Gå til innhold

Abs problemer!

Ranger emnet


LeoNico

Anbefalte innlegg

Hei, sitter nå veldig fortvilet over at jeg ikke finner grunnen til at ABS ikke fungerer! Jeg diagnoserte den, og fikk ikke svar fra sensoren på venstre forhjul. tenkte at jeg da bare kunne bestille en ny sensor, så var alt i sin skjønneste orden. Men da jeg ohnet ABS-terminalen i dag, fikk jeg kontakt med alle hjulene, men ingen av de pulserte når hjulet gikk rundt. Så da er jeg like langt som før.. Tok den til det lokale verkstedet, men de hadde ikke snøring.. Noen med litt peiling som har råd?

 

edit: Etter jeg ohnet den, fungerer ikke speedometeret lenger..

 

Opel Vectra C -03

90kw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det er induktiv ja, så den skulle tålt det. men hva tror du grunnen til at alt har blitt verre nå? Speedometeret og alle digitale måleenhetene på displayet fungerer ikke etter ohmingen.

 

Fortell hvordan du ohmet ledningene,hvor du ohmet og sjekk at kontakten til Abs ECU er skikkeligt i.

 

Alltid ha tenning avslått i minst 1min ved av- og påkobling av el komponenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell hvordan du ohmet ledningene,hvor du ohmet og sjekk at kontakten til Abs ECU er skikkeligt i.

 

Alltid ha tenning avslått i minst 1min ved av- og påkobling av el komponenter!

 

Målte spenningen med en digital spenningsmåler (0,3v), og satt de inn i kontaktene til de forskjellige hjulsensorene. Dermed snurra jeg rundt hjulet, men spenningen forandra seg ikke.

 

Når jeg tenker meg om, satte mekanikeren på tenninga for å gi meg en moralpreknen om at jeg ikke fikk lov å ha på Hoved/grøftelys, og viste meg hvordan jeg skulle skru på park/grøft.. lol

har det mye å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
prøv å koble fra batteriet et kvarter så kan de hende de løser seg

ecu nuller seg da

 

Jeg hadde den på et merkeverksted og de fant det ut etter et kvarter, de sa at hele systemet ved hjulene var ødelagt og at det ikke gikk på garantien siden det var en slitedel. først bytta de på bakhjulene, også røyk forhjulene så de måtte bytte de også.

 

Jeg vet IKKE hva jeg snakker om når jeg sier "bytte de" de sa bare at hele systemet var ødelagt, fikk kke ut noe mer.

er det noen som vet hva de bytta på bilen min ? :P

hvis hastighetsensor, burde ikke det gått på garantien da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS-systemet er da ingen slitedel, men når du har tukla med det så går jo det utover garanti, dessuten er jo bilen 5 år gammel.

Åssen det går å måle 0,3Volt i motstand lurer jeg på, er dets likt du får ut av ett multimeter tror jeg dessverre det er best å holde seg unna.

 

For å teste sensorene(induktive), måler man resistansen, er den lik på alle er det nok ok.

For å teste signala er ett scop det beste, men man kan ta en enkel test med ett voltmeter, der man setter voltmeteret på vekselspenning(AC, Alternative Current), Så sveive på aktuelt hjul, og se om det blir tilsvarende resultat på alle.

Merk. kan være forskjellig resultat mellom for og bakaksel på noen biler.

 

Feil med ABS behøver ikke være sensor, men kan også være absring, eller hjullager, eller feilmontering.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår