Gå til innhold

Et sted å bli klok på MOTOR?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve å lære meg en del ting som har med bil å gjøre! alt fra kaross til understell til elektronikk og motor, men tekte spesielt på den siste: MOTOR!

 

Jeg lurer derfor på om det er noen som har noen tips om hvor jeg kan få tak i informasjon om f.eks. hvordan en motor fungerer/er bygd opp? Er det noen som har en bra nettside, bok eller best av alt film, som man blir klok av å se, så hadde det vært helt sjef ;) Tenker ikke på å bli utlærd av en film eller noe lignende, men håper på å kunne bli noe kloker ;)

 

Takker masse for henvisninger til steder jeg kan lære om andre ting enn bare motor - men det må ha med bil å gjøre ,)

 

Takk!!!

Endret av MondeoZetec96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok litt mere til for å lære :P

Men du kan stikke på en vgs skole og spørre om du kan få/kjøpe noen bøker fra kjøretøy og karosseri.

Altså fra ei mekanisk linje hvis det finnes der du bor.

eller du kan dra på bokhandelen og kjøpe disse bøkene;)

og du kan kjøpe haynes(?) bok til bilen din, lærer en god del med den å ;) ellers er det bare å prøve ut og feile:D er da man lærer.

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å lese ALT på CarBibles og AutoZine tech school. Linkene finner du her ( http://www.bilforumet.no/teknisk/134588-den-store-sticky-traden-pa-tekniskforumet.html )

 

EDIT: Ja også Motoman's "think-outside-the-box" Power News og artiklene fra neptune.spacebears. :thumb

Endret av Skody

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
få tak i en gammel motor som du kan skru på bare for og lære hvordan det ser ut og skal være... plukk fra hverandre og skru sammen igjen ;)

personlig startet jeg på moped/MC-motorer og gikk over til bil

 

Det vil jeg også anbefale, og det var slik jeg "debuterte" i sin tid (Volvo B20). Kombinér det med en god manual og litt litteratur om generell motorteori. Jeg husker at jeg hadde overraskende stor nytte av katalogen til KG-trimning (Volvo) på slutten av 80-tallet. Den er til tider overraskende pedagogisk.

 

I tillegg hadde jeg motor som valgfag på ungdomsskolen på første halvdel av 80-tallet, noe som hjalp på forståelsen av de fire taktene allerede fra barnsben av :)

 

Etterhvert har Internett blitt et godt medium for informasjon, men da bør man ha såpass greie på det at man klarer å skille ut informasjon som er feilaktig. Og det er ikke like lett alltid...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår