Gå til innhold

Forsterker slår seg aldri av!

Ranger emnet


skarpH

Anbefalte innlegg

Heisann

 

De siste dagene har jeg våknet til et helt flatt batteri. Jeg sjekket saken nærmere og jeg fant ut at den ene forsterkeren min er på, selv om tenningen er av. Jeg så at jordingen var helt løs på den forsterkeren som var på hele tiden, så jeg skrudde den fast og trodde det skulle hjelpe. Det hjalp litt, så begynte den å slå seg på igjen. Blinke. Jeg fant også ut dette:

 

Jeg har jo to amper (en stor og en liten). Den store driver suben og den lille driver to høytalere. Så har jeg jo en strømsplitter baki. Så den ene strømledningen går inni den store, og med den følger det en remote. Så har jeg en ledning som går fra remote på den store til remote på den lille, skjønner sant??

 

Når alt er koblet til, er den LILLE på hele tiden. Skrur jeg av remoten på den LILLE, er den STORE på hele tiden. Med en gang jeg toucher remoten borti den lille forsterkeren går den STORE av og den LILLE på. Hvordan skal jeg tolke det? :/ Er det den lille som er ødelagt? Eller den store? Eller noe annet?

 

mvh skarpH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei remoten er ikke koblet til strømmen, men jeg har en strømledning (den som går til cd spilleren) som også har en remote festet til seg, slik at jeg slipper å strekke remote ledning i tilegg til strøm, hvis du skjønner? Jeg har aldri hatt problem tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg har en strømledning (den som går til cd spilleren) som også har en remote festet til seg, slik at jeg slipper å strekke remote ledning i tilegg til strøm, hvis du skjønner? Jeg har aldri hatt problem tidligere.
Den ledningen som går til CD-spilleren, er en signal-kabel og ikke en strømkabel. Strøm til forsterkerene har du vel hentet fra batteriet?

 

Og jeg lurer på hva du mener med en "strømsplitter" da?! Hvis man bytter ut ordet "strøm" med "signal" i første innlegget ditt, høres det ut som du har koblet de kablene og Remote riktig, om jeg forstår deg feil. ;)

Så hva har du gjort med Jord og Pluss-kabler til forsterkerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mente signal kabelen! Signal kabelen går frem til CD spilleren og tvinnet rundt den er også en tynn remote ledning. Baki er det en Y-splitter for phono kablene. Slik at jeg får lyd :) Så går den remoten tvinnet rundt signalkabelen inn i den store forsterkeren i tillegg til enda en remote ledning koblet til den store forsterkeren, men den andre remoten går som sagt videre til den lille forsterkeren. Pluss og jord kabler er på plass! M.a.o den lille er avhengig av den store.

 

Det jeg mente med strømsplitter, er at det kun er en strømkabel koblet til batteriet, men jeg har to amper, så har jeg en boks baki som tar inn en strømkabel, og kan jeg da få TO strømkabler, skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre enden av remotekabelen da, hvor går den?? inn på riktig ledning på spilleren?

 

Det har jeg ikke sjekket, skal sjekke opp i det.

 

Men nå har jeg vært å målt litt.

 

Med tenning AV og alt koblet til får jeg dette:

 

- Den store er AV og den lille PÅ: begge remoter er på ca 4-5V

 

Med en gang jeg kobler av remoten på den lille går den store PÅ og remoten på den store blir ca 10.6V

 

Så med en gang jeg kobler på remoten på den lille går den store AV og nok en gang får begge en remote på 4-5V.

 

Ser ut som det er den store som har tatt kveld? Skal prøve å ta ledningene som er koblet på den store og koble dem til den lille å se om det samme skjer, for å utelukke om det er kablene det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Alt var som det skulle vær fremme ved cd-spilleren. MEN, jeg skulle dra ut jordkabelen på den store forsterkeren, og ut av kontakten rant det et brunt "rust" vann lignende greier. Kobberledningen var mørkebrune pga dette. Fremme ved jordingspunktet så jeg også det samme greiene. Noe brune greier. Hva er dette? Har det lekket vann inn? Var kun i jordingskontakten det var slik å ved jordingspunktet, ingen andre plasser :(

 

Jeg klarte seff å komme borti forsterkeren med strømkabelen, så sikringen fremme ved batteriet røyk, må få en ny sikring før jeg gjør noe mer. Men kan dette i jordingen føre til mine problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket saken nærmere og jeg fant ut at den ene forsterkeren min er på, selv om tenningen er av
Alt var som det skulle vær fremme ved cd-spilleren
Jeg har mine tvil... er tenningen AV, skal vel også CD-spilleren være AV. Forsterkerne skal kun gå PÅ når du har CD-spilleren PÅ! Er Remote koblet til "Ant Remote" (eventuelt "Amp Remote") fra CD-spilleren?

 

jeg har to amper, så har jeg en boks baki som tar inn en strømkabel, og kan jeg da få TO strømkabler, skjønner?
Jepp, du har en fordelingsblokk til Plusskabelen. Har du en fordelingsblokk til Jordkabelen også? Eller har du strukket en Jordkabel fra hver forsterker til samme jordingspunkt i bilen?

 

ut av kontakten rant det et brunt "rust" vann lignende greier. Kobberledningen var mørkebrune pga dette. Fremme ved jordingspunktet så jeg også det samme greiene. Noe brune greier. Hva er dette? Har det lekket vann inn?
Ja, med mindre en kjekkas har tatt en munnfull kaffe m/fløte før han lente seg over forsterkerne og prøvde å si Hallelujah. Bytt Jordkabel og finn lekkasjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine tvil... er tenningen AV, skal vel også CD-spilleren være AV. Forsterkerne skal kun gå PÅ når du har CD-spilleren PÅ! Er Remote koblet til "Ant Remote" (eventuelt "Amp Remote") fra CD-spilleren?

 

Jepp, du har en fordelingsblokk til Plusskabelen. Har du en fordelingsblokk til Jordkabelen også? Eller har du strukket en Jordkabel fra hver forsterker til samme jordingspunkt i bilen?

 

Ja, med mindre en kjekkas har tatt en munnfull kaffe m/fløte før han lente seg over forsterkerne og prøvde å si Hallelujah. Bytt Jordkabel og finn lekkasjen.

 

Forsterkeren er på selv om CD-spiller er av. Men er kun en på om gangen, begge to er ikke på. Det er riktig koblet fremme, har dobbeltsjekket. Dette systemet har fungert i 1 år, og jeg har koblet det frem selve, så det er på rett plass :)

 

Jeg har strukket en Jordkabel fra hver forsterker til samme jordingspunkt. Bruker en fordelingsblokk til strømmen.

 

Skal skru ut forsterkeren, å få tørket den inni jordkontakten der å skifte kabel å få ny glassrørsikring å prøve :)

 

Men kan jordfeil være årsaken til at forsterkeren aldri slår seg av? Jeg trodde forsterkeren gikk i protection hvis noe var feil med jordingen, det gjør den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende forsterkerne suger Jord fra signalkablene som best det går, noe som ikke er helt heldig for spilleren din.

 

Og inntil dette skjedde for noen dager siden, så fungerte begge forsterkerne kun når CD-spilleren var på?

 

Når du har fått byttet Jordkabel, legg en tang/kabelstump fra Pluss på hver forsterker over på Remoteinngangen på samme forsterker og sjekk om den blir påslått da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende forsterkerne suger Jord fra signalkablene som best det går, noe som ikke er helt heldig for spilleren din.

 

Og inntil dette skjedde for noen dager siden, så fungerte begge forsterkerne kun når CD-spilleren var på?

 

Når du har fått byttet Jordkabel, legg en tang/kabelstump fra Pluss på hver forsterker over på Remoteinngangen på samme forsterker og sjekk om den blir påslått da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg var på bilradiospesialisten å fikk de til å feilsøke litt. Forsterkeren har 10V selv om remoten ikke er koblet til å CD-spiller og tenning er AV. Så det er forsterkeren som har røket. Noe inni der som kobler sammen remote å strøm sikkert. De hadde også sin egen test cd-spiller, og det samme problemet. Så må nok ha ny forsterker ja :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår