Gå til innhold

Hvor får man kjøpt vifter til lakkboks/lakktelt?

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å finne vifter som kan brukes til å trykksette et medium stort lakkeringstelt. Jeg har tenkt meg en litt stor vifte med filter på begge sider som skal monteres festes slik at den pøser luft ned i teltet fra taket. Her er en tegning som viser teltet. Det er ment å være 2x4 meter.

 

Lakktelt2.jpg

 

Jeg ser for meg at en aksialvifte eller en "drum fan" som det heter på amazon og ebay er en god løsning da disse flytter mye luft. Men det er vanskelig å finne noen som koster under 2000 kroner. Ebay og Amazon har noen, men veldig mange av deres produkter kan ikke shippes utenom USA/UK.

 

Noen som vet om det går an å få tak i sånt enda billigere?

 

To norske sider som selger aksialvifter

 

http://vifter.no/

http://www.airproduct.no/

 

En annen ting er filtrering av kompressorluft. Noen som vet om noen gode dealer på partikkel-, vann- og oljefiltre, helst under 1000 kroner (og bedre enn Biltema sin vannavskiller, den er crap...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
funnet ut av det?

 

Hehe, nei ikke helt, men jeg vet litt mer.

 

Jeg har kontakta norgren (.no) og berner (også .no) om filtre, og der er jo landskapet mildt sagt komplisert. Det jeg tror jeg trenger er vannavskiller og oljefilter som begge har 3/4" tilkobling for å passe inn i et oppsett med 3/4" slange. Så finnes det forskjellige serier og typer og jeg har ikke klart å få helt oversikten enda. Kan oppdatere tråden når jeg finner noe. Inntil videre må gjerne andre som har kjøpt fungerende enheter til under 2000 kroner bidra!

 

Når det gjelder vifter så har jeg også tenkt og undersøkt mye. Jeg har funnet ut at akkurat som med kompressoren er det luftvolum og ikke -trykk som teller mest, og da er aksialvifter tingen, ikke kanalvifter som jeg fikk anbefalt av Vifter og Miljø. Airproduct har noen fine som koster fra 1500 og oppover, men egentlig skulle jeg ønske jeg bodde i USA og bare kunne kjøpt 3-4 "box fans" (til vindusmontering) for $20 stykke og brukt dem.

 

Vet hvertfall at jeg skal ha litt mer luft inn enn luft ut for å skape overtrykk og prese eventuelt støv ut istedet for å suge det inn i teltet. Og så vet jeg at tilluft bør skje via taket og avtrekk via gulvet fordi støv faller nedover og fordi løsemiddeldampen er tyngre enn luft. Og sist men ikke minst fordi tillufta da er nærmere hodet mitt som befinner seg 186 cm over bakken.

 

Det er det jeg vet til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår