Gå til innhold

Bredbåndslambda samt instrumenter for dette..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har lest meg omtrent grønn ang dette temaet, og har fått med meg såpass at man finner ut luft/bensin-blanding ved bruk av slik lambda, men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan folk finner ut noe særlig ved å se på instrumentet.. Om f.eks instrumentet viser 14.9, hva sier det?? Er det rett eller galt? Mager eller tykk blanding?

 

Noen som har grei forklaring på dette?

 

Kan man bruke bredbåndslambda i alle slags biler? Både bensin og diesel, forgasser og innsprut?

 

Bør man ha trimma motor før man går til innkjøp av en slik lambda, eller hva? :|

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Har lest meg omtrent grønn ang dette temaet, og har fått med meg såpass at man finner ut luft/bensin-blanding ved bruk av slik lambda, men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan folk finner ut noe særlig ved å se på instrumentet.. Om f.eks instrumentet viser 14.9, hva sier det?? Er det rett eller galt? Mager eller tykk blanding?

Ingen av delene :)

14,9:1 er nesten støkiometrisk blanding. 14,9 deler luft til 1 del bensin.

Avhengig av hva slags drivstoff/oktan du har på tanken da... (Støkiometrisk blanding er den blandingen med mest fullstending forbrenning, derfor renest utslipp. Også kjent som Lambda 1) Vanlig pumpebensin har støkiometrisk forhold på ca 14,7:1. Bensinmotorer er normalt mappet for å gå på Lambda1 ved lav belastning, for minst mulig utslipp. Men ikke mest mulig effekt, da trengs det fetere blanding (altså lavere Lambda). Hvor fet avhenger helt av motortype og oppsett.

 

Kan man bruke bredbåndslambda i alle slags biler? Både bensin og diesel, forgasser og innsprut?

Jepp.

 

Bør man ha trimma motor før man går til innkjøp av en slik lambda, eller hva? :|

Min mening er at man bør ha en bredbåndslambda på enhver motor man har brukt mye tid og penger på. Om ikke et permanent instrument så noen form for å datalogge og kontrollere hvertfall.

Selv bruker jeg lambdakontroller med datalogg for å slippe enda et instrument i dash. (Jo flere instrumenter, jo flere bekymringer :P )

Endret av boXer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Nå ble jeg MYE klokere..

 

Men slike folk som har over 200 gamp og datasprut, hvorfor trenger dem bredbåndslambda? Om man kjører på et godt map, burde det jo være unødvendig med bredbåndslambda.. Eller..?

 

Forandrer verdien på instrumentet seg etter turtall, eller er det f.eks 14.9 hele veien på registret? Ser for meg at det blir mager blanding ved mye turtall, eller?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår