Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
ole lukkøye

Typegodkjenning. Hva? Hvordan? Hvor? Hæ?

Rate this topic

Recommended Posts

Heisann.

 

For det første, hva er typegodkjenning?

 

Jeg skal kjøpe en bil som jeg må betaler engangsavgift på. Den er vist på biltilsynet og fikk feil på et lager, som da må byttes. Men samme det... Han biltilsyn mannen sa at jeg måtte ha en typegodkjenning av bilen før den kunne registreres. Hvem får jeg dette av? Hvordan får jeg det? Hva må jeg ha/ha i orden for å få fikset dette.

 

Det er foresten snakk om en cosworth..

 

 

Takker for alle svar.

 

Ole Lukkøye

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du trenger et ECE dokument vil jeg tro

 

http://www.tyskland.org/ece.htm

 

Mvh

 

Ahaa.. Men bilen jeg skal kjøpe er importert ifra sveits:

1. Skal jeg fortsatt bruke TUV nord kiel? Er det evnt. noen importører jeg kan kontakte i norge sånn at de fikser det for meg?

 

2. Pleier det å være noe problem å få denne godkjenninga?

 

3. Hva er "Fahrzeugbrief Nr / Kjøretøy skjøte nr"???

 

Jeg har sånn ca null peiling på det her, viste ikke noe om denne typegodkjenninga før i går..

Takk for svar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Prøvd og snakket med Ford? Kanskje de vet noe.

 

Biltilsynet burde jo vel kunne gi deg et bedre svar enn "Du må ha dette", men biltilsynet er nå det det alltid har vært: Biltilsynet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Biltilsynet sluttet å gi svar i 1997. Nå for tiden er det Statens Vegvesen trafikkstasjoner som gjør det (altså gir svar).

 

Haha... Bare ute etter å kverulere du? =P Heter Biltilsynet på folkemunn! Samme som at vi sier "moms" når det egentlig heter merverdiavgift :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Biltilsynet sluttet å gi svar i 1997. Nå for tiden er det Statens Vegvesen trafikkstasjoner som gjør det (altså gir svar).

 

ååja, så bra du sa det, det forklarer jo alt....

 

----------------------------------

 

 

Noen som kan gi meg svar på dette: :)

 

bilen jeg skal kjøpe er importert ifra sveits:

1. Skal jeg fortsatt bruke TUV nord kiel? Er det evnt. noen importører jeg kan kontakte i norge sånn at de fikser det for meg?

 

2. Pleier det å være noe problem å få denne godkjenninga?

 

3. Hva er "Fahrzeugbrief Nr / Kjøretøy skjøte nr"???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må fylle ut skjema slik det er beskrevet. Du må oppgi all info om bilen inkl chassinr. HVIS de ikke kan hjelpe deg får du en slik melding om at de ikke har info og kan hjelpe deg og du slipper å betale. Prøv dette først. Hvis ikke det går slik det gikk på evo'en min kan du høre med ett firma med kontakter i TUV. Bil-import i Larvik hjalp meg til slutt takk og pris

 

Fahrzeugbrief Nr = Chassinr

 

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du må fylle ut skjema slik det er beskrevet. Du må oppgi all info om bilen inkl chassinr. HVIS de ikke kan hjelpe deg får du en slik melding om at de ikke har info og kan hjelpe deg og du slipper å betale. Prøv dette først. Hvis ikke det går slik det gikk på evo'en min kan du høre med ett firma med kontakter i TUV. Bil-import i Larvik hjalp meg til slutt takk og pris

 

Fahrzeugbrief Nr = Chassinr

 

Mvh

 

Okei.. Takker meget for svar. Jeg ringte også Ford Motor Norge AS. Da ble jeg henvist til en kar. Han skulle ta et dykk arkivet og se om han fant det, så skulle jeg ringe han igjen på onsdag.. Håper det ordner seg... :)

 

Edit:

 

Fahrzeug-ident Nr / Chassis nummer :

 

Fahrzeugbrief Nr / Kjøretøy skjøte nr:

 

Hva er et "Kjøretøy skjøte nr:" ? Det står på den telefaksmalen at man skal oppgi Chassinr og skjøtenr. Hva er da sistnevnte??

Edited by ole lukkøye

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du trenger papirer på at alle avgifter er betalt, engangsavgift, toll og sånn. Så trenger du det Sveitsiske vognkortet til bilen.

Så bestiller du time hos Statens Vegvesen for typegodkjenning av bilen, der de går gjennom hele bilen og sjekker at den står i forhold til de Norske lover og regler ang denne spesifikke bilen.

 

De tar full kontroll av kjøretøyet og legger inn de nødvendige opplysninger i dataen sånn at bilen senere kan registreres som Norsk.

Er bilen ombygd kan du få problemer selv om du har TUV papirer i orden, da bilen skal typegodkjennes i original stand. Så kan du komme tilbake etter at du har fått den godkjent for å godkjenne evt ombygginger på nytt.. Vrangt, men det er sånn systemet er lagt opp..

 

Det var iallfall sånn det foregikk når jeg tok min Svenskimporterte Amazon til typegodkjenning. Håper du ble litt klokere av dette. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ole Lukkøye: Endte det med TÜV ECE eller fikk du kjøpe av Ford?

Stig: Hvilket år tok du inn og regga zonen? Måtte du kjøpe ECE av Volvo eller fantes det ikke på den tiden? Vet det kreves på en '76 Volvo.

Realace: Hva med deg? Dyre A4 ark? 240 og Corolla AE86 = hhv 1K og 2,5K kr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.