Gå til innhold

1993 2.6 Sedan med dårlig girkasse

Ranger emnet


ArcticJag

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har akkurat overtatt en 1993 2.6 sedan. Førte gang jeg eier en Audi... Bilen har gått rett over 200K og fikk byttet automatkasse for noen år tilbake. Kassa som ble satt i var fra en diesel, så bilen har gått med for lavt turtall siden da. Nå slurer automaten og det er tid for å bytte igjen.

 

Noen som vet hvilke kasser som passer, hvor man rimeligst får tak i en, eller kanskje noen i Tromsø-området har noe jeg kan bruke?

 

Bilen er ellers i kanonbra stand, så med bytte til en brukbar girkasse tror jeg den har mange gode år igjen å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva feiler d kassa da?? Om kassa har stått i en diesel,har ingen betydning.Har ingenting med turtall å gjøre,har mere med dreimomentet å si.Er nok like mye dreimoment i en diesel,som en 2,6 bensin.

 

Kan jo være styringa på boksen som jukser? Du får forklar hvordan den oppfører seg. slurer den?er d enkelte gir som ikke fungerer? er d ikke liv i d hele tatt??

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa slurer. Om man tar det litt med ro går det greit å kjøre. Intill nylig var den i daglig bruk, men tidligere eier vurderte at den var så dårlig nå at han kjøpte en 2005-modell og solgte den gamle til meg.

 

Kassa som står i (det er blitt sagt at den kom fra en Diesel-bil) har tydeligvis en annen utvekslig enn den som skal være der. Speedometeret viser feil, og den girer opp på lavere turtall enn den burde (ifølge tidligere eier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...Du skulle tatt deg en diagnose test på den,for å se om d er elektronikken som juksser. Men d høres mest sannsynlig ut som d er lameller i boksen so er slitne.Er jo ganske typisk på disse automatkassene d da:(..

Audi automatene er ikke akkurat kjent for å være,så veldig slitesterke,men d kommer jo an på vedlikehold d som alt annet på en bil..

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er vi omtrent tilbake til utgangspunktet :-)

 

Noen som vet hvilke kasser som passer, hvor man rimeligst får tak i en, eller kanskje noen i Tromsø-området har noe jeg kan bruke?

 

Naboen mente jeg skulle tappe av den, skifte filter og putte ny olje i den. Skader sikkert ikke (annet enn lommeboka), men min erfaring er at når en automatkasse slurer så er den igrunnen ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer vel det egentlig, er vel bremsebåndene som er slitt ut. (om disse bilene har det er jeg faktisk litt usikker på)

Litt rart om den har tatt kvelden da min bil har rullet 300 000km, og jeg har originalkasse. Og den fungerer finfint.

Prøvd oljeskift med nytt filter?

 

/L

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om jeg skulle prøve det, bare for å ha forsøkt den enkle løsninga først. Mon tro om de har filter og olje på Biltema? Dette er ikke den av bilene mine jeg har lyst å legge de store pengene i...

 

Merk at denne bilen er gått 206.000, og dette er minst den andre kassa som er røket på den. Riktignok gikk den i Tyskland opprinnelig, og på ett eller annet tidspunkt ble den også vannskadet (det var visstnok inni, så den fikk nye elektronikk-bokser).

 

Skulle også ordna vakumpumpa til sentrallåsen før fruen overtar den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å lete på nærmeste skrot, er endel 2.6 og 2.8 som står rundt.

Du har også en dansk hugger som leverer i Norge, husker dessverre ikke adressen..

Uansett, konvertere til manuell er veldig mye jobb. Igjen, se på skroten etter en manuell og ta alle delene som er annerledes. Du trenger vel omtrent alt fra motor og ut, dvs. diff, drivaksler, kasse, clutch, slavesylinder, konsoll, girspak og linking, og muligens også dash.

 

/L

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår