Gå til innhold

Får ikke av bremseskivene bak...

Ranger emnet


1984-280E

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en plan om å justere brekket på bilen min, en -96 Omega 2,0-16. Leste meg fram til at man skulle finne en skrue bak hullet i bremseskiven når hullet var på topp, men der er det ingen skrue... Har rotert skiven 360 grader uten å finne den. Jeg så imidlertid en skrue som lå litt på skeiva lengre ned(ca kl 8 på skiva), men den "fjæret unna" når jeg prøvde å skru på den.

Så tenkte jeg at jeg skulle ta av skiva for å se hvor denne skruen hadde blitt av, men den løsner bare ca 5 mm utover før den kiler seg. Den roterer imidlertid helt fritt før jeg forsøker å dra den av. Har også prøvd å slå litt med hammeren på den mens jeg drar, men det hjelper ikke.

Leste en plass at man skulle slakke på ovenfornevnte skrue før man dro av skiva, men det er jo vanskelig når jeg ikke finner den (sukk).

Har noen et forslag her. Kan hende jeg er helt på bærtur, men jeg finner iallefall ikke ut av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du bare får skiva 5mm ut er at håndbrems skoene holder skiva igjen.

Den skruen som fjærer skrur du på for å stramme/løsne brekket. Får du ikke det til kan du løsne på håndbrems wiren og så få dratt av skiven men holder den for mye igjen på brekk skoa, så kan du ødlegge hullene i bremse skjolda som brekk skoa er festet i.

95 Omega b 2.0 16v

00 Audi A4 2.5tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det fikset... Den skruen jeg så var den som holder selve bremseskoen fast. Den hadde løsnet på ene siden og det var derfor den plutselig dukket opp i et av bolthullene og forvirret meg :)

@Corsa Tuner: Takk for det! Ante ikke at jeg lette etter en mutter :)Fant den til slutt. Nesten håpløst å forstå hvordan det så ut/fungerte før jeg fikk av skiva.

Tok et bilde som jeg legger ut her ifall noen andre plages ved et senere tilfelle:

 

justeringsmutter.jpg

 

Jeg fant iallefall ut at selv ETTER jeg hadde justert ferdig på ene siden, måtte jeg slite litt før jeg fant mutteren på andre siden :shake En god lommelykt er et must...

 

Etter jeg var ferdig med justeringen og hadde fått på hjulene igjen oppdaget jeg at det ene bakhjulet låste seg etter 4 klikk på brekket og det andre ikke før etter 5.

Er dette nok til at de reagerer på EU kontroll, eller har man såpass å gå på?

 

Nå var det bare å få av det jæ... oljefilteret. Det sitter som bare f... Må vel bare kjøre skrujernet gjennom :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg var ferdig med justeringen og hadde fått på hjulene igjen oppdaget jeg at det ene bakhjulet låste seg etter 4 klikk på brekket og det andre ikke før etter 5.

Er dette nok til at de reagerer på EU kontroll, eller har man såpass å gå på?

 

Nå var det bare å få av det jæ... oljefilteret. Det sitter som bare f... Må vel bare kjøre skrujernet gjennom :(

 

Du har lov til å ha 50% avvik maksimalt, du ligger jo på 20% om ikke jeg er helt udugelig i matte(noe jeg er :ass: )

Det burde altså ikke være noe problem ;)

 

Noen ganger har man ikke noe valg, selv om det er lite tøft å knø skrujernet gjennom så det renner olje ut overalt...

Har du prøvd med forskjellige sorter filtertenger?

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Burde vel ligge innenfor 50% Selv om ikke det ene hjulet låser på 4. klikk så kjenner jeg jo at det tar.

 

Jeg har bare forsøkt med en slik filtertang som har ei reim. Den var helt udugelig, for det ble alt for liten friksjon. Jeg skal prøve med ei vannpumpetang så nært innfestingen som mulig, men så blir det skrujern :)

Orker ikke å kjøpe flere filtertenger sålenge jeg ikke VET at det vil gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår