Gå til innhold

TIlhengerforskrifter

Ranger emnet


JChE

Anbefalte innlegg

Syns dette var en genial og enkel guide om noe som sikkert flere lurer på,setter derfor denne som sticky her :)

Hengerreglene er slik for de forskjellige (og tro meg, dette vet eg etter å ha hatt en diskusjon gående på jobb i snart 4 mnd, hehe)

 

Klasse B: Man kan trekke en henger som har totalvekt lik eller mindre enn egenvekten på bilen. Summen av totalvekt på henger og totalvekt på bil skal ikke overskride 3500kg. Selvfølgelig skal ikke henger være tyngre enn det som er angtt i bilens vognkort heller.

UNNTAKET er derimot dette; har man en bil som har en tillatt totalvekt på f.eks 3490 (som mange nedklassede bileer, f.eks Tahoe har) kan man FREMDELES trekke en en henger på 750kg. Man har med andre ord ALLTID lov å trekke en henger på 750kg, uansett vekt på bil og førerklasse.

 

Ett eksempel: Du har en bil som veier 1200kg og har en tillatt totalvekt på 1700kg. Den har lov i vognkortet å trekke f.eks 1500kg. Da kan du trekke en henger med TOTALVEKT på 1200kg. For bilen har lov å trekke det og 1700 + 1200 = 2900kg.

 

Klasse BE; Her går man vekk i fra totalvekter på henger og konsentrerer seg om AKTUELL vekt på henger.

Kort og greit kan man trekke det bilen har lov i vognkortet å trekke, SELV om man kommer over 3500kg.

 

Ett eksempel; (basert på en bil eg hadde) Skoda Pickup har en egenvekt på 1000kg og en totalvekt på 1500KG. Den har lov i vognkortet å trekke en henger på 750 kg. Utleie bilhengeren på den lokale statoilen veier 685kg og har en totalvekt på 2600KG. På BE har man lov å trekke denne hengeren med denne bilen, så fremt man ikke har mer enn 65 kg og dermed ikke overstiger de 750KG. Har man KUN B kan man ikke trekke dette for da regner man på totalvekter kontra egenvekter.

 

Ett eksempel til: Tidligere firmabilen min, Nissan Primastar har lov å trekke 2000KG og har en totalvekt på 2900KG. Eg har fremdeles lov å trekke 2 tonn AKTUELL vekt bakpå denne selv om eg kommer i en vogntogvekt i verste fall på 4900KG da. Eg har og lov å trekke hengeren i eksempel 1 såfremt eg ikke laster denne til en vekt over 2 tonn inkl hengerens egenvekt.

 

Oppsummert

Klasse B: totalvekt på henger skal ikke overskride egenvekt på bil og begge totalvektene summert skal ikke overstige 3500KG. Men man har uansett alltid lov å trekke 750kg.

Klasse BE; Man kan trekke en henger med aktuell vekt som ikke overtiger det bilen har lov å trekke, selv om man overskrider 3500KG.

 

Alt dette ligger på vegvesen.no hvis man søker litt.

Takk til "BMW324TDa"

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
  • 7 months later...

Det kommer snart nye regler (jan. 2013 ?)

Hvis man tar en opplæring, kan man få en kode (96) i førerkort.

 

96-koden vil gi deg rett til å trekke inntil 4250 samlet tillatt totalvekt på bil og henger, når forutsetningen for den aktuelle bilen og hengeren du kjører er tilstede.

“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår