Gå til innhold

Knett: Ascona B 16v turbo (langtidsprosjekt)

Ranger emnet


Knett

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nå kjøpt meg en opprusta Ascona B som jeg har lyst til å bygge opp.. Kommer tilbake senere med alt av detaljer. Skulle bare opprette tråden i kveld og legge ut noen bilder. Topic forteller det aller nødvendigste=)

 

Skal få sveiset opp bilen, men først er planen å strippe ned før jeg tenker å bygge meg en bilsnurre for å komme skikkelig til. Har fått litt inspirasjon fra dette:

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=7374

Kjøpe to Biltema motorbukker bare for å få selve snurrefunksjonen med lås. Og da bygge understellet på snurra selv.

 

Planer for bilen ellers er å bygge Volvo 1031 bakstell med fourlink. Forstilling skal bygges om for Sellholm fjørben med innebygd spindel for Volvo 240. Har en c20xe motor som skal prosjekteres med, satser på 400 hjulhester. Etter gode erfaringer med Unitek i Luleå satser jeg på at det blir dem som bygger opp motoren. Tenker da maskinering og innmat. Girvalget blir Getrag 262 dogleg kasse, dette er fordi jeg har en slik kasse stående.

 

Skal kanskje meddele at det ikke er tenkt som en bil på skilter, selv om det hadde vært gøy. Har lyst på en asfaltbil, som kan stille på lik linje med mye annet på gatebil og sommertreffet. Bare for å ha det gøy og leke seg på bane=)

 

Skal ha det meste i glassfiber, panser, bagasjelokk, dører, skjermer etc. Interiøret blir minimalistisk med bur og to stoler. Kanskje en CD-spiller og to høyttalere for de lange turene gjennom pitlane:p

 

Kom gjerne med konstruktiv kritikk og synspunkter ellers:p

 

 

"Nyt" bildene sålangt imens. (Beklager kvaliteten, men er tatt med mobilkamera) Skal se om jeg greier å fikse meg et skikkelig kamera i framtiden:p

 

Bilen så grei ut (ikke meg i bilen)

CIMG0333.jpg

 

Ble brukt litt før den skulle settes inn for laang tid:p

CIMG0328.jpg

 

Og litt til:p fant en liten flekk med asfalt i vinterland..

CIMG0330.jpg

 

Her er bilen i hus, etter jeg kjøpte den. Uten bakstell, gir og interiør.

DSC00232.jpg

 

DSC00233.jpg

 

Begynte å ribbe bilen innvendig

DSC00244.jpg

 

DSC00241.jpg

 

Dukket opp litt rust, men ikke så mye mer enn jeg var klar over

DSC00236.jpg

 

DSC00237-1.jpg

 

DSC00238-1.jpg

 

Motoren er en toliter med kvasskam, opprinnelig med innsprøytning. SELGES. Eller kastes:p

DSC00242.jpg

 

Bare noen tilfeldige bilder

DSC00243.jpg

 

DSC00241.jpg

 

DSC00239-2.jpg

Endret av Knett

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt deg ascona nå ja.. :p

Når skal du ha denne på veien? :p

 

Gitt opp prosjektet med 760'en forresten?

 

Hehe.. Ja, har jo vært drømmebil i mange år=)

Vil ikke fastsette noen dato eller tidsfrist for når bilen er ferdig, men mulig den ikke kommer på hvite skilt. At det blir asfaltbil.

760'en er ikke gitt opp, den er gitt bort:p til lillesøster som fyller 18 neste år

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist motorn skal kastes så kast den til meg:P

ser bra ut dettan planer om motor?

 

Hehe.. Du kan få kjøpe den billig.. bare kom med et bud.

Har en C20xe som skal bygges opp.. Har en dialog med Unitek i Luleå om bygging av motoren. Sikte mot 400 hjulhesta minimum.

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på biltema og kjøpt to motorbukker, så snart blir det vel klart for å montere karosseriet i snurra=)

 

Vurderer å bruke den ene motorbukken for å få snurre og låsefunksjon på ene siden av snurra, så lager jeg til en opplagring på andre siden.

For da kan jeg montere motoren i den andre motorbukken. Skal få tatt noen bilder underveis.

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å vise litt hva du har å jobbe med..

CIMG0338.jpg?t=1240231698

CIMG0337.jpg?t=1240231732

CIMG0342.jpg?t=1240231767

 

Begge kanalene er opprusta og store deler av gulvet, og bakvangene er gjort en ganske dårlig sveisejobb på, for at bilen skulle gå igjennom sist EU-kontroll..

Sett bort ifra dette ser bilen veldig bra ut rustmessig.. Noen bungler og slikt er det jo også..

CIMG0347.jpg?t=1240231982

CIMG0341.jpg?t=1240232048

 

Får bare stå på og se hvor det går.. Nok å pjuske med her.. :p

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo ha litt å pjuske me.. Sånt man får når man kjøpe 2dørs Ascona B tel vrakpantn.. :p

Men et bar nye kanala, no 4kantstål å en del stål plate så bi d gulle godt igjen.. :p

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo ha litt å pjuske me.. Sånt man får når man kjøpe 2dørs Ascona B tel vrakpantn.. :p

Men et bar nye kanala, no 4kantstål å en del stål plate så bi d gulle godt igjen.. :p

 

Joda:p sålangt kan man jo si at karosserie e "gratis". Bli en del arbeid. Må forhandle mæ pris på stål..

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder bare:

Bilen på vei opp på bukker.

DSC00248.jpg

 

Motoren som skal bygges opp:

DSC00246.jpg

 

Klart for å plukkes ned:

DSC00247.jpg

 

Håper jeg får bygget snurra om ikke så lenge. Men er litt demontering igjen på karosseriet først.

Finner stadig mer rust:p HAHA..

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Strippa bort no rust så du får se bak "kulissan" kor d ser ut? :P

Bynt å demontere motoren?

 

Ja, nu e d bare å starte med kutting og sveising:p mye hull og rust:p

Har begynt å demontere motorn ja, mangle nå torx, ska kjøpe imårra samtidi som æ hente d nye clutch huset og adapterplata på posthuset.

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har bestilt skjermer fra Rune Hansen Motorsport med MK2 breddere. Er spent på finishen på dem. Så prøver jeg å få tak i en Mattig front med samme utseende som Ascona sport fronten, bare at den er hel med integrert fanger.

 

Har ikke blitt gjort så mye på bilen i sommer, har vært opptatt med å jobbe, og mandag begynner studiene igjen. Men regner med å få tatt unna litt utover vinteren. Må bruke litt mer penger på garasjen og huset før jeg kan legge mer penger i bilen.

 

Så fant jeg en fin norsk nettside: http://www.blitzpower.no/pro-1arm.shtml

Ser de har en del greier, blant annet enarmet vindusvisker som frister. Noen erfaringer?

 

Fikk meg forresten en volvo 1031 bakaksel og mellomaksling i sommer, som takk for at jeg hjalp en venn i nød som hadde rasert girkasse og kronhjul.

Skal legge ut bilde neste uke.

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår