Gå til innhold

ZX'n har vært på eu-kontroll [Bilen er nå vraket, selger alt av deler før fredag!]


CoryZX

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Har i dag vært på eu kontroll med min lille ZX. Fikk da en lapp med noen 2-tall desverre og prøver nå å finne deler. Det er her jeg håper dere kan hjelpe meg. Jeg har allerede sjekket mekonomen og Meca, uten at hvertfall jeg fant noe av det jeg trenger. Med unntak av noen svindyre (i mine øyne) bremseslanger.

 

Bilen er en 1993 modell Citroen ZX Reflex 1.4i. En liten og søt 3-dørs.

 

2'er feilene som var er som følger:

-Sprekker i bremseslanger foran. (Hvor får jeg enkelt tak i nye til en billig penge?)

-Slakk i begge indre stabstagforinger. (Igjen, hvor får jeg tak i de her?)

-Speedometer virker ikke. (Speedo funker når jeg snurer på wire'n så det er et plasthjul av et eller annet slag i girkassen som er defekt. Hvor får jeg tak i dette?)

 

Krysser fingrene for at dere kan snuse frem noen løsninger på disse probleme. Fikk ut mars til å reparere feilene.

 

-CoryZX

Endret av CoryZX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meca har ihvertfall bremseslanger til bilen din for ca 300kr+ moms.

 

De forskjellige delebutikkene har svært varierende priser og utvalg. Det er bare å søke rundt på webshoppene evt bruke telefonen og sjekke hvem som har hva og til hvilken pris.

 

Enkle gummidingser og slanger er ikke så dyre som originaldeler heller. Sjekk hos Auto 2000(Citroen) og hos bertel O Steen(Peugeot-306 er stort sett samme bilen som ZX) Der har de nytt speedodrev til gearkassen din også.

 

Ellers er forumet til Peugeot Sport Club Norge et greit sted å lete eller brukte deler og gode tips. Som medlem der får du gode rabatter på de nye delene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte speedodrevet er en forholdsvis enkel og grei jobb. Det er bare å løsne en eller to skruer og trekke den ødelagte enheten ut og så skyve den nye inn.

 

Jeg tror muligens jeg har et sppedodrev fra en Peugeot 205(Tu3 motor og MA kasse) liggende som bør passe. Jeg skal ta en kikk senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde virkelig vært topp om du har det!

 

Har fått tak i en haynes manual og kikka rundt nedi motoren i dag. Så i morgen (når det er lyst ute igjen). Skal jeg skru av speedo drevet og håpe på at jeg ikke må skifte den delen som er inni gearkassen.

 

Du vet ikke tilfeldigvis hva stubaksel blir på engelsk? Finner ikke noe om denne i Haynes manualen.

 

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut speedodrevet på 205kassen igår og det så fint ut. Gi meg en lyd om det er den biten du trenger.

Jeg er litt usikker på hvordan en tar ut drevet som sitter inni kassen men det ser atskillig verre ut.

 

Dersom du ikke har hatt bitene fra hverandre kan det jo hende feilen sitter et helt annet sted. Det hender jo at den firkantede innerdelen av kabelen sniker seg ut av enten drevet eller speedometeret.

 

Jeg antar stubaksel er bahjulsterminologi.

På sotholmen pleier en å kalle akslene på disse bilene for driveshafts. Enkelt og greit.

 

Det er en del å spare på å importere delene selv. Jeg pleier å handle på en nettbutikk som bare selger deler til peugeot 106 men http://www.gsfcarparts.com/ skal være et bra sted for deler til andre biler.

 

Ellers har http://www.classicparts.org/ganske greie priser på citroendeler.

Endret av Reidar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt speedo wiren ut av drevet i gearkassen og snurra den med fingrene og da fungerte speedometeret. har også satt den inn igjen uten at speedo fungerer. Skal få ut den delen som sitter utenpå kassen i morgen og se om det faktisk er den eller noe i selve kassen som er årsaken til problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår