Gå til innhold

Beste metode for å ta avstøp av skjermbreddere

Ranger emnet


wazzza

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt FAQ og HOW TO her på forumet og blitt litt klokere, men har fortsatt spørsmål.

 

Jeg har en gammel traktor stående med skjermbreddere av ABS-plast (tror jeg). De tåler ingenting og er begynt å sprekke etter vinterens seilturer. Jeg hadde lyst til å ta avstøp av disse før de forsvinner helt. Er vanskelig å få tak i nye slike.

 

Hva er da den beste måten? De er ikke 120% match til bilen, da de måtte bøyes litt for å få de på. Derfor har jeg lyst til å ta avstøp av de når de er montert på bilen.

 

Min plan i utgangspunktet var å kle bredderen og skjermen med plastfolie eller lignende og legge noen lag med glassfiber over bredderen og deler av skjermen. Så kan jeg senere bruke den som plugg for nye breddere. Blir selfølgelig mye tillpasning, men..

 

Innvendinger til dette?

 

IMG_5989.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måte er vel den du finner ut funker, men jeg ville:

1. Vaske 100% rent

2. Dekke til med klar teip, bruk varmluft om den må strekkes

3. Dekk til alt som ikke skal slubbes på

3. Påfør så Gelcoat, når den kjennes klebrig/sticky fortsett videre. Påfør gjerne 2 lag.

4. Glassfibermatten rives så i biter og mettes med polyester

hvor mange lag 3+ ca. Er du flink med gelcoaten så betyr ikke

bobler så mye men bare mett det godt.

5. Tørk så over natten.

6. Jekk opp et hjørne på det som er støpt å blås inn trykkluft

POP så har du formen. Så er det bare å vokse formen og lage nye breddere. De må sikkert slipes noe, men dette er helt normalt.

Endret av itsmehc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke dryppe noe særlig så lenge du ikke legger alle lagene rett etter hverandre på en skjerm.

Denne videoen er ok som instruksjon. Musikken er det verre med.

 

Hvis du river av biter på ca:10x10cm fra matten vil det bli enklere å mette/dytte/fylle polyester på den.

 

Gjør ett lag pr skjerm osv.., og så lag to osv.... så da blir det 4 turer rundt bilen. Prøv å forbered deg best mulig(riv/tilpass nok glassfibermatte) og bruk verneutstyr som hansker og maske.

Det bør ikke bli noe problem med at polyesteren renner. Temperere den i en bod/kjølig rom til 17+ grader. Dette gjør viscositeten litt mere seigtflytende.

 

Gjør en liten test på utsiden av et syltetøyglass (prøv å vinkle det på siden slik at du må legge glassfiber på undersiden/kruven)noen dager før så finner du ut av prosessen før du hopper i det.

 

Viktig å vente lenge nok slik at lagene henger sammen og ikke faller av. bruker du 15 min pr bue er det ca 1 time eller mere til neste lag skal påføres.

Endret av itsmehc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Det vil ikke dryppe noe særlig så lenge du ikke legger alle lagene rett etter hverandre på en skjerm.

Denne videoen er ok som instruksjon. Musikken er det verre med.

 

Hvis du river av biter på ca:10x10cm fra matten vil det bli enklere å mette/dytte/fylle polyester på den.

 

Gjør ett lag pr skjerm osv.., og så lag to osv.... så da blir det 4 turer rundt bilen. Prøv å forbered deg best mulig(riv/tilpass nok glassfibermatte) og bruk verneutstyr som hansker og maske.

Det bør ikke bli noe problem med at polyesteren renner. Temperere den i en bod/kjølig rom til 17+ grader. Dette gjør viscositeten litt mere seigtflytende.

 

Gjør en liten test på utsiden av et syltetøyglass (prøv å vinkle det på siden slik at du må legge glassfiber på undersiden/kruven)noen dager før så finner du ut av prosessen før du hopper i det.

 

Viktig å vente lenge nok slik at lagene henger sammen og ikke faller av. bruker du 15 min pr bue er det ca 1 time eller mere til neste lag skal påføres.

 

Hvis du legger i flere omganger, må du la hvert lag herde før du legger nye lag. Gassen må ut for at det skal herde, og den kommer ikke ut hvis det ytterste laget herder fortere enn det første. det er ikke alltid like lett å beregne herdetider, da temperatur og mengden herder spiller en stor rolle. Vi pleide å legge et lag 30gr + 2 lag 300 gr i første omgang. La det herde og fortsett med 3 lag 450 gr om gangen til du har fått tykkelsen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår