Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
WireD

Wired: RX7-FD, prosjekt motorbygge

Rate this topic

Recommended Posts

Heisann. :)

 

Kjeder meg litt på jobb, så legger prosjektet mitt ut her

Kopierer litt diverse innlegg fra mazdaforumet, så det kan virke noget usammenhengende :)

 

Som noen mazdatryner sikkert vet, så har jeg hatt en RX7 FD i en stund nå, og for en del mnd siden tok en vanntetning kvelden ser det ut til, så motoren må splittes for overhaling.

Trist, men sånn skjer.

Egentlig skulle jeg få dritet sammen til rudskogen nå i mai, men fordi en vil snope litt god-deler til bilen, og ting ALLTID baller på seg, så øker cashflowen UT av lommaboka... Budsjett? Er ikke det noe veiledende greier a? :D

 

Som den står nå er det en 93FD touring med CFpanser, 99spec front, nylakkert bil i fjor, limited edition RO_JA felger på 9x18 og 10x18 med hhv. 245 og 275-dekk, kakimoto catback og åpne filtere, samt stage 3 clutch og lettet svinghjul. Ikke noe hokus pokus, inntil vanntetningen tok kvelden.... Skal man først splitte maskinen, kan man gjøre det skikkelig, så da handler vi litt...

 

Ja, jævelen står litt høyt, det er fikset til den kommer på veien i år. Hevingen måtte gjennomføres da felgene akkurat tok i skjermene bak(den lille leppa), og dette oppdaget jeg i det jeg satte på nyefelgene 24 timer før rudskogen ifjor... Står på gule koni og HRfjærer, med noget ombygget fjæringsskåltopp for å heve greia litt..

 

rx7_yvind.jpg

261007020.jpg

261007044.jpg

Bilde068.jpg

 

 

Planer for motor:

overhalt og streetportet maskin,matchportet innsug, 3mm apexer, raceclearences på alt, lettede og skalperte rotorer

BNR stage3 twins i sekvelsiellt-oppsett.

Stor FMIC

Turboback 3" fra GP sports

Fuelkit fra KGparts, med 1600 sekundærdyser, 850 primær, fpr, rail og det som hører med, samt pumpe fra rotary performance.

Tenningskit, type overdimensjonert, fra summit racing:

 

ACC-140017 Ignition Coil, AC Delco Style Super DIS Coil

CRN-6000-6400 Ignition Box, HI-6R, Digital, Capacitive Discharge

CRN-6000-6500 Ignition Box, HI-6DI2, Digital, Capacitive Discharge

CRN-730-0891 Ignition Coil, LX91, E-Core

 

Apexi PFC, + mapping av garabedian racing

FJO vanninnsprøytningskit, med tilhørende wideband AFsensor.

Holder ikke ACTclutchen min(stage3 eller 4), så blir det noe kjeramiske saker fra tilton eller exedy.

Diff og girkassebrace fra dragon performance

polyforinger i bakdiff.oppheng.

stor radiator fra godspeed

Blitz SBC-ID boostcontroller med dual solenoid for styring av twins

Coiloverkit type tein, eller Eibach senkefjærer med org. dempere.

+ sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farta... vi får se åssen dette går da...

 

effektmål? Det BNRene er god for. :) I usa tok de ut 421 rwhp @17.5 psi i sekvensiell modus, med mer å gå på, og mindre omkringliggende mods. Sekvensiellt oppsett er noe av det som GJØR en rx7 mener jeg(stort register med ladetrykk), så jeg beholder det oppsettet :)

 

Innspill, tanker og meninger? Please feel free to share :)

 

første pakke har kommet, uansett hva damene sier, size matters, always! :lol:

 

GPsports midpipe og bakover, downpipen får jeg fra aikio snart :)

GP-sportsmidpipeback.jpg

 

andre pakker på vei fra over både storedammen og lilledammen :wink:

 

noen bedre bilder av eksosen :)

 

Eksosen, catback og midpipe fra GPsports, nice and shiney!

rx7deler2.jpg

rx7deler3.jpg

rx7deler4.jpg

rx7deler5.jpg

rx7deler6.jpg

rx7deler7.jpg

rx7deler8.jpg

rx7deler9.jpg

rx7deler10.jpg

 

Diffbrace og transmissionbrace fra dragon performance

rx7deler1.jpg

 

 

Innovative LM1.

rx7deler.jpg

 

mer på vei i posten, dette er herlige tider :D 8)

 

 

dekkene mine bare ligger å venter på bakkekontakt og kos 8)

rx7deler11.jpg

 

ny raddelaist har kommet, og jeg benytter nok en gang en velkjent måleenhet :)

 

radiator.jpg

radiator1.jpg

radiator3.jpg

radiator6.jpg

radiator7.jpg

virker som gode greier dette :)

radiator5.jpg

 

Katta til dama var mest interessert i esken:

 

radiator2.jpg

 

næh, steike.... Der kom det jaggu noen deler gitt? 8)

 

bilde001-2.jpg

 

Omsveiset efini Ypipe?

bilde002-3.jpg

 

bilde003-4.jpg

 

efini crosspipe:

bilde004-4.jpg

 

pakninger:

bilde005-3.jpg

 

Rosinen i pølsa:

bilde006-4.jpg

bilde012-2.jpg

bilde010-2.jpg

bilde009-2.jpg

bilde007-3.jpg

bilde011-2.jpg

bilde008-4.jpg

 

Lurer på hva disse små pusekattene klarer å trylle ut jeg :twisted:

 

 

Da var endelig tempen ute nok til at en orker å skru litt.... :lol:

 

eida, bare latskap fra min side.

Motoren skal ut og til renovering og oppbygging, så det er jo bare å rive ivei da? Siden jeg ikke har bukker, da de står ute under andre prosjektet, så må jeg plukke drit på toppen istedet. Millioner av slanger, klips og annet shit som virker som om ALDRI har blitt løsnet på... :roll:

 

IMG_7284.jpg

 

IMG_7286.jpg

 

hmnmm, rart den plutselig begynte å lekke vann på siste turen? :lol:

IMG_7287.jpg

 

HVA i allverden er denne dingsen her?

IMG_7288.jpg

 

 

the infamous "crows nest" GUD BEDRE som jeg gleder meg til å få vekk dette dritet!

 

IMG_7291.jpg

IMG_7292.jpg

 

takk for lån av motorjekk og litt hjelp, GSM :D fikk besøk av en kompis senere, så vi fikk da halt ut dritet til slutt.

 

fant ut hvorfor jeg lakk servoolje skal en si :D hahaha Jeg tror det har vært mus her, Bisquit, har du mus på låven? Spylevæskeslangen er også tygget av serru! :lol: Tør ikke tenke på hvor mye denne kommer til å koste meg :(

IMG_7295.jpg

IMG_7296.jpg

IMG_7297.jpg

 

Fant en koselig liten godbit av en radiator her: :)

IMG_7298.jpg

 

her er den eneste rusta på bilen, en "crossmember"-sak i tynt blikk, ser ut til at ACen har hengt på denna, så den kastes nok:

IMG_7300.jpg

 

Frister også å koste på seg nytt ledningsnett, usa skal vel ha 900 dollar for detta :(

IMG_7302.jpg

IMG_7301.jpg

 

motor ute

IMG_7303.jpg

IMG_7304.jpg

 

forbanna møkkaclutchdritløsning! Mazda får IKKE poeng for dette dritet...!

IMG_7309.jpg

 

the end

IMG_7310.jpg

 

Imorgen er det nedstripping av blokk.

 

 

da er motoren ute, strippet og døttet for transport.

Det så....ikke....bra...ut når jeg tørnet motoren:

 

th_V090309_1850.jpg

 

Og når jeg helte på motoren, kom det følgende ut av eksosportene (minus oljen)

 

IMG_7322.jpg

 

jeg frykter skadet vannport i ett eller to hus :(

Venter på svar nå fra Blennowen(rotary performance) i Sverige.

Edited by WireD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.