Gå til innhold

Typegodkjenning. Hva? Hvordan? Hvor? Hæ?

Ranger emnet


ole lukkøye

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

For det første, hva er typegodkjenning?

 

Jeg skal kjøpe en bil som jeg må betaler engangsavgift på. Den er vist på biltilsynet og fikk feil på et lager, som da må byttes. Men samme det... Han biltilsyn mannen sa at jeg måtte ha en typegodkjenning av bilen før den kunne registreres. Hvem får jeg dette av? Hvordan får jeg det? Hva må jeg ha/ha i orden for å få fikset dette.

 

Det er foresten snakk om en cosworth..

 

 

Takker for alle svar.

 

Ole Lukkøye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et ECE dokument vil jeg tro

 

http://www.tyskland.org/ece.htm

 

Mvh

 

Ahaa.. Men bilen jeg skal kjøpe er importert ifra sveits:

1. Skal jeg fortsatt bruke TUV nord kiel? Er det evnt. noen importører jeg kan kontakte i norge sånn at de fikser det for meg?

 

2. Pleier det å være noe problem å få denne godkjenninga?

 

3. Hva er "Fahrzeugbrief Nr / Kjøretøy skjøte nr"???

 

Jeg har sånn ca null peiling på det her, viste ikke noe om denne typegodkjenninga før i går..

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet sluttet å gi svar i 1997. Nå for tiden er det Statens Vegvesen trafikkstasjoner som gjør det (altså gir svar).

 

Haha... Bare ute etter å kverulere du? =P Heter Biltilsynet på folkemunn! Samme som at vi sier "moms" når det egentlig heter merverdiavgift :D

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet sluttet å gi svar i 1997. Nå for tiden er det Statens Vegvesen trafikkstasjoner som gjør det (altså gir svar).

 

ååja, så bra du sa det, det forklarer jo alt....

 

----------------------------------

 

 

Noen som kan gi meg svar på dette: :)

 

bilen jeg skal kjøpe er importert ifra sveits:

1. Skal jeg fortsatt bruke TUV nord kiel? Er det evnt. noen importører jeg kan kontakte i norge sånn at de fikser det for meg?

 

2. Pleier det å være noe problem å få denne godkjenninga?

 

3. Hva er "Fahrzeugbrief Nr / Kjøretøy skjøte nr"???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fylle ut skjema slik det er beskrevet. Du må oppgi all info om bilen inkl chassinr. HVIS de ikke kan hjelpe deg får du en slik melding om at de ikke har info og kan hjelpe deg og du slipper å betale. Prøv dette først. Hvis ikke det går slik det gikk på evo'en min kan du høre med ett firma med kontakter i TUV. Bil-import i Larvik hjalp meg til slutt takk og pris

 

Fahrzeugbrief Nr = Chassinr

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fylle ut skjema slik det er beskrevet. Du må oppgi all info om bilen inkl chassinr. HVIS de ikke kan hjelpe deg får du en slik melding om at de ikke har info og kan hjelpe deg og du slipper å betale. Prøv dette først. Hvis ikke det går slik det gikk på evo'en min kan du høre med ett firma med kontakter i TUV. Bil-import i Larvik hjalp meg til slutt takk og pris

 

Fahrzeugbrief Nr = Chassinr

 

Mvh

 

Okei.. Takker meget for svar. Jeg ringte også Ford Motor Norge AS. Da ble jeg henvist til en kar. Han skulle ta et dykk arkivet og se om han fant det, så skulle jeg ringe han igjen på onsdag.. Håper det ordner seg... :)

 

Edit:

 

Fahrzeug-ident Nr / Chassis nummer :

 

Fahrzeugbrief Nr / Kjøretøy skjøte nr:

 

Hva er et "Kjøretøy skjøte nr:" ? Det står på den telefaksmalen at man skal oppgi Chassinr og skjøtenr. Hva er da sistnevnte??

Endret av ole lukkøye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger papirer på at alle avgifter er betalt, engangsavgift, toll og sånn. Så trenger du det Sveitsiske vognkortet til bilen.

Så bestiller du time hos Statens Vegvesen for typegodkjenning av bilen, der de går gjennom hele bilen og sjekker at den står i forhold til de Norske lover og regler ang denne spesifikke bilen.

 

De tar full kontroll av kjøretøyet og legger inn de nødvendige opplysninger i dataen sånn at bilen senere kan registreres som Norsk.

Er bilen ombygd kan du få problemer selv om du har TUV papirer i orden, da bilen skal typegodkjennes i original stand. Så kan du komme tilbake etter at du har fått den godkjent for å godkjenne evt ombygginger på nytt.. Vrangt, men det er sånn systemet er lagt opp..

 

Det var iallfall sånn det foregikk når jeg tok min Svenskimporterte Amazon til typegodkjenning. Håper du ble litt klokere av dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ole Lukkøye: Endte det med TÜV ECE eller fikk du kjøpe av Ford?

Stig: Hvilket år tok du inn og regga zonen? Måtte du kjøpe ECE av Volvo eller fantes det ikke på den tiden? Vet det kreves på en '76 Volvo.

Realace: Hva med deg? Dyre A4 ark? 240 og Corolla AE86 = hhv 1K og 2,5K kr.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår