Gå til innhold

Min Taurus


JonAF

Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenkte jeg skulle bidra litt til denne forumgrenen, som vel er heller ganske slunken.

 

Dette er min Taurus 1992 modell, som jeg kjøpte for rundt 3 år siden. Den har i dag gått rett i underkant av 194.000

 

dsc4122.jpg

 

Bilen hadde stått i ca 7 år før jeg kjøpte den, og var ganske muggen inni. Men etter en grundig vask + litt ettersyn av bremsene, så gikk den fint.

 

Jeg fikk dessverre en lekasje i girkassa etter en stund. Ikke store greiene, og delen kostet kun 500,- men jobben var ganske omfattede da girkassa måtte ut.

Girkassa på disse bilene er forøvrig et kapittel for seg selv har jeg skjønt, og tror det er årsaken til at mange har møtt sin skjebne hos hoggeren. Min var heldigvis overhalt noen år tilbake, og hadde kun gått 20.000 da jeg overtok den

 

Dette er en av de bilene som ble solgt ny gjennom Ford forhandlerene her til lands og har derfor "standard" 3.0 liter V6 og gulvgir. Ikke akkurat noen rakett, men en behagelig bil å kjøre.

 

Håper det med tiden det vil bli litt mer interesse rundt disse bilene, som det nå begynner å bli få av på veiene. Jeg ønsker i hvertfall å ta vare på bilen så lenge som mulig.

 

Mvh

Jon

Endret av JonAF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du

 

Jeg fant ut at jeg ikke hadde noen bilder av bilen liggende, og det er jo litt skammelig, så jeg heiv meg ut med kameraet og fikk tatt litt diverse bilder av doningen.

 

Motoren: 3.0 liter, støpjernsblokk og topp, 141hk. Som sagt ikke noen rakett. AC-pumpa var gåen da jeg overtok bilen, så jeg tok den ut og fikk etter lit prøving feiling tak i en kortere reim som erstatning for den til AC'n

tmotor.jpg

 

Dashbordet: ryddig og greit og typisk amerikansk med fake "trepynt". Bortsett fra en litt kranglete vindusspylerknapp, fungerer alt av brytere.

tdash.jpg

 

Blått-i-blått: Jeg var litt skeptisk til interiørfargen i begynnelsen, som ikke akkurat kan sies å være moderne. Nå finner jeg den ganske avslappende. Elektriske vinduer, speil og førersete.

tinterir.jpg

 

Bagasjerommet: Klappsetet har plass til to, og gjør bilen i utgangspunktet til en 7-seter. Men av en eller annen grunn er den registrert for 5, og det mangler også bilbelte til klappsetene.

tbagasje.jpg

 

Litt fra siden: Bakluka er todelt, en praktisk funksjon som jeg gjerne skulle sett på flere biler. Speilene og baklyktene på bilen er opprinnelig ikke "originalt". Det samme gjelder for de innfelte blinklysene i støtfangerene foran og bak. Dette er endringer de norske myndigheter krevde for å få bilen godkjent i sin tid. Jeg har sett at flere har satt på originale lykter og speil på tilsvarende biler, så det har vel blitt litt mindre strengt med årene.

tside.jpg

 

 

 

Hilsen Jon

Endret av JonAF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du har en meget flott bil der . Har en Taurus , selv .

 

1992 modell , Registrert som 91'modell

 

3.0 GL STV .

 

Digger bilen , og e på leiting efter , stuff so eg kan stajse den opp litt .

 

Har Desverre ingen bilder . af den ,

 

men bilen er Matt Flass , aktig Plomme Rød . ja lakken har Begynt å løpe sin veg . hehe .

 

Bilen har eg fått af eldste brodern , Fiksa du den får den den .

Fikset den Det har eg . .

 

Synd dispensasjonen på lysene gikk ud , Snufs , .

 

men Din Dinosaurus , var en meget flott ting Mvh Vertias :ford: FAN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
trenger du delebil?

Har en hvit med, blått interiør.

 

 

Hei du

 

Hva hadde du tenkt deg for noe slikt ? Har de gått langt ?

Delebil hadde jo vært kjekt egentlig, selv om jeg så lang har hatt flaks de få gangene jeg har vært på hoggeriet.

 

mvh

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en meget flott bil der . Har en Taurus , selv .

 

1992 modell , Registrert som 91'modell

 

3.0 GL STV .

 

Digger bilen , og e på leiting efter , stuff so eg kan stajse den opp litt .

 

Har Desverre ingen bilder . af den ,

 

men bilen er Matt Flass , aktig Plomme Rød . ja lakken har Begynt å løpe sin veg . hehe .

 

Bilen har eg fått af eldste brodern , Fiksa du den får den den .

Fikset den Det har eg . .

 

Synd dispensasjonen på lysene gikk ud , Snufs , .

 

men Din Dinosaurus , var en meget flott ting Mvh Vertias :ford: FAN

 

Hei og takk for komplimangene :)

Er ikke ofte man får skryt for bilene sine i dag, hehe.

 

92 modell... Da har vel du en litt annen front og "rundere" og mer moderne interiør ?

De bilene er veldig fine, og etter min mening den siste av de "orignale" Taurusene. De som kom senere (fra '96 og utover tror jeg) har ikke noe spesielt over seg.

 

Litt flass har jeg sett på flere Tauruser, virker som de mørke metallic-lakkene får det problemet med åra. Jeg har med et viss hell klart å få slikt bedre ved å flekke litt med klarlakk der den har flasset og så rubbet bilen skikkelig etterpå.

 

Jeg tok foresten ut Lambda'n på min her om dagen og renset den etter at "check enginge" lampa kom og gikk... Etter det så forsvant problemet, og bilen virker også litt kvikkere.

 

Artig å høre andre som "brenner" litt for disse bilene.

 

 

Hilsen Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Vart dinna typen Taunus solgt i Europa NY, eller er det Am???

Hei

 

Taurus er en amerikansprodusert bil, opprinnelig kun tiltenkt det amerikanske markedet.

 

Den jeg har ble solgt ny i norge gjennom Ford-forhandler

Etter hva jeg har lest meg til, tok Ford Norge inn Taurus for å ha en stasjonsvogn å tilby i samme klasse som Scorpio, som kun var tilgjengelig som sedan/kupe de første årene. Man ser som regel fort om det er import/"orignal" bl.a. på speil, baklys og til dels interiør.

 

Så Taurus har en litt spesiell historie i Norge, da jeg ikke er kjent med at Ford ellers i europa gjorde noe tilsvarende.

 

Mvh

 

Jon

Endret av JonAF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

begge er avskiltet, så de selges billig.

91 mod er en slange på servostyringen deffekt, en del rust,

under fremdørene, ellers smårust.

bra dekk, nesten ny dynamo,dempere,skiver fremme.

90 mod har noe rust, har plukket noen deler, lyskastere,styring til aircindition. denne har jeg ikke kjørt med. (delebil)

Ta tlf hvis du lurer på noe. 93035755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Snufs . Eu Godkjenning har komma , på Tøfflusen min ,

og ser itsje bra ud , ser meget dårlig ud for Bilen , min ,

over 20 000kr , i dill dall , så må fixes't for å få den eu . ok

 

så no sitter eg , me , en bil eg itsje kan fix , for har itsje råd . rett og slett ,

 

Motor , og gear kasse funkar , på , bilen , har relativt masse pene deler , på stakkar'n og lurte på om da e nokon , her , so kunne vært intressert i å ta den som dele bil , Har itsje serlig lyst å bosse bilen , er forsatt lite rust på den , Bak dør , og venstre front , dør ,

 

3 til 6000 kr , ? , Hordaland , Bergen Arna , Haukeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår