Gå til innhold

Hvor kjøper man rustfritt rør til "Header"

Ranger emnet


Tomisimo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvor kan jeg kjøpe rustfrie rør ti grenrør? Jeg har tenkt å bygge grenrøret fra scratch, men finner ikke hvor dem selges. Man kan ikke brukke vanlige effect anlegg rør siden dem er for tynn.

Å 12mm rustgritt stål plate til Flanges åsså..

Litt hjelp vil bli satt pris på..

 

ps: sertefisert TIG sveiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er sertifisert sveiser bør da vite hvor du kjøper stålet :) Vil også påminne deg om at rustfritt/syrefast stål er svindyrt! Og det kan sikkert være du trenger flere lengder i ulik diameter. Rustfritt/syrefast koster kanskje 3-5 ganger så mye avhengig av kvalitet osv som hurtigstål gjør. Må også legge til at her er det litt gjetting på priser. Kan komme med et værsting-eksempel: en lengde på 6 meter av syrefast med ca 15mm diameter, og ca 4-5mm gods= 15 000. Nå tenker du kanskje at, 15mm er jo 3 ganger diameteren på et vanlig eksosanlegg, og vel så det. Men husk på at godstykkelse også teller veldig mye. Eksosen må vel være 3-4mm tykk i godset. Grenrøret må kanskje være tykkere pga vibrasjoner og bevegelse. :)

 

I tilegg bør det nevnes at når du sveiser vil ikke innsiden bli lik som utsiden, og derfor vil det bli turbulens i eksosen. Det vil kanskje bli mest i grenrøret der du har mange vinkler. Dette kan senke effekten. Men jeg vil ikke si for mye, da jeg ikke har sveist et grenrør før, og benka en bil før og etter.

 

Er vanskelig å få alle mål og vinkler til å stemme. Å sveise det sammen er det minste problem. Har du tilgang på rørbøyer og alle mål? :)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er sertifisert sveiser bør da vite hvor du kjøper stålet :) Vil også påminne deg om at rustfritt/syrefast stål er svindyrt! Og det kan sikkert være du trenger flere lengder i ulik diameter. Rustfritt/syrefast koster kanskje 3-5 ganger så mye avhengig av kvalitet osv som hurtigstål gjør. Må også legge til at her er det litt gjetting på priser. Kan komme med et værsting-eksempel: en lengde på 6 meter av syrefast med ca 15mm diameter, og ca 4-5mm gods= 15 000. Nå tenker du kanskje at, 15mm er jo 3 ganger diameteren på et vanlig eksosanlegg, og vel så det. Men husk på at godstykkelse også teller veldig mye. Eksosen må vel være 3-4mm tykk i godset. Grenrøret må kanskje være tykkere pga vibrasjoner og bevegelse. :)

 

I tilegg bør det nevnes at når du sveiser vil ikke innsiden bli lik som utsiden, og derfor vil det bli turbulens i eksosen. Det vil kanskje bli mest i grenrøret der du har mange vinkler. Dette kan senke effekten. Men jeg vil ikke si for mye, da jeg ikke har sveist et grenrør før, og benka en bil før og etter.

 

Er vanskelig å få alle mål og vinkler til å stemme. Å sveise det sammen er det minste problem. Har du tilgang på rørbøyer og alle mål? :)

 

 

Ikke mye som stemmer her. Gjør ett søk på forumet. finnes mye info fra før

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla. at 15mm er tre ganger diameteren enn på ett normalt eksosanlegg. Er vel 150mm du mener her?

Å hvilken kvalitet er dette stålet du skriver om? Skulle tro det var snakk om inconel eller en spesiell legering til den prisen. For 6 meter med 156x2mm syrefast (Aisi 316L/SS2353) koster 5370,- hos ruukki.

 

Man kan få sveisen lik på innsiden om man bruker bakgass. Siden karen er sertifisert tig-sveiser så vet han nok hva han driver med.

 

Men til trådstarteren sitt formål vil jeg tro det holder med 44,5x2mm Aisi 316L på grenrøra.

 

 

Til trådstarter: Hvor holder du til i landet? Er på jakt etter en som kunne tatt noe smått tig-arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla. at 15mm er tre ganger diameteren enn på ett normalt eksosanlegg. Er vel 150mm du mener her?

Å hvilken kvalitet er dette stålet du skriver om? Skulle tro det var snakk om inconel eller en spesiell legering til den prisen. For 6 meter med 156x2mm syrefast (Aisi 316L/SS2353) koster 5370,- hos ruukki.

 

Man kan få sveisen lik på innsiden om man bruker bakgass. Siden karen er sertifisert tig-sveiser så vet han nok hva han driver med.

 

Men til trådstarteren sitt formål vil jeg tro det holder med 44,5x2mm Aisi 316L på grenrøra.

 

 

Til trådstarter: Hvor holder du til i landet? Er på jakt etter en som kunne tatt noe smått tig-arbeid :)

 

Sparte meg noen minutter der.

 

Syrefast koster ca. 65kr pr kg eks.mva.

 

Du vil ikke handle hos grossister da det er alt for tykke vegger. Kjøp på nett fra USA. Ferdige bøyer etter radius man trenger.

 

Skal du ha på sugemotor bruk Sortstål, Turbo bruker du minimum 316L

 

Bakgass gir fin baksveis

 

Slett rør innvendig gir ikke mindre friksjon. Faktisk tvert imot. Se på golfballer. De har hull i seg og går 100 meter lengre enn de med glatt overflate ;)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om folk med amcars utstyrt med headers i vanlig stål som har holdt i 10 år.

Sveis i vanlig stål, lakk innvendig og utvendig med en god headers lakk fra gasolin.no og tut & kjør. Holder masse.

 

Headers utsettes for andre problemer enn bare rust. Vibrasjoner og bending gjør de f.eks utsatte for å sprekke, og rustfritt er sprøere enn vanlig stål.

Rustfritt slår seg mer enn vanlig stål når det sveises. Dette øker sjansen for at noen av rørene blir stående litt i bend etter at alt er sveist sammen. Og for ikke å snakke om anleggsplata mot sylindertoppen. På amerikanske V8 motorer er ihvertfall dette området svært utsatt for lekkasje, på grunn av at anleggsplata ikke er 100% plan, som igjen kommer av at tingene slår seg litt under sveising.

 

Et tredje alternativ er å sveise headers i vanlig stål, og sende de til USA for HTC behandling (High Temp Ceramic coating) Det er firmaer der borte som gjør dette. Er ikke sikkert totalprisen blir så mye høyere enn om man sveiser i rustfritt, og da har du headers som varer "til evig". NB! HTC behandlingen må gjøre før headersene er brukt!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket ikke på hva som stod på røret, så tok bare et ca øyemål. Snakk om rør som skal være i en kran og føre mange tusen liter med hydraulikkolje, og være ute på sjøen i kanskje 50 år. Jobber i NOV, og bygger kraner kort og greit. Vet ikke så mye om alt dette med stålkvaliteter og slikt. Jeg bare sveiser ting sammen når det er behov for det :)

 

Men uansett hva du velger ønsker jeg å si lykke til. Står fortsatt ved at det ikke er selve sveisingen som er vanskelig. Det er å få alt riktig som er vanskelig. Altså dette med mål, vinkler osv.

 

Du som trenger litt hjelp med sveising. Hva trenger du hjelp med? Hvis det ikke er noen rare legeringer ute, eller en krevende jobb så kan du vel bare spørre en som kan tig sveise litt? Trenger ikke våre så veldig erfaren, eller flink for å få et brukbart resultat.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

304 funker fint... 321 hvis det er påkostet. 1.5mm "thorshov-rustfritt" er heller ikke noe problem. 3mm vegger? Skal det sveises panservogn?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår