Gå til innhold

Problem med bakaksel..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har en snodig lyd når jeg kjører, evt rygger, og skal kjøre forover igjen.. Da kommer det en metallisk lyd idet jeg kjører forover.. Får samme lyden dersom jeg kjører rolig f.eks gjennom byen, for så å gi flat fjøl..

 

Var under nettopp å sjekka, å bytta til noen andre momentstag jeg hadde, med omtrent nye foringer i.. De gamle som var der, var gått i oppløsning, så jeg trodde jeg hadde funnet feilen, men neida..

 

Når bilen står med bakhjulene i lufta, og i gir, samt håndbrekk helt på omtrent, har jeg litt slark i hjulene.. (kjører med orginal volvo diffbrems).. Klarer å bevege hjulene ca 3-5cm før det stopper.. Er den samme metalliske lyden da..

 

 

Hva kan dette komme av? Diffbremsen har gått i underkant av 100k ca..

Endret av esbandos

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være slark i kronhjul\pinjong, eller et akselkryss med slark i. sistnevnte er lett å kjenne, med en hand på hver side av krysset, på mellomakslingen.

 

kronhjul\pinjong-slark vil du se\høre hvis du vrir frem og tilbake på mellomakslingen uten at hjula beveger seg

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomakselen er det IKKE.. Den er så tight og fin atte.. Men ja, mellomakselen kan jeg bevege 2-3-4-5cm med brekket på og i 1.gir.. Så er noe inni diffen som er slark i.. Noen typiske ting det blir slark i? Lagrene?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte sperreakselen min så klarte jeg ikke å holde igjen det ene hjulet mens det andre gikk rundt.

Men etter mye slædding og morro så går hjulet motsatt vei når jeg snur på det ene hjulet akkurat som om det var en vanlig aksel uten sperre.

 

Men kan jo hende at du har klart å knekke den pinnen inni der, er forklart her: http://www.rsphysse.anu.edu.au/~amh110/Diff_LSD/diff_lsd_volvo_dana.htm

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jo alltid hatt rikelig med olje.. Har bare etterfylt, aldri bytta etter hva jeg husker.. :P

 

Hvis det er dødgang mellom pinjong og kronhjul, hva er da årsaken? Kan jeg bytte disse, eller må jeg ha nytt alt? Diffklumpen og hele greia altså.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror hadde samme problem med en bmw e30 325iturbo, Der hva det kronhjul og pinnjongen som var slitt. hadde 1/4 omdreining slakkpå hjulet. fint nor man skal ta en burnout, :)

Du kan jekke bilen opp på begge sider og se på mellom akling, samtidig som du dreier på hjulet, men kan også værre stikkakslingene inne i diffen. Man klarer og bevege på hjulene litt om håndbrek står på og den står i gear. kan prøve litt sagspon inne i diffen med olje, så blir lyden borte, :P

OLD VOLVO`S NEVER DIE, tHEY ONLY GO FASTER......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Har lest litt rundt på diverse forum, og det går igjen at mine symptomer sikter mot slitt pinjong/kronhjul..

 

Men som jeg sa lengre opp her, er det uansett hvilke kronhjul og pinjong jeg bruker? Eller må jeg bruke fra en lik 1031aksling med volvo-diffbrems?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår