å koble alle lave signalene i 1 kanal(subwoofer) og høyttalerene i 2. (høyre og venstre)

 

Håper dette klarna opp sakene litt:)

 

 

 

Edit: Så nå at jeg var jævlig dårlig til å lese tråden hehe:)

 

Takk for svar!:)

 

Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe en monoblokk, da jeg er så pengelens det er mulig å bli om dagen (og virker som det blir sånn en stund fremover også:P)

 

Bør jeg da kun ta basskassa på forsterkeren bak og front- og bakhøytalerene på spilleren, eller hvordan ville dere da gjort det?

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår