Gå til innhold

A4, Bora eller Passat hvilken best?

Ranger emnet


tusil

Anbefalte innlegg

jeg blir 18 snart å lurer på hvilke av disse bilene som er best?

minst feil, billigst å reparere, osv?

 

motor er ikke så viktig for meg

 

bilen skal være ca 2000 mod

Passat og A4 må være stasjonsvogn

Passaten må være 2001 grunnet faceliften denne typen er det vel mindre problemer med.

 

bilen skal ha maks gått 1600000

Er ikke den typen som fikser bil selv, så må på verksted for å fikse den

 

kan noen hjelpe meg å velge/gi noen tips?

kom med link til biler som passer meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best mellom Passat og A4?

Øøøøhm.. Audi A4 er litt kortere å skrive enn Volkswagen Passat

 

Poenget mitt er at det er lite som skiller en Passat og A4. Det er mer eller mindre samme bilen, basert på samme plattform, med samme understell, motor, drivverk.. Passat 4-motion har samme 4-hjulstrekk som A4 quattro (torsen).

 

Det kosmetiske er litt forskjellig, så du må nesten vurdere hvilken modell du synst er penest.

 

Bora, som SeaLion nevnte ovenfor. Dette er en Golf med rumpe (bokstavlig talt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp noe vw\auda produkt med 1.8(T) motor. Evt 2.5 tdi som ikke har fått oppgradert kam\ventilløftere\vippearmer.

 

Med de motorene så kan du få deg ett par lite hyggelige overraskelser.

2.5 tdi så har du ventilløftere som blir "borte" og med 1,8 (med og uten turbo) vil du som regel få "rasling" i bakkant på topp(kjede drift) og problemer med oljetrykk. Ofte olje sil\pick up som tettner.

 

Selvsagt om du følger nøye med på hver eneste ulyd, følger oljeskift intervall og bruker skikkelig olje så kan det gå bra.

 

Tenkte bare gi deg ett tips :) fra en som jobber på vw\auda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,6 millioner km? jeg lover deg, hvis du finner en eneste bil som har gått så langt, så ikke kjøp den.

 

Seriøst, hold deg unna tråden! Du oppfører deg som en liten shitkid! Du har jo faen ikke noen svar til TS, så hva pokker er poenget? Lag en egen tråd om den forbanna maseratien om du syns den er så fantastisk. Tilogmed du skjønner vel at han mener 160k km. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp noe vw\auda produkt med 1.8(T) motor. Evt 2.5 tdi som ikke har fått oppgradert kam\ventilløftere\vippearmer.

 

Med de motorene så kan du få deg ett par lite hyggelige overraskelser.

2.5 tdi så har du ventilløftere som blir "borte" og med 1,8 (med og uten turbo) vil du som regel få "rasling" i bakkant på topp(kjede drift) og problemer med oljetrykk. Ofte olje sil\pick up som tettner.

 

Selvsagt om du følger nøye med på hver eneste ulyd, følger oljeskift intervall og bruker skikkelig olje så kan det gå bra.

 

Tenkte bare gi deg ett tips :) fra en som jobber på vw\auda

 

da vet du ting jeg aldri har hørt om!!!

Aldri hørt om NOEN som har problemer med 1.8T.

Har hatt to stk sjøl uten problemer.

 

Til trådstarter: A4 1.8TQ er en GENIAL bil.

Jeg eier en selv, og om du ikke skal ha en bil som bruker under 0.6 på mila så er det et godt valg:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp noe vw\auda produkt med 1.8(T) motor. Evt 2.5 tdi som ikke har fått oppgradert kam\ventilløftere\vippearmer.

 

...

 

Tenkte bare gi deg ett tips :) fra en som jobber på vw\auda

 

At V6 2.5TDI innen en viss tidsperiode har hatt en del trøbbel, skal jeg si meg enig i.

Men hvilke motorer er egentlig VAG 1.8(T)? Her må du nok utdype deg litt.

Jeg har en 1.8i 20v AGN som har gått 160.000km, ingen problem her i gården. Neste uke kjøper jeg meg en 1.8T 20v AGU -motor.

 

Desse motorene strekker seg helt tilbake til 80-tallet. Så, at nærmere 25 år med utvikling av en av verdens største bilprodusent ikke klarer å produsere en såkalt 1.8(T) idag, skal nok litt mer enn en "VW/Auda mekaniker" til for å overbevise meg.

 

Hilsen en som er lei av hør-på-meg-for-jeg-er-mekaniker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At V6 2.5TDI innen en viss tidsperiode har hatt en del trøbbel, skal jeg si meg enig i.

Men hvilke motorer er egentlig VAG 1.8(T)? Her må du nok utdype deg litt.

Jeg har en 1.8i 20v AGN som har gått 160.000km, ingen problem her i gården. Neste uke kjøper jeg meg en 1.8T 20v AGU -motor.

 

Desse motorene strekker seg helt tilbake til 80-tallet. Så, at nærmere 25 år med utvikling av en av verdens største bilprodusent ikke klarer å produsere en såkalt 1.8(T) idag, skal nok litt mer enn en "VW/Auda mekaniker" til for å overbevise meg.

 

Hilsen en som er lei av hør-på-meg-for-jeg-er-mekaniker

 

Tenkte meg sånn reaksjon, men der ER litt problemer med de 1.8 20V, samma om det er 25 års utvikling på bunn delen, men toppen kan få problem med rasling i bakkant. Og det kan forekomme problem med oljetrykk pga av man kjører 30k+ på oljeskift pga longlife service. Da kan oljesilen tette, og du får dårlig oljetrykk.

 

Mener ikke att jeg vet alt siden jeg er mekaniker, men man legger fort merke til de motorene med feil, når det som regel ikke er feil på vw\auda motorene

 

Men beklager da om jeg har støtt noen med dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir 18 snart å lurer på hvilke av disse bilene som er best?

minst feil, billigst å reparere, osv?

 

motor er ikke så viktig for meg

 

bilen skal være ca 2000 mod

Passat og A4 må være stasjonsvogn

Passaten må være 2001 grunnet faceliften denne typen er det vel mindre problemer med.

 

bilen skal ha maks gått 1600000

Er ikke den typen som fikser bil selv, så må på verksted for å fikse den

 

kan noen hjelpe meg å velge/gi noen tips?

kom med link til biler som passer meg

 

Tja, til hvilket bruk skal du ha bilen, og vor lenge ser du for deg at du skal ha den, og hvilken prisklasse tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg sånn reaksjon, men der ER litt problemer med de 1.8 20V, samma om det er 25 års utvikling på bunn delen, men toppen kan få problem med rasling i bakkant. Og det kan forekomme problem med oljetrykk pga av man kjører 30k+ på oljeskift pga longlife service. Da kan oljesilen tette, og du får dårlig oljetrykk.

 

Mener ikke att jeg vet alt siden jeg er mekaniker, men man legger fort merke til de motorene med feil, når det som regel ikke er feil på vw\auda motorene

 

Men beklager da om jeg har støtt noen med dette

 

Jeg var litt kvass i forrige innlegg, beklager dette.

Du har et godt poeng med oljesil og longlife. Det jeg ser altfor ofte, er mennesker som

- Absolutt skal ha et jalla, åpent filter bare pga. lyd.

- Monterer en ren avlastningsventil, bare pga. lyd.

- Chipper motoren

- Kjører 95oktan på chippet motor og klager over tenningsbank.

- Tester turtallsperren på den stakkars, kalde alu-motoren.

- Slurver med vedlikehold.

- Tester forskjellig lurium og andre skumle saker som f.eks seafoam (tror jeg det heter) hvor man suger inn vann via innsuget for å "rense" motor.

- Billig olje og feil olje..

- Ender med å syte over at motoren er dårlig.

 

Dette kan fort ta livet av en 1.8T. Og som regel gjør det nettopp det.

 

Generelt sett, så tviholder jeg på min egen mening, erfaring og andres erfaring om at 1.8(T) 20V er en god motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spesielt Audi altfor lange oljeskiftintervaller?

 

Da har jeg sletta ei side med svada og drittslenging. Svar på det trådstarter lurer på.

 

Faen sletta du mitt innlegg for a? Man må da få spørre om hvorfor man skal har valgt seg ut akkurat disse tre bilene...

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår